• یکشنبه / ۷ دی ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 99100704829
  • منبع : نمایندگی خوزستان

عوامل موثر در کاهش اضطراب ایام امتحانات

عوامل موثر در کاهش اضطراب ایام امتحانات

ایسنا/خوزستان یک روانشناس، مطالعه مؤثر، عوامل محیطی، عوامل فردی و عوامل خانوادگی را از عوامل مؤثر در کاهش اضطراب در ایام امتحانات برشمرد.

مهتاب اردشیرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: موضوع کرونا عامل پیش شناخته‌ای نبود و برنامه‌ریزی نشده بود و خواه ناخواه ما را دچار اضطراب می‌کرد و همه افراد جامعه را تحت تأثیر گذاشت. اتفاقات جدید از جمله کلاس‌های آنلاین دارای معایب و مزایایی هستند. ازجمله مزایای کلاس آنلاین برای دانشجویان و دانش‌آموزان می‌توان به افزایش استقلال رشد مهارت‌های فناوری با استفاده از موبایل و کامپیوتر اشاره کرد. همچنین دانش‌آموزان زمان بیشتری با خانواده‌ها هستند.

این دکترای روانشناسی درباره معایب آموزش آنلاین نیز بیان کرد: از معایب آموزش آنلاین، افراطی استفاده کردن از فضای مجازی است و همچنین با توجه به ذات استقلال و آزادی، دانش‌آموزان می‌توانند گشت‌های مجازی در مورد موضوعات مختلف بزنند. همچنین عادت به استفاده طولانی‌مدت از گوشی برای تمرینات و مبادله اطلاعات با دوستان، باعث می‌شود زمان زیادی صرف شود و فرد به گوشی اعتیاد پیدا کند. شیوه آموزش آنلاین، ارتباط فیزیکی و روابط اجتماعی را کم و منجر به منزوی شدن افراد می‌شود که گرفتاری بزرگی است و افسردگی بعد از کرونا شایع‌ترین مشکل است، زیرا ارتباط چهره به چهره از دست می‌رود.

وی در ادامه با اشاره به شیوه‌های مختلف یادگیری، گفت: شیوه‌ها و سبک‌های مختلف یادگیری وجود دارد که به یادگیری حسی شهودی و دیداری و کلامی تقسیم‌بندی می‌شوند. یادگیری حسی شهودی با ارتباط ملموس و روش علمی همراه است و آموزش آنلاین، بازدهی این گروه را پایین می‌آورد. در یادگیری دیداری و کلامی، دریافت اطلاعات از محیط و ارتباط دادن آن در این گروه به صورت ذهنی است و کلاس آنلاین، راندمان یادگیری را پایین می‌آورد.

اردشیرزاده درخصوص "مدیریت استرس" در فصل امتحانات، بیان کرد: اضطراب و استرس تعاریف متفاوتی دارد که عموماً افراد جامعه یک تعریف برای هر دو بیان می‌کنند. اضطراب، احساس نگرانی و تنش در پاسخ به فشارهای تنش‌زا است و دلیلی به صورت عینی وجود ندارد ولی در استرس دلایل روشنی وجود دارد، مثلاً امروز روز امتحان است. هیجانات مثبت، خوشایند هستند، اما هیجان و استرس زیاد با بروز نشانه‌های روانشناختی و بدنی، باعث بروز مشکل می‌شود.

این روانشناس ادامه داد: عوامل مؤثری در کاهش اضطراب در ایام امتحانات وجود دارد که شامل مطالعه مؤثر، عوامل محیطی، عوامل فردی و عوامل خانوادگی می‌شود.

وی توضیح داد: "مطالعه مؤثر" به این معنی که با توجه به اینکه دانش‌آموزان با شیوه‌های متفاوتی یاد می‌گیرند باید به گونه‌ای مطالعه کنند که هر زمان به مطلب نیاز داشتند، به خاطر بیاورند بهترین نوع مطالعه یک ساعت درس خواندن و ۲۰ دقیقه استراحت ذهنی است. عامل بعدی "عوامل محیطی" است، به این منظور که در محیط مطالعه باید محرک‌های مزاحم از جمله صدا را کاهش دهیم و دما و نور مناسب با فضای مطالعه وجود داشته باشد.

اردشیرزاده افزود: "عوامل فردی" عامل دیگر است؛ مثل ضعف خودپنداری که به معنای شناخت خود به عنوان ضعیف یا قوی بودن است. مورد آخر "عوامل خانوادگی" است؛ اقداماتی از قبیل سخت‌گیری بیش از حد و همچنین نادیده گرفتن نمره‌های خوب کسب شده توسط دانش‌آموزان و تیزبینی و توجه به نمره‌های کم او توسط خانواده‌ها که موجب اضطراب می‌شود.

این روانشناس با بیان اینکه خانواده مضطرب تأثیر منفی روی دانش‌آموز دارد، یادآور شد: توصیه می‌کنم والدین مهارت‌های کنترل اضطراب را یاد بگیرند. مدیریت اضطراب به میزان تاب‌آوری فرد بستگی دارد، ممکن است از مشکلات عبور کند یا در آن مشکل بماند و در اولین قدم باید بدانیم رفتار ما در این شرایط کرونایی طبیعی است و برچسب غیرطبیعی به خودمان نزنیم و از موقعیت‌های اضطراب‌زا و خبرهای منفی، دوری کنیم و با فرد دارای استرس، کمتر ارتباط برقرار کنیم. همچنین در مورد نگرانی‌ها و اضطراب حرف بزنیم، حتی احساسات خودمان از قبیل گریه را بروز دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha