• پنجشنبه / ۱۱ دی ۱۳۹۹ / ۱۴:۲۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 99101108314
  • خبرنگار : 71616

در پی تغییر فرمول قیمت‌گذاری خودروها

تصمیم جدید شورای رقابت، ورق بازار خودرو را برمی‌گرداند؟

تصمیم جدید شورای رقابت، ورق بازار خودرو را برمی‌گرداند؟

در پی بحث‌های پیرامون قیمت‌گذاری خودروها و آزادسازی آن‌ها که از نیمه دوم سال جاری مطرح و البته خواسته همیشگی فعالان صنعت خودرو و خودروسازان بوده است، پس از برگزاری جلسه شورای رقابت و اعلام فرمول جدید برای قیمت‌گذاری تعدادی از خودرو، قیمت‌ها در بازار خودرو پس از چند ماه، روند کاهشی خود در بازار متوقف کرد و نوسان افزایشی جزئی به خود دید اما از امروز به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، جو روانی ایجاد شده برطرف و مجدد ثبات در قیمت‌ها شکل گرفت.

به گزارش ایسنا، آزادسازی قیمت‌گذاری خودروها طی چند سال اخیر مورد درخواست فعالان صنعت خودرو و خودروسازان بوده است، آزادسازی قیمت خودرو هر چند وقت یکبار از سوی فعالان صنعت خودرو و قطعه سازی مطرح می‌شود که در مقاطعی هم صورت گرفته، به طور مثال واگذاری قیمت‌گذاری خودروهای بالای ۴۰ میلیون تومان در سال‌های قبل یا واگذاری قیمت‌گذاری خودروهای لوکس از جمله آن‌هاست.

در نهایت دو روز پیش (سه‌شنبه ۹ دی ماه) رضا شیوا -رئیس شورای رقابت در نشست خبری ضمن اشاره به اینکه از مهرماه مرکز ملی رقابت مجدد در فرمول قیمت گذاری خودرو بررسی‌هایی انجام داده با بیان اینکه طی تصمیات اخذ شده، آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو صورت نخواهد گرفت و تنها خودروها برای قیمت‌گذاری، تقسیم بندی شده‌اند؛ اعلام کرد:  طی بررسی‌های صورت گرفته، فرمول قیمت‌گذاری برای بخشی از خودروها دچار تغییراتی شده و براساس متوسط قیمت بازار، قیمت‌گذاری انجام می‌شود. همچنان قیمت خودروهای پرتیراژ، طبق همان فرمول قبلی محاسبه می‌شود.

البته نکته اصلی در فرمول جدید این است که طی توافق صورت گرفته قرار است خودروسازها ظرفیت تولید را تا ۵۰ درصد افزایش دهند که این امر موجب کاهش هزینه‌های تولید می‌تواند باشد.

طبق آخرین تصمیم شورای رقابت خودروهای پژو پارس اتوماتیک، پژو ۲۰۶ اتوماتیک، ۲۰۷ پانوراما، سمند سون پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس توربو، دنا پلاس توربوشارژ دستی، دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک، هایما توربو S۵ دستی، هایما توربو S۷ اتوماتیک، K۱۳۲ (تارا)، ساینا S، کوئیک، شاهین، آریا، برلیانس، چانگان و زوته مشمول فرمول جدید می‌شوند. قیمت این محصولات براساس متوسط قیمت بازار، قیمت گذاری انجام می‌شود.

پس از اعلام خبر تغییر فرمول قیمت‌گذاری خودروها برای برخی از محصولات، این موضوع سبب شد بازار خودرو دچار تکانی شده و روند کاهش قیمت خود طی چند ماه اخیر را  متوقف و نوسانی هرچند جزیی اما صعودی به‌خود بگیرد.  

در این رابطه سعید موتمنی- رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران- تصریح کرد: از ابتدای آبان ماه که کاهش قیمت‌ها آغاز شد تا زمان اعلام تغییر فرمول شورای رقابت برای قیمت‌گذاری برخی خودروها؛ بازار همان کاهش ۳۰ الی ۳۲ درصدی خود را حفظ کرده بود و فروشندگان و خریداران نیز با این قیمت‌ها کنار آمده بودند و آن‌هایی که نیاز به خودرو داشتند، طی چند هفته اخیر خرید خود را انجام دادند.

وی افزود: از روز سه‌شنبه پس از اعلام نظر شورای رقابت و اعلام فرمول جدید برای قیمت‌گذاری بخشی از خودروها، بازار کمی دچار نوسان شد که امروز (پنجشنبه) فروکش کرده است. پس از صحبت‌های روز گذشته رئیس بازرسی کل کشور، بازرس کل وزارت صمت و همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی براینکه قیمت‌ها بایستی مجدد تجدیدنظر شود، جوی روانی ایجاد شد و برخی از دارندگان خودرو که پس از جلسه شورای رقابت، احساس کردند تصمیم شورای رقابت می‌تواند تاثیر صعودی در قیمت‌ها داشته باشد، از عرضه خودرو به امید صعودی شدن قیمت‌ها، خودداری کرده بودند، اما مجدد جو روانی ایجاد شده فروکش کرد و از امروز مجدد فروشنده شده‌اند.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: در هر صورت افرادی که خودرو در اختیار دارند، به دنبال بهانه هستند فضاسازی کنند. آن نوسان افزایشی ایجاد شده پس از جلسه شورای رقابت ناشی از تاثیرات روانی بود که پس از صحبت‌های روز گذشته سازمان بازرسی کشور مبنی بر تجدید نظر و شرط افزایش تولید، فروکش کرد. بعید به نظر می‌رسد فرمول جدید اجرایی شود؛ اگر هم اجرایی شود، بازهم تاثیری در بازار آزاد نخواهد داشت؛ اگر قرار باشد که عرضه بیشتر شود، قیمت‌ها در بازار آزاد به زیر قیمت‌های مصوب شرکت خواهد آمد. براین اساس تنها سوددهی افرادی که در خودرو سرمایه‌گذاری کرده‌اند، پایین خواهد آمد. در بازار به دلیل اینکه تنها از نوسان ارز دچار تغییر  می‌شود، تا زمانی که ارز نوسان نداشته باشد، ثبات ایجاد خواهد شد.    

موتمنی با بیان اینکه طبق انتقادهایی که وجود داشته، ممکن است فرمول جدید اجرایی نشود، گفت: شرط اجرایی شدن فرمول جدید شورای رقابت، افزایش تولید است. اگر تولید بیشتر شود، باتوجه به اینکه خریدار در بازار کم است، قیمت‌ها نیز پایین خواهد آمد. علاوه‌براین آزادسازی قیمت بدین شکل‌ها چندان منطقی و واقعی نیست؛ زمانی آزادسازی قیمت به معنای واقعی شکل خواهد گرفت که واردات آزاد باشد، بازار رقابتی شکل گیرد تا خریدار تصمیم بگیرد چه خودرویی را با چه کیفیت و قیمتی خریداری کند؛ شرایط فروش، کیفیت و قیمت در نظر گرفته می‌شود و آن زمان است که آزادسازی شکل می‌گیرد.

احتمالا تا پایان سال جاری، شاهد افزایش قیمت در بازار خودرو نخواهیم بود

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران تصریح کرد: از آنجایی که در بازار نوسان ارز وجود ندارد، آن تقاضاهای کاذبی که در بازار شکل می‌گرفت و همه به دنبال سوددهی بیشتر بودند ، ایجاد نمی‌شد؛  فلذا بازار دچار نوسان هیجانی و افزایش قیمت‌های قابل توجه نمی شد. بنابراین طی ماه‌های آتی و چند ماهه باقیمانده تا پایان سال، چنانچه نوسان شدیدی در بازار ارز نداشته‌ باشیم، در قیمت خودرو هم نوسان نخواهیم داشت. همانطور که مشهود است، از زمانی که نوسان چندانی در بازار ارز نداشته‌ایم، بازار خودرو هم آرام پیش آمده است و نوسان جزیی و در محدوده یک الی سه میلیون تومان افزایش یا کاهش داشته است.

این مقام صنفی تاکید کرد: البته این موضوع را نیز باید در نظر داشت که طی چند مدت اخیر عرضه خودرو بسیار بیشتر شده و همان عرضه ۴۰ هزار خودرویی که صحبت بود، در حال ورود به بازار است. به‌تبع زمانی که عرضه به حد کافی است و در مقابل خریدار در بازار کم است، تقاضای کاذب و واسطه‌گری نیز شکل نخواهد گرفت. همانطور هم که اشاره شد، بعید است که تا پایان سال افزایش قیمتی در بازار آزاد خودرو شکل بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۱ ۱۷:۲۲

از اول هم مشخص بود که می خواهند قیمت کارخانه را به قیمت بازار برسانند نه اینکه قیمت بازار را کاهش دهند. قیمت بازار نیز توسط دلالان شرکتهای ایرانخودرو و سایپا تعیین می شود که به ظاهر مدیران این کارخانه ها هستند. هیج خودروسازی زیانده نیست، بلکه زیاندیده اصلی مصرف کننده واقعی یعنی قشر کارگر و کارمند و مستضعف هستند. مراجعی مانند مجلس و شورای رقابت و وزارت صمت و ... هیچکاره اند و هیچ نظارتی ندارند بلکه خودروسازان بر آنها نظارت دارند

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۰۰:۲۷

ازماست که برماست

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۰۰:۴۷

بهترین راه چاره،نخریدن خودرو است،بنده خودرو ندارم،با این قیمتها حاضر نیستم خودرو بخرم،چون قیمتهای بازار قیمت کاذب است،نه قیمت واقعی

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۰۱:۱۹

احسنت

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۰۲:۱۱

تنها راه آزاد کردن واردات خودرو های خارجی است

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۰۲:۳۵

واقعا همین طوره

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۰۲:۳۷

مقصرمردمی هستندکه حتی درثبت نام دیروز خودرویی بابازاراختلاف ۳میلیونی داشت وبازهم بدون تحقیق وبخاطربرنده شدن ثبت نام کردندواینهاباعث دلگرمی وسوءاستفاده خودروسازان وازدیادواسطه گری میشندوخودرو باقیمت حقیقی بدست خریدارواقعی نمیرسه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۰۹:۲۱

کاملا صحیح است

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۰:۱۹

قیمت لوازم خانگی و مسکن و مواد غذایی و سایر کالاها همچنان افزایشی می‌باشد در این شرایط فقط کاهش قیمت اتومبیل غیر ممکن وغیر اقتصادی است

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۱ ۲۲:۵۵

فیلم مستند اختاپوس روببینید...خیلی جالبه‌.....وتمام دستهای رو رومیکنه...

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۱ ۲۳:۳۷

دمت گرم ای ولا حرف حق رو زدی نه تنها حرف تو بلکه حرف تموم مردم ایران همینه ایولا

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۰۰:۰۸

باسلام و احترام قیمت خودرو را واقعی و شفاف سازی کنید و محدودیت زمانی و تعداد خرید را بردارید راه چاره این است که خودرو سازان قیمت را تعیین کنند و مصرف کننده واقعی از خودرو ساز خریداری کند و واسطه ها از بین برود ...

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۰۰:۳۷

دست آخر عرضه و تقاضا قیمت بازار را مشخص میکند و خودروساز و دلال مجبور به کاهش قیمت هستند چون درصد بالایی از جامعه توان خرید خودرو با این قیمتها را ندارند و تقاضا (خرید) کاهش پیدا کرده و عرضه (فروش )افزایش پیدا کرده است.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۰۰:۵۵

دست آخر عرضه و تقاضا قیمت بازار را مشخص میکند و خودروساز و دلال مجبور به کاهش قیمت هستند چون درصد بالایی از جامعه توان خرید خودرو با این قیمتها را ندارند و تقاضا (خرید) کاهش پیدا کرده و عرضه (فروش )افزایش پیدا کرده است.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۰۱:۲۷

خودرو نخرین

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۰۱:۵۱

آقا تو رو خدا جم کنید این مسخره بازی رو . کدوم ناظر.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۰۲:۴۱

توروبخدا نظر ندید ماشین باز گران شد لعنتی

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۰۷:۵۰

دوستان عزیزهرکی میخوادخودروخریداری کنه زودتربخره بخاطراینکه نزدیکه سال جدیدقیمت ماشین میره بالا بعدسال هم مطمن خودشرکت قیمتاروافزایش میده پس الکی خودتونو گول نزنیدهیچ چیزی تواین مملکت پایین نمیاد..

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۰۸:۳۴

با این تصمیمی که این دوستان در شورای رقابت گرفتند این بر میاد که بیشتر بدنبال تامین منافع خودروسازان و دلالان این حوزه بودند تا تعدیل قیمت خودرو و منافع مردم. باز مهم جای تشکر از این دوستان رو داره.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۰۸:۵۷

..... با کدام رقابت اگر عوارض خودرو خارجی بردارند وواردات ازاد شود جواب می دهد وگرنه فاجعه دیگر در راه است

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۰:۳۱

نخرید نخرید نخرید

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۰:۴۰

هرچی ماشین تو دست این دلال جماعت افتاده این قرعه کشی مسخره هم باز به نفع اونهاست بنده دیروز رفتم نمایشگاه ماشین قیمت بگیرم صاحب نمایشگاه میگفت من تاحالا با کارت ملی دیگران 3تا ماشین برنده شدم اون وقت من مصرف کننده 10بار ثبت نام کردم در نیامده

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۱:۳۳

دلشوبحال من وتو نسوخته این جماعت میخوان جیب شرکتهای بیمه گذارروپرکنند

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۱:۲۵

نخرید....دلالامملکت خراب کردندل

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۱:۴۴

زمانی وضع ماشین در کشور درست می شود که همه با هم متحد شویم و دست به دست هم بدیم و یه مدت نخریم.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۹:۲۷

دقیقا👌کاملا موافقم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۲:۰۲

از موقعی که ما اینها را دیدیم هی جلسه گذاشتن نه قیمت پایین آمد نه چیزی فقط ماند همین وقت کشی جلسات پوچ وخالی

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۲:۰۶

کاهش قیمت=واردات

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۲:۳۶

دلیل اینکه مردم عادی برنده نمیشن اینه ک اون نمایشگاه دارا افرادی رو توی ایرانخودرو دارن ک مثلا 20میلیون بهشون میدن توی قرعه‌کشی اسم شمارو هم در میارن. گول تین قرعه‌کشی رو نخورید. من خودم شش بار ثبت‌نام کردم اسمم در نیومد. اخر سر یکی از افرادی ک اسمش دراومدهبود گفت من 33 میلیون دادم اسمم دراومد پول ماشینم دادمداوردم بیرون130میلیون سودش بود.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۲:۵۰

بشنو.باور نکن

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۳:۲۰

با سلام دوستان برا مثال ماشین پارس تی یو ۵ که چند ماه پیش ۷۳ میلیون کارخانه به مشتری میداد رو الان پیش فروش میکنن و نزدیک به ۷۰ میلیون پیش میگیرن باقیش موقع تحویل به قیمت روز یعنی عملا خودرو ساز دستش رو کرده تو جیب ملت او هم تا ته جیب مردم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۳:۲۲

همش مسخره بازیه، ی قیمت کارخانه بزار مشتری بیاد درنمایندگی کارت بکشه ماشینوببره این بازیا چیه حاشیه بازارو فرمول جدیدو غیره هزارتا ایده وفرمولم بزارید هدفتون منفعت مصرف کننده نیست

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۳:۳۵

مگه اینجا اروپا ست که نخری ارزون بشه، پراید بود ۲۰،شد۴۵،شد۶۵،شد۸۵،شد۱۰۲،شد۱۲۵ هنوزم میگید نخر ارزون میشه من با۴۵ م میتونستم صفر بخرم ولی الان باید مدل۸۵ بخرم، لعنت به شما؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۳:۳۶

شورای رقابت ایران خودرو با کدام خودروساز خارجی یا داخلی رقابت میکند بعد هر روز قیمتها را ‌تغییر میده !!!؟؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۳:۴۰

نخریدن خودرو+واردات خودرو=کاهش قیمت خودرو.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۳:۵۶

مردم‌باید متحد بشن ماشین نخرن تا قیمتا بیاد پایین

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۶:۴۵

باید مردم ماشین نخرند ودولت جلوی دلالان وایسن

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۷:۳۲

تنها نخریدن کمکمان میکند وسلام

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۸:۴۴

قیمتها تو بازار ک الان ۳۰ تومن کشیده روی پرشیا چجوری میگن قیمتها رو کنترل میکنن با آزادساری قیمتها؟؟؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۸:۵۷

آخه چطور ماشین میاد پایین قیمتش.. وقتی قطعاتش ساعت به ساااعت میره بالاترش قیمتش..؟ عقلتون کجا رفته؟ مگه ماشین از همین قطعااات درست نمیشه... واقعا که ساده این..

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۸:۵۸

ترا خدا نخرید نخرید نخرید

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۲۱:۱۹

نخرین نخرین نخرین

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۲۱:۵۸

وقتی ماشین نخریم قیمتها خودشون و پیدا میکنن

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۲۳:۵۸

نخرید نخرید

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۳ ۰۲:۱۶

اتفاقاً بنظر منم درستش همینه وتو کشور ما مردم برعکس عمل میکند متاسفانه واینه که ازماست که برماست

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۵:۱۵

از وقتی وارداات قطع شده رقابتی نیست واین بازیها شروع شده چون انحصاری شده

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۵:۲۰

خب چرا قیمت کارخانه باید افزایش پیدا کنه که با بازار یکسان بشه چرا نباید کاهشی باشه تا بازار کاهش بده و قیمت ها یکسان بشه بسه دیگه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۵:۲۲

سلام بفرمائید نظر ما چه نقشی در قیمت ها دارد .بعدا نظر بخواه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۶:۱۳

لطفا اسم شورای رقابت رو عوض کنید بزارید مدافع سایپا و ایران خودرو

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۶:۳۳

باو خدایی نخرید من مدل ۹۴ داشتم پارسال فروختم دیگ نمیتونم بخرم الان باید پراید ۸۶ بخرم ک واسه ۱۴ سال پیشه نکنید تورو قران بیچاره شدیم دک پراید از خط تولید درومده ولی قیمتش ۱۰۰ میلیونه😑

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۷:۲۲

دفعات قبل هم با همین حربه افزایش قیمت گرفتن ولی چه گویم که ناگفتنم بهتراست،زامبیا زندگی میکنیم هزینه زندگی تو نیویورک رو میدیم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۸:۰۴

قیمت دوسال پیش یه پژو پارس بود 37 میلیون الان باید بشه 57 میلیون چون تو این دو سال حقوق 50 درصد افزایش داشت خودرو هم باید 50 درصد افزایش داشته باشه نع 350 درصد

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۸:۱۰

مردم بابا هرچ گرون شد نخررررررررین تا گرون میشه زرتی صف میکشن از ماست که بر ماست اتحاااااااااد رو یه باااااااار تو زندگیتون امتحان کنین نمیمیرین که دلم خیلی از مردمم پرررر

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۸:۲۲

تو این بلبشو این شورای رقابت وخودروسازها شدن کاسه داغ تر از اش

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۲۰:۲۹

آزاد سازی خورو یعنی چی ؟؟؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۲۰:۳۵

شتر در خواب بیند....‌

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۲۱:۴۷

تورا خدا نخرید تا گران نشه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۲۱:۴۷

تورا خدا نخرید تا گران نشه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۲۲:۱۳

دوستان من خواستم خودرو بخرم ولی با این تصمیمی ک گرفتن پشیموون شدم و کلا منصرف شدم فقط نخرید

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۲۳:۰۱

مردم بازنده اصلی هستند.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۳ ۰۱:۵۰

نه به خرید خودرو نخرید نخرید نخرید

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۳ ۰۱:۵۵

ماکه دیگه وسعمون نمیرسه چند ساله هی میگن ارزون میشه نشد که نشد تا حالم پیگیر ارزونی خودروبودیم تو این مملکت چیزی که ارزون میشه پیدا کرد جون ادمیزاده ...

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۳ ۰۲:۱۳

هموطنان عزیز به کشورهای دیگه نگاه کنید ویکم‌ از مردمان اونجا یاد بگیرید وقتی توکشورشون جنس یا کالایی گرون میشه معترض میشن واونو نمیخرن تاقیمتشو دولت بیاره پایین ولی درایران برعکسه واز ماست که بر ماست

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۳ ۰۹:۱۷

به نظر می رسد با این کار متقاضیان واقعی خودرو که معمولا تمکن مالی مناسبی هم ندرند ضرر خواهند کرد و خوب هم ضرر خواهند کرد و هدف اینه که قیمت کارخانه را بالا ببرند .قیمت ها بره بالا چه مشکی از متقاضیان واقعی خودرو حل می شود .متاسفم برای این تصمیم مشکل جای دیکری است!!!!!!!!!!!!!!!!

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۴ ۲۱:۲۶

نتیجه این میشه که قدرت خرید مردم میاد پایین و ماشین ها رو دستشان میمونه وسلام