• سه‌شنبه / ۲ دی ۱۳۹۹ / ۱۴:۵۸
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 99100201502
  • خبرنگار : 71381

پربازدیدترین اخبار سیاسی دوم دی ایسنا

پربازدیدترین اخبار سیاسی دوم دی ایسنا

پاسخ ظریف به احتمال کاندیدا شدنش برای انتخابات ریاست جمهوری/ اظهار امیدواری ربیعی نسبت به تامین نظر دولت درباره FATF در مجمع تشخیص مصلحت/ تحلیل فایننشال تایمز از عملکرد طرف های اروپایی برجام/ آیا ترامپ فردی دردسرساز برای دولت بایدن خواهد بود؟ و...در صدر اخبار مورد توجه و پربازدید امروز مخاطبان سرویس سیاسی ایسنا بود که می‌توانید آنها را در این گزارش مرور کنید.

توان رییس‌جمهور شدن را در خود نمی‌بینم/ جنایت طالبان را نه بخشیدیم و نه فراموش کردیم

 به گزارش ایسنا، گفت و گوی وزیر امور خارجه کشورمان با خبرنگار شبکه تلوزیونی" طلوع نیوز " افغانستان در  مورد روابط ایران و افغانستان و برخی دیگر از موضوعات مرتبط بین دو کشور در صدر اخبار پرمخاطب قرار گرفت.

محمدجواد ظریف در پاسخ به سوالی درباره رویکرد ایران در رابطه با جنایات طالبان گفت: نه بخشیده‌ایم و نه فراموش کرده‌ایم. اما این‌که انتقام بخواهیم بگیریم، ما همان زمان تصمیم گرفتیم. شما یادتان هست که نیروهای ما در مرز مستقر شدند. امکان یک درگیری وجود داشت. دولت ایران تصمیم گرفت که این چنین درگیری حتماً به ضرر مردم افغانستان خواهد بود و فقط به ضرر طالبان نخواهد بود. لذا ما از درگیری صرف نظر کردیم و از انتقام‌گیری هم صرف نظر کردیم. اما این‌که ببخشیم یا فراموش کنیم، نه!  

وی در جواب سوال دیگری درباره با احتمال کاندیدا شدنش برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو گفت: قطعاً خیر،  من توان خودم را می‌دانم و آن کار را در توان خود نمی‌بینم.  

اظهار امیدواری ربیعی نسبت به تامین نظر دولت درباره FATF در مجمع تشخیص مصلحت

اظهارات علی ربیعی در نشست خبری هفتگی سخنگوی دولت درباره FATF هم دومین خبر پربازدید بود.

ربیعی درباره اظهارات اخیر علی مطهری درباره خرید واکسن کرونا و ارتباط آن با FATF  گفت: در مورد واکسن قبلاً همکاران من در وزارت بهداشت توضیحات مفصلی ارائه دادند، در مورد انتقال پول بنابر قوانین تحریم و قواعد FATF چندین مرحله انتقال پول با مشکل مواجه شد و با موانعی رو به رو بودیم. به طور کلی نپیوستن به FATF آثار خود را نشان خواهد داد قبلا نیز دولت دیدگاه خود را در این زمینه اعلام کرده بود.

وی اضافه کرد: امیدواریم در مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه بحث کنیم و آنچه که به مصلحت کشور است را بتوانیم تأمین کنیم.

اروپا از ورود برجام به موضوعات منطقه‌ای و موشکی دست کشیده است

خبر بعدی، ‌ تحلیل فایننشال تایمز از عملکرد طرف های اروپایی برجام بود.

نشریه فایننشال تایمز در گزارشی تحلیلی نوشت که قدرت‌های اروپایی از پیشنهاد جو بایدن (رئیس جمهور منتخب آمریکا) درخصوص بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای با ایران به شکل فعلی، پشتیبانی کرده و در حال حاضر از اصرار بحث برانگیز خود برای گسترش این توافق به موضوعات سیاست های منطقه ای و موشکی ایران دست کشیده اند.  

مصمم به گرفتن انتقام سخت از آمران و عاملان ترور شهید سلیمانی هستیم

تاکید شمخانی بر گرفتن انتقام سخت از عاملان ترور شهید سلیمانی از دیگر اخبار پرمخاطب بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با مشاور امنیت ملی افغانستان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مصمم است با گرفتن انتقام سخت از آمران و عاملان این جنایت تاریخی، از تداوم اقدامات تروریستی، تشنج آفرین و ضد امنیتی آمریکا و عمالش جلوگیری و آنان را وادار به خروج از منطقه نماید.

خبرهای دیگر در این زمینه را در لینک های زیر دنبال کنید.

شهید سلیمانی مهندس محور مقاومت بود

بغداد تاکنون شکایتی علیه آمریکا درخصوص ترور سردار سلیمانی و المهندس نداشته است

اگر پیروزی‌های مقاومت به دست شهید سلیمانی نبود چنین جایگاهی در دل مردم نداشت

تحقیقات در پرونده ترور سردار سلیمانی هنوز ادامه دارد

***

۴ راهکار پیشنهادی وزیر خارجه چین در نشست وزیران عضو برجام

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با مطرح کردن این که خروج آمریکا از برجام دلیل اصلی انحراف این توافق از مسیر درستش است، به چهار راهکار پیشنهادی وزیر امور خارجه این کشور برای حل و فصل مسائل پیرامون توافق در نشست دیروز وزرای امور خارجه کشورهای عضو برجام اشاره کرد.

توییت هوآ چونیینگ در این رابطه مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

دیگر اخبار مرتبط با برجام را میتوانید در لینک های زیر بخوانید.

امیدوارم دولت بایدن به دقت روی بازگشت به برجام تمرکز کند

کشورهای اروپایی خواهان بازگشت بدون پیش شرط آمریکا به برجام هستند

***

آیا ترامپ فردی دردسرساز برای دولت بایدن خواهد بود؟

ارزیابی یک کارشناس ارشد مسائل بین الملل درباره اینکه آیا ترامپ فردی دردسرساز برای دولت بایدن خواهد بود؟ از خبرهای پربازدید بامداد امروز بود.

کوروش احمدی تا کنون رویه روسای جمهور سابق آمریکا معمولا این بوده که در سیاست دخالت نکنند و اجازه دهند تا رئیس جمهور و حزب مربوطه بدون دخالت آنها کار کند،  اما ترامپ اگر تصمیم بگیرد که در سیاست باقی بماند، بعید است به این سنت پایبند بماند.

کرونا انتخابات ایران را مدرن می کند؟

همه گیری کرونا با همه آسیب هایی که برای کشور دارد، می‌تواند فرصتی برای تغییر شیوه برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ باشد به شرطی که اراده ای جدی برای فاصله گیری از شیوه های سنتی رای گیری ایجاد شود.

گزارش ایسنا با طرح این پرسش که کرونا انتخابات ایران را مدرن می کند؟ مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

مجلس از رد کلیات لایحه بودجه پرهیز کند

خبر بعدی،   توصیه یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر پرهیز مجلس از رد کلیات بودجه بود.

محسن علیزاده با اشاره به اینکه مجلس نباید کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ را رد کند تاکید کرد: مجلس صرفا باید تمام تلاشش را در اصلاح این لایحه به کار گیرد.

دیگر اخبار مرتبط با بودجه را در لینک های زیر بخوانید.

دولت سعی می کند نظرات اصلاحی مجلس را با حفظ شاکله کلی بودجه لحاظ کند

ایرادات رییس کمیسیون تلفیق به لایحه بودجه ۱۴۰۰

لایحه بودجه ۱۴۰۰ به دولت برگردانده شود

***

آشتی عربستان و قطر به معنی نزدیک شدن عربستان به سیاست‌های قطر است

تحلیل یک استاد دانشگاه از آشتی عربستان و قطر از دیگر اخبار پربازدید بود.

سید هادی برهانی با اعتقاد به اینکه آشتی امارات و عربستان به معنی قرار گرفتن قطر در کنار این ها نیست و حتی به معنای نزدیک شدن عربستان به قطر است، گفت: فرصت خوبی فراهم آمده با توجه به اینکه عربستان در صدد است مشکلات منطقه ای خود را به حداقل برساند ایران هم از این فرصت استفاده کند.

انتهای پیام

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha