• شنبه / ۶ دی ۱۳۹۹ / ۱۶:۴۰
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 99100604337
  • خبرنگار : 71431

ضرورت توجه به سطح بندی بحران ها/تقدیر مدیریت بحران از ایسنا

ضرورت توجه به سطح بندی بحران ها/تقدیر مدیریت بحران از ایسنا

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بر ضرورت وجود دستورالعمل هایی برای ایجاد هماهنگی میان رسانه ها و ساماندهی خبرنگاران در شرایط بحران تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، اسماعیل نجار در حاشیه نشست بازخوانی مدیریت بحران در زلزله بم که ظهر امروز در محل پژوهشکده سوانح طبیعی برگزار شد با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اطلاع رسانی و نقش خبرنگاران در پوشش اخبار بحران گفت: واقعیت این است که انتظار داریم همه رسانه ها همانقدر که در زمان بحران به این موضوع پرداخته در زمان آمادگی برای بحران و شرایط عادی نیز تلاش کنند و بتوانند از دستگاه های مختلف مطالبه گری کرده و همزمان آگاهی و دانش مردم را نیز ارتقاء دهند.

نجار با اشاره به فعالیت خبرگزاری ایسنا در هنگام بحران ها گفت: لازم می دانم از خبرگزاری ایسنا و خبرنگار حوزه بحران این خبرگزاری تقدیر کنم. این خبرگزاری به شکل دقیق و واقع بینانه نسبت به انتشار اخبار حوادث و بحران ها عمل کرده و خوشبختانه با مدیریت بحران و شیوه های آن به خوبی آشنا است. علاوه بر آن اقدامات زیادی نیز در حوزه آگاهی بخشی به مردم انجام شده است. متاسفانه گاهی شاهد آن هستیم که برخی از رسانه ها و خبرنگاران سوال هایی را در بحران مطرح می کنند که به جای حل مشکل مشکلی دیگر ایجاد می کند. انتشار تعداد موارد فوتی و مصدوم از قول منابع نامعتبر یا حتی آگاه و بدون ذکر نام از جمله این مشکلات است. چطور پنج دقیقه پس از وقوع یک حادثه عده ای موارد فوتی را اعلام می کنند. آیا اصلا در آن دقایق مرگ مهمتر است یا نجات؟ اینها مواردی است که امیدواریم از سوی رسانه ها رعایت شود.

وی ادامه داد: سازمان مدیریت بحران نیز از تمام رسانه ها دعوت می کند و آمادگی خود را نیز اعلام می کند که با رسانه ها و خبرنگاران در شرایط عادی نشست هایی را داشته تا خبرنگاران شیوه درست پوشش اخبار در هنگام بحران را آموزش ببینند.

وی با بیان اینکه باید در زمان حادثه از طریق رسانه ها آرامش را به مردم و جامعه منتقل کنیم، گفت: گاهی در پوشش اخبار، خودمان را جای فردی بگذاریم که عزیزی را در منطقه حادثه دیده دارد و نگران حال اوست. آیا وظیفه انسانی ما حکم می کند که با انتشار اخبار نامعلوم که در آینده تکذیب هم می شود آرامش روانی آنان را به خطر بیندازیم.

نجار با بیان اینکه قانون مدیریت بحران ظرفیت های خوبی برای حوزه اطلاع رسانی و ساماندهی خبرنگاران دارد، گفت: همچنین ماده ۱۳ و ۱۴ این قانون وظایف تمام دستگاه ها را به شکل شفاف مشخص کرده است.

نجار به سطح بندی بحران نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه شاهد آن هستیم که بعضی از رسانه ها و بعضا برخی از مسئولان نیز سطح بندی بحران را رعایت نمی کنند و توقع دارند با تمام حوادث به شکل یک بحران ملی برخورد شود. در حالیکه این موضوع درست نیست و علاوه بر اینکه آرامش روانی جامعه را بر هم  می زند توازن آمادگی و آماده باش نیروها را نیز دچار مشکل می کند چرا که بعضا ممکن است یک حادثه در سطح منطقه یا استان حل و فصل شده اما فضاسازی های رسانه ای سبب شود تا این توقع در افکار عمومی ایجاد شود که نیروهای دیگر استان ها نیز باید برای کمک اعزام شوند.

نجار درباره سامانه هشدار سریع تهران نیز که برای پیش بینی زلزله ایجاد شده، گفت: این سامانه که البته باید تکمیل شود چند ثانیه قبل از وقوع زلزله نسبت به آن هشدار خواهد داد. در واقع این سامانه در نقاطی که حسگرهای آن نصب شده زلزله را تشخیص داده و زودتر از سرعت انتقال امواج زلزله آن را به تهران مخابره می کند. این سامانه برای قطع جریان گاز و موارد اینچنینی ایجاد شده است.

نجار با بیان اینکه همه باید برای در امان ماندن از زلزله و بحران ها دعا کنیم گفت: معنای دعا کردن این نیست که کارمان را انجام ندهیم. همه سازمان ها و دستگاه ها موظفند که به وظایف خود عمل کنند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به پرسشی پیرامون میزان آمادگی تهران در زلزله نیز گفت: در تهران اقدامات بسیار زیادی انجام شده و انصافا میزان آمادگی ها نیز افزایش یافته اما همچنان تا وضعیت مطلوب فاصله داریم. قطعا به خاطر دارید که در زلزله ملارد مردم رفتار بسیار نامناسبی از خود نشان داده و همه با خودروهای خود به خیابان ها آمدند اما با اقدامات انجام شده دیدیم که در زلزله فیروزکوه میزان ترس و حساسیت نابجای مردم کاهش یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha