• پنجشنبه / ۴ دی ۱۳۹۹ / ۰۳:۳۰
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 99100402779
  • خبرنگار : 50147

از رده سنی بیشترین ازدواج و طلاق‌ها تا خالص مهاجرت در بوشهر

از رده سنی بیشترین ازدواج و طلاق‌ها تا خالص مهاجرت در بوشهر

ایسنا/بوشهر مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر آمار جالبی از میزان ولادت، ازدواج، طلاق، نسبت جنسی، مهاجرت و تغییر نام طی سنوات گذشته را تشریح کرد.

اسکندر پاسالار در نشست با خبرنگاران از کارت هوشمند ملی به‌ عنوان قوی‌ترین ابزار هویت‌سنجی افراد در دولت الکترونیک یاد کرد و گفت: بیش از ۷۵ هزار نفر بوشهری‌ها واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی بوده‌اند که بالغ بر ۹۸ درصد آن را دریافت کرده یا در انتظار آن هستند و تنها ۱.۵ درصد مردم -حدود ۱۲ هزار نفر- هنوز برای دریافت کارت هوشمند ملی اقدام نکرده‌اند.

وی افزود: حدود ۵۰ درصد مردم استان بوشهر شناسنامه خود را به مکانیزه تبدیل کرده‌اند.

این مسئول بیان کرد: در ۹ ماه اخیر ۱۱ هزار و ۶۷۷ ولادت در استان بوشهر ثبت شده که بوشهر با ۲۶.۲ درصد بیشترین و دیّر با ۳.۱ درصد کمترین سهم را از ولادت‌های امسال داشته‌اند. از این میزان ۵۹۸۴ معادل ۵۱.۲٪ پسر و ۵۶۹۳ معادل ۴۸.۸٪ دختر بوده است که نسبت جنسی سال جاری نشان می‌دهد برخلاف افکار عمومی به ازای هر ۱۰۰ دختر ۱۰۵ پسر متولد شده، همچنین طی ۹ ماهه امسال ۱۶۹ مورد دوقلوزایی در سراسر استان بوشهر و سه مورد سه قلوزایی در شهرستان‌های تنگستان، جم و کنگان ثبت شده است.

وقوع ۲۶ ولادت در ۹۹/۹/۹

پاسالار افزود: در تاریخ معروف ۹۹/۹/۹ تعداد ۲۶ واقعه ولادت رخ داد که تنها یک مورد تولد و ثبت آن در همین تاریخ اتفاق افتاد یعنی در همان روز ولادت شناسنامه گرفت و برای بقیه نوزادان در روزهای بعد برای دریافت شناسنامه اقدام شد. 

وی خاطرنشان کرد: میانگین سن مادران در ولادت های ثبت شده ۲۹.۸ بوده که این شاخص در نقاط شهری ۲۹.۹ سال و در مناطق روستایی ۲۹.۴ سال است.

مدیرکل ثبت‌احوال بوشهر عنوان کرد: در نیمه اول سال جاری ۳۷۰۱ واقعه ازدواج ثبت شده که ۳۰۷۱ مورد در شهر و ۶۳۰ مورد در روستا اتفاق افتاده است. همچنین در این مدت ۱۱۶۴ واقعه طلاق داشته‌ایم که ۱۰۴۵ مورد شهری و ۱۱۹ مورد آن روستایی بوده است.

به گفته این مسئول بیشترین ازدواج بر حسب سن در میان مردان ۲۶ ساله و زنان ۱۸ ساله است. همچنین بیشترین فراوانی اختلاف سن زن و مرد مربوط به زوجین همسن با ۱۰.۲ درصد از ازدواج‌های ثبت شده است.

اسکندر پاسالار یادآور شد: میانگین سن ازدواج برای مردان ۲۹.۹ و برای زنان ۲۴.۷ است.همچنین میانگین سن طلاق در مردان ۳۶.۷ و در زنان ۳۱.۷ است، بیشترین ازدواج بر حسب اختلاف سن زوج و زوجه مربوط به زوجین هم سن با ۱۰.۲ درصد است.

مدیرکل ثبت‌احوال استان بوشهر گفت: بیشترین میزان طلاق در میان مردان ۳۱ ساله و زنان ۳۳ ساله ثبت شده و میانگین سن طلاق در مردان ۳۶.۷ و در زنان ۳۱.۷ است. همچنین بیشترین طلاق در بین زوجین همسن اتفاق می‌افتد.

بیشترین فراوانی نام دختران و پسران

وی با اشاره به پر طرفدارترین نام‌ها در میان بوشهری‌ها تصریح کرد: طی ۱۰۰ سال گذشته تاکنون همواره نام‌های مذهبی مورد اقبال بوشهری‌ها بوده است، امسال نیز بیشترین نام‌های ثبت شده برای دختران به ترتیب فاطمه، زهرا، زینب، رَستا، رقیّه، فاطمه‌زهرا، حلما، آوا، نازنین‌زهرا و ریحانه و برای پسران محمّد، حسین، علی، امیرعلی، امیرحسین، رضا، علیرضا، آریا، محمدحسین و محمدرضا جز اسامی برتر انتخابی مردم استان بوشهر برای فرزندانشان بوده است.

پاسالار توضیح داد: در ۹ ماهه سال جاری تعداد ۳۹۹ تغییر نام داشته‌ایم که ۳۰۱ مورد توسط ثبت‌احوال و ۹۸ مورد با رای دادگاه انجام گرفته و بیشترین تغییر نام مربوط به شهرستان بوشهر با ۸۴ مورد ثبت شده و کمترین مربوط به شهرستان‌های تنگستان و عسلویه هر کدام با ۱۱ مورد است. همچنین ۳۱۳ مورد تغییر نام خانوادگی که باز هم بیشترین تعداد در شهرستان بوشهر با ۷۶ مورد و کمترین هم در عسلویه با ۶ مورد بوده است.

این مسئول می‌گوید: روزانه یک میلیون کارت هوشمند توسط چاپخانه دولتی تولید می‌شود که با ادامه همین روند حداکثر تا ۱۰ ماه آینده برای همه شهروندانی که درخواست داده‌اند کارت ملی صادر می‌شود.

مدیرکل ثبت‌احوال استان بوشهر توضیح داد: در سازمان ثبت احوال آمادگی تولید ماهانه ۲.۵ میلیون کارت وجود دارد که با این روال زمان ۱۰ ماهه پیش‌بینی شده به ۴ ماه کاهش می‌یابد. هدف ما این است که کارت‌های در صف انتظار شهروندان هر چه زودتر آماده و تحویل داده شود.

۱۷۱ پرونده فرزند زنان ایرانی و مردان خارجی در انتظار صدور شناسنامه

وی یادآور شد: خوشبختانه اتفاق خوبی که رخ داده تصویب قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی است، که در بسیاری از استان‌ها شناسنامه نیز صادر شده است. همچنین در استان بوشهر تا این لحظه ۱۷۱ پرونده از ثبت‌احوال استعلام شده و بلافاصله پس از بررسی و وصول پرونده‌ها توسط امور اتباع خارجی شناسنامه صادر می‌شود.

اسکندر پاسالار با اشاره به موضوع تجرد قطعی گفت: سن بالاتر از ۴۹ سال تجرد قطعی محسوب می‌شود و تا سال گذشته نیز استان بوشهر در این زمینه آمار بالایی داشته است.

مدیرکل ثبت احوال بوشهر اعلام کرد: در آخرین سرشماری انجام شده حدود ۷۰ درصد از جمعیت استان بوشهر در پنجره طلایی جمعیت بین سنین ۶۴-۱۵ سال قرار دارند که نشان‌دهنده جمعیت جوان بوشهر است. بیشترین سهم از پنجره طلایی جمعیت استان شهرستان عسلویه با میانگین ۷۷.۴ درصد و کمترین سهم مربوط به شهرستان دشتی با ۶۶.۶ درصد است.

به گفته‌ی وی بیشترین متوسط رشد جمعیت بین سالهای ۹۰ تا ۹۵ مربوط به شهرستان دشتی با ۷.۱ درصد و کمترین متوسط رشد جمعیت مربوط به شهرستان کنگان با ۰.۵ درصد است. همچنین بیشترین تراکم نسبی جمعیت مربوط به شهرستان کنگان با ۲۳۱.۸ نفر در هر کیلومتر مربع و کمترین تراکم نسبی جمعیت مربوط به شهرستان دشتی با ۱۷.۲ نفر در هر کیلومتر مربع است.

پاسالار عنوان کرد: متوسط بعد خانوار در استان بوشهر ۳.۶۱ نفر است که شهرستان دیّر با میانگین ۳.۷ نفر خانواده‌هایی با جمعیت بیشتر دارد.

این مسئول با اشاره به موضوع مهاجرت اظهار کرد: استان بوشهر از استان های مهاجر پذیر کشور با خالص مهاجرت ۱۸ در هزار نفر جمعیت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha