• سه‌شنبه / ۹ دی ۱۳۹۹ / ۱۳:۵۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99100906761
  • خبرنگار : 71605

اعتراضات در مونته‌نگرو علیه دولت جدید و اصلاح یک قانون جنجالی

اعتراضات در مونته‌نگرو علیه دولت جدید و اصلاح یک قانون جنجالی

چندین هزار تن روز دوشنبه در مونته‌نگرو تجمع کرده و دولت جدید این کشور را به خاطر برنامه‌های اصلاح قانون مالکیت مذهبی که کلیسای ارتدوکس صرب شدیداً با آن مخالف است، به طرفدار صرب بودن متهم کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اعتراض‌کنندگان ضمن حمل پرچم‌های مونته‌نگرو و سر دادن شعار "خیانت" مقابل ساختمان پارلمان در "پودگوریکا"، پایتخت مونته‌نگرو، جمع شدند. قانون‌گذاران قرار بود در این ساختمان تغییرات پیشنهادی را به بحث بگذارند.

این تظاهرات، اولین اعتراض مهم در این کشور کوچک بالکان علیه دولت جدید است که طی انتخابات پارلمانی ماه اوت و با برنده شدن اکثریت قلیلی در مقابل یک حزب طرفدار غرب که طولانی‌مدت حاکم بود، روی کار آمد.

این انتخابات با اختلاف بر سر قانون مذهبی که کلیسای ارتدوکس صرب می‌گفت برای گرفتن اموال کلیسا طراحی شده، همراه شد. دولت این را رد کرده اما کلیسا ماه‌ها اعتراض را رهبری کرد که در تقویت اپوزیسیون پیش از انتخابات مؤثر بود.

سال‌ها بعد از کسب استقلال از اتحادیه‌ای با صربستان به دنبال رفراندوم ۲۰۰۶، شهروندان مونته‌نگرو هنوز بر سر روابط با بلگراد دچار اختلاف هستند. حدود ۳۰ درصد اهالی مونته‌نگرو خود را صرب اعلام می‌کنند و کلیسای ارتدوکس صرب از بیشترین پیروان برخوردار است.

دولت قبلی تحت رهبری حزب دموکراتیک سوسیالیست‌های مونته‌نگرو، این کشور را از نفوذ صربستان و روسیه دور کرد. این کشور آدریاتیک در سال ۲۰۱۷ به ناتو پیوست و به دنبال عضویت در اتحادیه اروپا است.

تظاهرکنندگان در گردهمایی روز جمعه، از برنامه دولت جدید برای لغو بخش‌هایی از قانون مذهبی مربوط به مالکیت انتقاد کردند. آن‌ها دولت را به فراهم کردن زمینه برای "اشغال" مونته‌نگرو متهم کردند.

زمان انجام رأی‌گیری پارلمانی در مورد تغییرات قانون مذهبی فوراً مشخص نشد.

با وجود خواسته‌ها برای احترام به اقدامات به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا، اعتراض‌کنندگان با هم تجمع کردند در حالی که بسیاری از آن‌ها ماسک به صورت نداشتند. مونته‌نگرو ۶۶۶ مرگ ناشی از ویروس کرونا را در جمعیت ۶۲۰ هزار نفری خود گزارش کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha