• سه‌شنبه / ۲ دی ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 99100201125
  • خبرنگار : 71282

پیش بینی افزایش حقوق کارگران در سال آینده

پیش بینی افزایش حقوق کارگران در سال آینده

یک مقام مسئول کارگری با پیش بینی افزایش حقوق کارگران در سال آینده گفت: اشتغال و دستمزد در کشور دستوری جواب نمی دهد و اگر می خواهیم این دو مقوله به طور علمی پیش برود باید ببینیم کشورهای دنیا چه اقداماتی برای بالا بردن نرخ تولید و بهره وری و حقوق کارگرانشان در پیش گرفته اند.

علی اصلانی در گفت وگو با ایسنا بر ضرورت ارتقای قدرت خرید کارگران تاکید کرد و درباره پیش بینی افزایش حداقل دستمزد کارگران در سال آینده گفت: معتقدم جلسه دستمزد شورای عالی کار همین حالا تشکیل شود یا در موقع خودش به اندازه تورم حقوق کارگران تعیین نمی شود چون زیربنای حقوق در بودجه سال ۱۴۰۰ گذاشته شده و دولت درصد افزایش حقوق کارمندان در بودجه سنواتی را ۲۵ درصد دیده است.

وی ادامه داد:درست است که مسیر تعیین دستمزد کارگران از شورای عالی کار می گذرد ولی وقتی ۷۰ تا ۸۰ درصد کارخانه ها دولتی است و دولت به عنوان بزرگترین کارفرمای کشور در بودجه سنواتی روی افزایش ۲۵ درصد برنامه ریزی می کند نمی توانیم انتظار داشته باشیم که حداقل مزد کارگران ۴۰ درصد تعیین شود.

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز پیش بینی کرد:دستمزد کارگران در سال آینده در حد همان ۲۵ درصد و نهایتا دوتا سه درصد بالاتر از این رقم تصویب شود.

اصلانی گفت: امسال کارمندان دولت در کنار افزایش ۱۵ درصدی سنواتی،  امتیاز افزایش ۵۰ درصدی چند سالشان را هم گرفتند ولی چنین  چیزی به کارگران تعلق نگرفت.

وی در عین حال درباره موضع برخی نمایندگان مجلس که اعلام کردند زیربار افزایش کمتر از ۴۰ درصد حقوق کارگران برای سال آینده نمی روند، گفت: نمایندگان نسبت به حقوق کارگران دغدغه هایی دارند ولی اگر زیربار نروند از نظر قانونی چه کاری می توانند انجام بدهند. مشکل ما این است که اشتغال و دستمزد را دستوری کرده ایم در حالی که با این روش دستمزد و اشتغال درست نمی شود.

وی تصریح کرد: ما نمی توانیم به یک کارخانه بخش خصوصی که فرضا ۳۰۰۰ نیروی کار دارد و یک ریال سهام دولتی در آنجا نیست دستور بدهیم که حقوق کارگران را ۴۰ درصد افزایش دهد چون کارفرما می گوید بر اثر شاخصه هایی همچون تولید، خرید و فروش، تراز مالی و قیمت تمام شده به نیروی کار حقوق می دهد و اگر بخواهیم دستوری وادار به افزایش حقوق کنیم، ممکن است درکارخانه را ببندد و چند هزار نیروی کار خانه نشین شوند.

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز در پایان تاکید کرد: در مباحثی همچون تولید،  اقتصاد، کارخانه داری و موضوعات کارگری و کارفرمایی، شیوه دستوری جواب نمی دهد بلکه این یک علم است و راهکار دارد و باید ببینیم کشورهای دنیا در این زمینه چه اقدامی انجام دادند که نرخ تولید و بهره وری در آنها بالا رفته و درآمد کارگران افزایش یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۱۰-۰۴ ۱۹:۵۵

چ نظری میتونیم بدیم وقتی خودشون میبرن ومیدوزن

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۰ ۱۰:۰۹

قرار نيست جبران خسارت كارفرما به علت افزايش حقوق كارگر را بهانه عدم افزايش صحيح حقوق كارگر كنيم.دولت در اين ميان كه ميداند داير كردن كارخانجات و امثال و ... و اشتغال زايي و كارآفريني مزيت فراواني برايشان دارد پس چرا در اين ميان به جاي جبران اين خوش خدمتي كارفرمايان و داير كردن بخش هاي خصوصي دولت كمك هايي از هر نظر به كارفرمايان نمي كند و در عوض مي خواهد از كارگر بيچاره و درآمدش بزند

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۴ ۱۹:۰۳

با درودفراوان برکارگران زحمتکش این مرزوبوم آقایان شمابفرمایید چطورکارگری که دریک کارخانه مشغوله با۲۵درصدافزایش حقوق میتونه جنسی روکه خودش تولیدکرده و چندبرابر شده قیمتش رو بخره وزندگی کنه ممنون که پاسخگوهستید.😎

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۶ ۲۳:۲۸

حقوق کارگران باید حداقل ۵۰درصد افزایش یابدچون نه بهروری میدن نه کمکی میکنن ازاول سال هرچقدرافزایش میدن تا اخرسال همونه