• جمعه / ۱۲ دی ۱۳۹۹ / ۱۸:۰۴
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 99101208808
  • خبرنگار : 71573

شاعران از شهدای مقاومت خواندند

شاعران از شهدای مقاومت خواندند

در شب شعر بین المللی «مرد میدان»، ۱۵ شاعر از کشورمان و ۹ شاعر از کشورهای افغانستان، پاکستان، سوریه، عراق، فلسطین، لبنان و یمن به شعرخوانی پرداختند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سپهر سوره هنر،  این برنامه شب گذشته (یازدهم دی‌ماه) در موزه دفاع مقدس خرمشهر با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شد و شاعران شرکت‌کننده شعرهای خود را به قهرمانان مقاومت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس تقدیم کردند.

بنا بر این گزارش، در این شب شعر که با توجه به شرایط خاص کرونایی با حضور تعداد محدودی از حاضران برگزار شد، شاعران ایرانی و تعدادی از شاعران مهمان از کشورهای دیگر به شعرخوانی پرداختند و در ادامه نیز شعرهای شاعرانی از کشورهای لبنان،  سوریه و فلسطین که در مراسم حضور نداشتند به صورت ویدئویی برای حاضران پخش شد.


علی داوودی- مدیر دفتر شعر حوزه هنری- با بیان اینکه شعر کارکردهای گوناگونی دارد، گفت: یکی از کارکردهای شعر، تبلیغی و تهییجی است که در لحظه و کوتاه‌مدت سروده می‌شود و دیگری تحلیلی است و نیاز به زمان بیشتری دارد تا شاعر بتواند بخشی از پیام و شعائر دینی را در آن بگنجاند.

او در ادامه افزود :‌ هر دو کارکرد می‌تواند در پاسداشت و تکریم یک شخصیت مؤثر باشد. وقتی حادثه و رخداد مهمی اتفاق می‌افتد، همان‌طور که همه قشرها به عرصه می‌آیند، شاعران نیز بر حسب وظیفه و رسالت خود از ظرفیت‌های ادبی و کارکردهای طبیعی شعر بهره می‌برند. ‌در رابطه با سردار قاسم سلیمانی و همرزمانش  نیز شعرهای بسیاری سروده شده و امسال چندین مجموعه درباره آن‌ها منتشر شده است. علاوه بر آن، مجموعه بزرگ دیگری از شعرها تدوین شده که به همت «مکتب حاج قاسم سلیمانی» منتشر خواهد شد.


حمیدحلمی البغدادی‌، شاعر و نویسنده متولد عراق که در این برنامه به شعرخوانی پرداخت، نیز درباره اهمیت برگزاری چنین مراسمی برای بزرگداشت شهدای مقاومت می‌گوید: «شاعر در واقع انعکاس‌دهنده نظر و عقیده ملت‌های سربلند و آزادی‌خواه است، شهادت این دو بزرگوار و همراهانشان در بغداد اگر چه یک فاجعه بود، اما یک سرمایه بزرگ برای مجاهدان در راه خدا و پیروان حق و حقیقت است، این دو شهید به عنوان الگوی قهرمانان و مجاهدان در راه دین و اسلام و مبارزه با آمریکا و صهیونیسم بوده و خواهند بود و کمترین وظیفه ما به عنوان شاعر این است که در قالب شعر، رشادت‌ها، شجاعت‌ها و اهداف این دو بزرگوار را برای تاریخ، تبیین و بازگو کنیم تا نسل کنونی و آیندگان بتوانند با مسیر و هدفی که آن‌ها داشتند بیشتر آشنا شوند». 


اجرای این شب شعر را که به همت موسسه فرهنگی سپهر سوره هنر با همکاری مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و منطقه آزاد اروند در«موزه دفاع مقدس خرمشهر» برگزار شد، سعید بیابانکی برعهده داشت.


بخشی از ترجمه شعر حمید حلمی البغدادی را می‌خوانیم:
«تا دیروز بسان دو چراغ پرفروغ، روشنی‌بخش جمع ما بودند اما امروز طلیعه‌داران بهشت برین شده‌اند/ شهیدان گران‌قدر حاج قاسم سلیمانی وابومهدی المهندس، از من به شما درود و سلام خدا باد/شما دو شهید بزرگوار مناره‌های جاویدان استقامت و پایمردی شده‌اید که همه میدان‌ها را روشن می‌کنید /شما هنوز هم بصیرت حق‌شناسانید و پیشوای هر افتخار و پیروزی»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha