• جمعه / ۵ دی ۱۳۹۹ / ۰۸:۲۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99100503297
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مسئول گروه مدیریت خطر بلایای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

بیش از ۵۰ درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان در اصفهان ایمن شده است

بیش از ۵۰ درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان در اصفهان ایمن شده است

ایسنا/اصفهان مسئول گروه مدیریت خطر بلایای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به ایمن سازی واحدهای بهداشتی و درمانی، گفت: در ۵ سال گذشته بیش از ۵۰ درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان اصفهان ایمن شده و به اهداف سالانه رسیده ایم.

مهدی خسروی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به نامگذاری پنجم دی ماه، سالروز زلزله بم به نام روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی، اظهار کرد: ایران جزو ۱۰ کشور بلاخیز دنیا است و بسیاری از بلایای طبیعی در ایران رخ می دهد، براین اساس از سال ۹۳ در برنامه های نظام سلامت کشور، برنامه آمادگی واحدهای بهداشت و درمان در بلایا تعریف شد و باتوجه به اهمیت آمادگی و پیشگیری از حوادث که از ضروریات نظام سلامت بود، در نظام سلامت ادغام شد.

وی با اشاره به تشکیل مدیریت گروه کاهش خطر بلایا در نظام سلامت، گفت: هدف از ادغام این برنامه آمادگی واحدهای بهداشتی درمانی در برابر بلایا و نیز آمادگی مردم از طریق آموزش بود، بنابراین دو رسالت اصلی آمادگی واحدهای بهداشتی درمانی و آموزش مردم در دستور کار قرار گرفت.

مسئول گروه مدیریت خطر بلایای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه هر بحران ۴ مرحله دارد، توضیح داد: مرحله آمادگی و پیشگیری دو مرحله قبل از بحران است و مقابله و اقدام و بازتوانی مراحل بعد از بحران است.

وی برنامه های گروه مدیریت خطر بلایا را گزارش دهی به موقع بحران، ایمنی سازه ای و غیرسازه ای و تجهیزات و از همه مهمتر بحث آموزش به مردم برشمرد و افزود: در پایگاه های سلامت، خانه های بهداشت مراکز بهداشتی درمانی هر سال برنامه آموزش سرپرستان خانوار را داریم که شامل آمادگی در برابر بحران ها است تا خانواده ها بدانند موقع سیل، زلزله و بلایای دیگر چه کارهایی باید انجام دهند، نقاط امن خانه را بشناسند، کمک های اولیه و کلیه موارد مرتبط با بحران را بدانند.

خسروی همچنین به ایمن سازی واحدهای بهداشتی و درمانی اشاره و تصریح کرد: با همکاری دفتر فنی دانشگاه علوم پزشکی، ساختمان های جدید را ایمن می سازیم و ساختمان های قدیمی را بازسازی و ایمن می کنیم. حدود ۵ سال است بیشتر واحدهای بهداشت و درمان ایمن شده اند و تجهیزات هم طوری طراحی و چیدمان شده که کمترین آسیب در بحران ها وارد شود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی بلایی پیش می آید و بحران اتفاق می افتد فرماندهی حادثه فعال می شود، نیروها را فراخوان می کند و نیروهای واکنش سریع آماده اعزام به مناطق بلاخیز می شوند، همچنین واحدهای فنی، پشتیبانی و مدیریتی، اقداماتی در منطقه با هماهنگی ارگان های مختلف انجام می دهند.

 مسئول گروه مدیریت خطر بلایای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با یادآوری اینکه واحد مدیریت خطر بلایا از سال ۹۳ در برنامه نظام سلامت ادغام شده است، گفت: تا رسیدن به اهداف پیش بینی شده فاصله زیادی داریم، به این علت که بیشتر ساختمان های بهداشت و درمان ایمن نبوده و طبق استانداردها ساخته نشده است، بنابراین در چند سال اخیر ساختمان ها درحال ایمن سازی و بازسازی هستند.

وی با بیان اینکه طی ۵ سال نمی توانیم به صد در صد اهداف برسیم، اما بیش از ۵۰ درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان ایمن شده و به اهداف سالانه رسیده ایم، گفت: اصفهان هم اکنون هم پای کشور پیش می رود و وضعیت اصفهان تقریبا مشابه کشور است.

خسروی با اشاره به اینکه در ایمنی سازه ای اعتبارات زیادی نیاز داریم و نیازمند حمایت کلیه بخش های درگیر با سلامت مردم و همت هستیم، گفت: اعتباراتی که برای بهبود فضاهای فیزیکی تخصیص داده می شود تکاپوی کار ما را نمی دهد و همه باید کمک کنند تا بتوانیم زیرساخت ها را آماده و ساختمان ها را در برابر بلایا مقاوم کنیم.

وی همچنین به آموزش های سالانه به خانواده ها اشاره و اظهار کرد: در بحث آموزش نیز همکاری همه سازمان های درگیر را نیاز داریم. درحال حاضر بیش از ۸۰ درصد جمعیت تحت پوشش پایگاه های سلامت به مراکز مراجعه و حداقل یک بار آموزش های لازم را دریافت می کنند اما اثربخشی آموزش ها هم اهمیت دارد.

مسئول گروه مدیریت خطر بلایای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه معمولا مادران خانواده به پایگاه های سلامت مراجعه می کنند و به عنوان رابط سلامت آموزش ها را به آنها منتقل می کنیم، افزود: باتوجه به همه گیری کرونا و طبق ابلاغ وزارت بهداشت مراجعات حضوری مردم را نداریم مگر در موراد ضرروری، بنابراین نمی توانیم مردم را فراخوان کنیم و این موضوع خللی در آموزش ها به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر بسیاری از آموزش ها راکد است، گفت: با این وجود تلاش می کنیم که از طریق رسانه ها آموزش های لازم را در اختیار مردم قرار دهیم.

خسروی در بخش پایانی سخنانش از مردم خواست آموزش های پیشگیری و مقابله با بلایا را جدی بگیرند و گفت: درست است خیلی جاها در معرض بلا نیستیم یا بلا گاهی اتفاق می افتد، اما خساراتی که سالانه به کشور می زند اینقدر بالا است که باید همیشه آمادگی لازم را داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha