• چهارشنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۹ / ۰۹:۳۹
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99101007252
  • خبرنگار : 50295

افت آب‌های زیرزمینی در خدابنده

افت آب‌های زیرزمینی در خدابنده

ایسنا/زنجان مدیر امور منابع آب خدابنده با اشاره به انسداد ۲۵ حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان گفت: انسداد چاه‌های غیرمجاز نقش موثری در جلوگیری از تشدید افت آب‌های زیرزمینی دارد.

کریم خدایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به انسداد ۲۵ حلقه چاه غیرمجاز در خدابنده، اظهار کرد: تعدادی از ماموریت‌های امور منابع آب شهرستان در خصوص انسداد چاه‌های غیرمجاز در بخش‌ مرکزی، سجاس‌رود و بخش بزینه‌رود بوده است.

وی با بیان اینکه خدابنده شامل سه دشت است که این سه دشت در محدوده مطالعاتی سجاس‌رود، قیدار و محدوده مطالعاتی گل‌تپه زرین‌آباد است، تصریح کرد: این سه دشت، سه آبخوان مهم دارد که طبق مطالعاتی که انجام شده است، هر سه آبخوان از سال ۷۵ هر ساله در اثر حفر و بهره‌برداری از چاه‌های غیرمجاز به میزان نیم متر دچار افت آب‌های زیرزمینی می‌شود که قطعاً ادامه داشتن این شرایط به نفع ساکنان منطقه نیست.

این مسئول با اشاره به اینکه انتظار داریم از دستگاه‌های مربوطه برای حفظ و صیانت از منابع آب و نیز حفاظت از رودخانه‌ها با منابع امور آب شهرستان همکاری‌های لازم را داشته باشند، عنوان کرد: یکی از راه‌های جلوگیری از افت آب‌های زیرزمینی، جلوگیری از برداشت آب از چاه‌های غیرمجاز است که چاه‌های غیرمجاز در افت آب‌های زیرزمینی تاثیر چشم‌گیری داشته و دارد.

مدیر امور منابع آب شهرستان خدابنده به نقش برداشت بی‌رویه آب‌ از چاه‌های مجاز توسط کشاورزان اشاره و تاکید کرد: به کشاورزان منطقه توصیه می‌شود طبق مفاد پروانه بهره‌برداری، آب برداشت کنند تا منابع ارزشمند آب‌های زیرزمینی برای همیشه حفظ شود؛ چراکه در صورت توجه نکردن به این موضوع با ابطال و لغو پروانه بهره‌برداری را در پی خواهد داشت.

وی همچنین به نقش بارندگی‌ها در افزایش‌ آب‌های زیرزمینی که سالانه اتفاق می‌افتد اشاره کرد و ادامه داد: بارندگی‌هایی که سالانه در منطقه اتفاق می‌افتد در افزایش‌ آب‌های زیرزمینی نقش موثری دارد، این در حالی است که سال گذشته چندان بارندگی در منطقه نداشتیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha