• سه‌شنبه / ۲ دی ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۱
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 99100201337
  • خبرنگار : 50024

ساماندهی مشاغل خانگی نقش زیادی در ایجاد اشتغال پایدار خواهد داشت

ساماندهی مشاغل خانگی نقش زیادی در ایجاد اشتغال پایدار خواهد داشت

ایسنا/البرز مدیر دفتر تجاری‌سازی فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی البرز گفت: زیر گروه‌های مشاغل خانگی بخش عمده‌ای از حوزه کسب و کارها در کشورهای توسعه یافته را تشکیل می‌دهند و روز به روز هم در حال گسترش هستند.

ابوالحسن قاسمپور روز سه‌شنبه دوم دی ماه در کارگروه علمی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی البرز اظهار کرد: امروزه نظام‌های اقتصادی دنیا ایجاد بنگاه‌های کوچک اقتصادی را به عنوان یکی از ضرورت‌های مورد نیاز برای کارآفرینی و اشتغالزایی در نظر می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: زیر گروه‌های مشاغل خانگی بخش عمده‌ای از حوزه کسب و کارها در کشورهای توسعه یافته را تشکیل می‌دهند و روز به روز هم در حال گسترش هستند.

وی افزود: علی رغم اینکه طی سال‌های گذشته از لحاظ آماری و کمی در حوزه مشاغل خانگی در ایران اتفاقات خوبی افتاده باشد ولی در واقعیت به واسطه عدم فرهنگ سازی مناسب، این نوع مشاغل وضعیت پایداری در کشور ندارند.

وی توضیح داد: بدون شک  فرهنگ سازی کارآفرینانه می تواند این کسب و کارها را به سوی پایداری سوق دهد.

این مسئول با اشاره به مهمترین دستاورد طرح ملی توسعه مشاغل خانگی افزود: با این طرح امیدواریم سهم این دسته شغل‌ها در توسعه اقتصادی کشور بیشتر شود و شاهد حضور کسب و کارهای خانگی در بازارهای محلی و ملی باشیم.

قاسمپور اضافه کرد: برای اجرای این طرح سه مرحله بررسی شناسایی مزیت‌ها و اولویت‌ ها، توانمند سازی متقاضیان و اتصال به بازار کار در نظرگرفته شده که از طرق مختلف انجام می شود.

وی توضیح داد: برای این طرح در استان ۲۵۰۰ نفر ظرفیت در نظرگرفته شده که تا کنون ۲۱۰۰ نفر ثبت نام کرده اند که غربالگری و راستی آزمایی آنها شروع شده است.

قاسمپور اضافه کرد: مشاغل خانگی در ایران در دهه‌های قبل بیشتر در قالب مشاغل به شکل زیرپله‌ای تعریف شده بود و شناسنامه خاصی نداشت ولی با اجرای این طرح الگوی خاصی در این حوزه ایجاد خواهد شد.

مدیر دفتر تجاری‌سازی فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی البرز گفت: بین سال‌های ۹۰ تا ۹۹ حدود ۵۳ هزار متقاضی در سامانه مشاغل خانگی ثبت کرده بودند که ۳۸ درصد متقاضیان در حوزه قالیبافی، ۱۰ درصد نازک دوز زنانه، شش درصد پرورش دهنده گوسفند و بز بوده و این مشاغل بیشتر فراوانی را بین متقاضیان داشته اند.

وی افزود: در ارتباط با استان هم کرج به تنهایی ۵۹ درصد متقاضیان را به خود اختصاص داده بود و بعد از آن ساوجبلاغ  با۲۰ متقضایان و نظرآباد با  ۱۱ درصد در رتبه های بعدی متقاضی قرارداشتند.

وی توضیح داد: از بین متقاضیان البرز بیش از ۷۵ درصد زنان بودند و مردان در حوزه مشاغل خانگی سهم کمتری را به عهده داشتند.

قاسمپور در ادامه با بین اینکه در اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی ۸۳ پیشران در البرز شناسایی شده اند که نقش عمده ای در جهت دهی متقاضیان به سمت بازار فروش ایفا می کنند.

وی گفت: بازارچه ای هم از طرف شهرداری در اختیار صاحبان مشاغل خانگی قرار گرفته که مسیر آنها برای دسترسی به بازار فروش تسهیل شود.

این مسئول افزود: بدون شک اجرای این طرح در البرز نقش به سزایی در ایجاد اشتغال پایدار، کارآفرینی و بهبود اقتصاد خانوارها خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha