• یکشنبه / ۷ دی ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۶
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 99100704732
  • خبرنگار : 50184

بی‌گدار به کوه نزنید!

بی‌گدار به کوه نزنید!

ایسنا/کرمانشاه مسئول کمیته فنی هیات کوهنوری استان کرمانشاه با تاکید براینکه صعودهای زمستانی باید با رعایت نکات و اصولی انجام گیرد، از کوهنوردان خواست تا 72 ساعت پس از بارش برف از صعود به کوهستان خودداری کنند.

حسام الدین کرجی در گفت وگو با ایسنا، بااشاره به فرارسیدن فصل زمستان و شروع بارش های سنگین برف در ارتفاعات، اظهار کرد: احتمال وقوع بهمن، بوران و مه و گم شدن در مسیرهای کوهستانی از جمله خطراتی است که در این فصل از سال کوهنوردان را تهدید می کند.

وی به وقوع برخی حوادث کوهستانی طی روزهای اخیر در مناطقی از کشور از جمله ارتفاعات تهران اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه کرمانشاه نیز از نظر جغرافیایی استانی کوهستانی است که قله های بلند، سرسخت و فنی چون پرآو، بیستون، سه کل و شاهو دارد، به همه کوهنوردان توصیه می کنیم در این فصل از سال پیش از چیدن برنامه صعود، نکاتی را مورد توجه قرار دهند.

مسئول کمیته فنی هیات کوهنوردی استان کرمانشاه تصریح کرد: کوهنوردی در فصل زمستان با سایر فصول سال متفاوت است، چراکه در این فصل کوهستان پوشیده از برف است و کوهنوردی در برف هم شرایط خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی کوهنوردان باید فاکتورهایی را برای ایمن ماندن از خطرات در کوهستان رعایت کنند، متذکر شد: نکته  مهم برای کوهنوردی در فصل زمستان این است که کوهنورد حتما باید دوره های آموزشی لازم همچون دوره بهمن شناسی را گذرانده و از تجربه و توانایی کافی برخوردار باشد.

کرجی داشتن لوزام و تجهیزات کافی و استفاده به موقع از آنها را از دیگر فاکتورهای مهم برای کوهنوردی در فصل زمستان دانست و افزود: در شرایط زمستانی کوهستان اگر کوهنورد تجهیزات لازم و استاندارد به همراه نداشته باشد، این احتمال وجود دارد که دچار حادثه شود. البته که باید طرز استفاده از آنها را در کلاس های آموزشی یادگرفته باشد، چرا که ما کوهنوردانی را هم داشته ایم که تجهیزات لازم را در صعودهای زمستانی به همراه داشته اند، اما چون طرز صحیح استفاده از آن را نمی دانسته اند، دچار حادثه شده و جانشان را از دست داده اند.

وی در ادامه با تاکید براینکه کوهنوردان در فصل زمستان پیش از صعود به کوهستان حتما باید به هشدارهای هواشناسی توجه کنند، اعلام کرد: متاسفانه گاها شاهدیم برخی از کوهنوردان جوان برای صعود به کوهستان به صورت انفرادی اقدام می کنند که در اینصورت خطرات زیادی در کوهستان ممکن است آنها را تهدید کنند، بنابراین برای صعودهای زمستانی توصیه می کنیم به هیچ عنوان انفرادی صعود نکنند و حداقل تیمی سه نفره باشند.

مسئول کمیته فنی هیات کوهنوردی استان کرمانشاه اضافه کرد: همچنین کوهنوردان باید پیش از صعود، خانواده و دوستان خود را در در جریان نوع برنامه و محلی که قرار است به آن صعود داشته باشند، قرار دهند.

وی در ادامه با تاکید براینکه در هنگام صعود هم باید مسیرهای شناخته شده ایمن را برای صعود انتخاب کرد، یادآور شد: بیشترین خطر بهمن در شیب های 35 تا 45 درجه یکدست و بدون سنگ های بزرگ است، برای همین کوهنوردانی که بعد از بارش برف به کوهستان صعود می کنند، باید از چنین شیب هایی دوری کنند.

این مربی سنگنوردی با بیان اینکه در فصل زمستان بیشتر کوه های کرمانشاه مستعد خطر بهمن هستند، اعلام کرد: گاها می بینیم پس از بارش برف هم برخی کوهنوردان به زعم اینکه بارش ها تمام شده به سرعت برای صعود به کوهستان برنامه می چینند، درحالیکه تا 72 ساعت بعد از بارش برف خطر وقوع بهمن در کوهستان وجود دارد.

وی در بخش پایانی این گفت وگو عنوان کرد: از همه کوهنوردان می خواهیم در صعودهای زمستانی با توجه به کوتاهی روز تا ساعت 14 بیشتر به پیمایش کوه ادامه ندهند و از این ساعت به بعد هرجا که هستند، برای بازگشت به پایین کوه اقدام کنند.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha