• پنجشنبه / ۱۱ دی ۱۳۹۹ / ۰۲:۱۵
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 99101007806
  • خبرنگار : 71429

یک کارشناس مسائل حقوقی :

هدف طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به بیراهه کشیده شده است

هدف طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به بیراهه کشیده شده است

یک کارشناس مسائل حقوقی گفت: امید داشتیم طرح تبیینی اصلاح انتخابات ریاست جمهوری توان  تغییر در کاندیداهای نهایی مورد تایید شورای نگهبان را نداشته باشد و فقط جلوی هجوم ثبت نام کنندگان بی اساس را بگیرد و راهکارهایی برای افزایش شفافیت ارایه دهد، اما اینطور که پیش می رود دست شورای نگهبان نیز با چنین احصاهای غیر منطقی بسته خواهد شد.

مریم نقاشان در گفت‌وگو با ایسنا درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری ‌گفت: هدف این طرح به بیراهه کشیده شده است،   هدف تبیین برخی واژه ها بود تا از هجوم ثبت نام کنندگانی که حداقل های عقلانی را هم نداشتند ممانعت به عمل آید.  زیرا این کثرت ثبت نام کنندگان چند هزار نفری که نهایتاً کمتر از ۱۰ نفر به عنوان کاندیداهای واجد شرایط از سوی شورای نگهبان به مردم اعلام می‌شدند، باری سنگین بر دوش شورای نگهبان برای بررسی با اتلاف وقت و هزینه گزاف بود و علاوه بر آن بعضا شاهد حضور افرادی برای ثبت نام بودیم که شاید از سلامت روان یک شهروند عادی نیز برخوردار نبودند و این امر باعث خفیف و سبک شمردن انتخابات اثرگذار یک ملت بود که با توجه به عصر ارتباطات به واسطه اینترنت، گزارش چنین حضوری به سراسر دنیا فرستاده می‌شد که به حیثیت و فرهنگ این ملت لطمه می‌زد.

این کارشناس مسائل حقوقی افزود:  بعد از بررسی پیش نویس طرح توسط فرهیختگان و حقوقدانان جامعه معایب و مزایای آن به مجلس منعکس شد. همه ما اکثرا  با تبیین قانون موافق بودیم اما نه با تغییر آن به طور کلی! به عنوان مثال من شخصا پس از بررسی پیش نویس این طرح  به برخی عدد و رقمهای احصایی غیر منطقی اشاره کرده بودم که خوشبختانه مفادی از طرح مذکور مورد اصلاح قرار گرفت، بر این اساس شرایط سنی برای کاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری به   ۴۰ تا ۷۰ سال با رویکرد جوانگرایی اصلاح شد و میزان سوابق اداری از ۸ سال به ۶ سال تغییر کرد. اما انتقادات قبلی من و خیلی همکاران این بود که این عدد و رقمها بر چه پایه و اساسی است!؟ یا ترجیح مدرک کارشناسی  ارشد غیر مرتبط نسبت به کارشناسی مرتبط چیست!؟  

وی گفت: امید داشتیم طرح تبیینی توان  تغییر در کاندیداهای نهایی مورد تایید شورای نگهبان را نداشته باشد و فقط جلوی هجوم ثبت نام کنندگان بی اساس را بگیرد و راهکارهایی برای افزایش شفافیت ارایه دهد، اما اینطور که پیش می رود دست شورای نگهبان نیز با چنین احصاهای غیر منطقی بسته خواهد شد!  

این کارشناس مسائل حقوقی افزود: اینکه کاندیداها برنامه‌ها و مشاوران و منابع مالی‌شان را ارایه دهند، ایده خوبی بود و به این نقاط قوت طرح اشاره کردیم اما هرآنچه که موجب محرومیت اشخاص کارآمد شود و موارد از حالت تمثیلی به احصایی درآید با مصلحت کشور و ملت سازگار نیست  و امید است شورای نگهبان با ورود به این بحث جلوی چنین بدعت‌های را بگیرد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha