• یکشنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۹ / ۰۰:۰۷
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 99101409849
  • خبرنگار : 71626

تاکید رئیس فرهنگستان بر دسترسی عمومی به پیکره فرهنگ‌نویسی

تاکید رئیس فرهنگستان بر دسترسی عمومی به پیکره فرهنگ‌نویسی

فرهنگستان زبان و ادب فارسی ضمن ارائه گزارشی درخصوص شکل‌گیری پویش «دسترسی عمومی به پیکره زبانی فرهنگستان» از تاکید رئیس فرهنگستان بر رفع موانع دسترسی عمومی به پیکره فرهنگ‌نویسی خبر داد.

به گزارش ایسنا، چندی پیش پویشی به راه افتاد برای عمومی کردن دسترسی به پیکره زبانی فرهنگستان و متنی به امضای ۵۰۰ نفر منتشر شد. پس از آن فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پی شکل‌گیری این پویش اعلام کرد که «امید می‌رود تا چند ماه آینده، با تنظیم آئین‌نامۀ لازم و تامین زیرساخت‌های فنی، امکان بهره‌مندی پژوهشگران از پیکره فرهنگ‌نویسی فراهم شود.»

حالا فرهنگستان زبان و ادب فارسی گزارشی را درخصوص شکل‌گیری پویش «دسترسی عمومی به پیکره زبانی فرهنگستان زبان و ادب فارسی» و «تأکید رئیس فرهنگستان بر رفع موانع دسترسی عمومی به پیکره فرهنگ‌نویسی» منتشر کرده که به این شرح است: «پویش «دسترسی عمومی به پیکره زبانی فرهنگستان زبان و ادب فارسی» از مردادماه سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را آغاز کرد و پس از تهیه پیش‌نویس درخواست و انتشار نسخه اولیه در گروه‌های دانشجویی و جمع‌آوری امضا، و همچنین ارسال متن درخواست به استادان و پژوهشگران، به‌صورت رسمی در آذرماه ۱۳۹۹ درخواست خود را به فرهنگستان زبان و ادب فارسی ارسال کرد. پس از آن، دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنستان زبان و ادب فارسی، طی نامه‌ای به دکتر علی‌اشرف صادقی، عضو پیوسته و مدیر گروه فرهنگ‌نویسی، با تأکید بر نقش فرهنگستان در یاری‌ رساندن به استادان و پژوهشگران زبان و ادب فارسی، از ایشان خواست که مقدمات لازم را برای رفع موانع این امر فراهم کند تا هر چه زودتر امکان این دسترسی و بهره‌مندی برای عموم فراهم گردد.

اکنون، پس از انتشار پاسخ دکتر صادقی به نامه رئیس فرهنگستان، دکتر حداد عادل مجددا بر رفع هرچه سریع‌تر مشکلات طرح‌شده در این مسیر تاکید کرده و خواستار رایزنی مدیران فرهنگستان با متخصصان و کارشناسان در تحقق این امر شده است.

متن نامه نخست رئیس فرهنگستان به دکتر صادقی بدین شرح است:

بسمه‌تعالی
استاد ارجمند، جناب آقای دکتر علی‌اشرف صادقی
عضو محترم پیوسته و مدیر گروه فرهنگ‌نویسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی

با سلام و احترام،
مستحضرید که اخیرا نامه‌ای به فرهنگستان رسیده که در آن عده‌ای از استادان محترم و پژوهشگران علاقه‌مند و جمعی از دانشجویان رشته ادبیات فارسی تقاضا کرده‌اند که «پیکره گروه فرهنگ‌نویسی فرهنگستان» در اختیار اهل علم و پژوهشگران و دانشکده‌های ادبیات و گروه‌های زبان‌شناسی و دیگر مؤسسات پژوهشی قرار گیرد.

بر جناب‌عالی که خود از ارکان فرهنگستان و از اعضای پیوسته این نهاد علمی هستید پوشیده نیست که فرهنگستان کمک به استادان و پژوهشگران زبان و ادب فارسی را وظیفه اصلی و مهم خود می‌داند و در سی سال گذشته همواره سعی کرده است با تحقیق و تالیف، منابعی تولید کند که نیاز استادان و دانشجویان را برآورده سازد. اهتمام فرهنگستان و به‌ویژه شخص جناب‌عالی نیز در تالیف «فرهنگ جامع زبان فارسی» نمونه بارز و گواه صادقی بر صحت این مدعاست. دسترسی اهل تحقیق به «پیکره گروه فرهنگ‌نویسی» نیز امری نیست که فرهنگستان علی‌الاصول با آن مخالفتی داشته باشد. بنابراین، باتوجه‌به خواسته طبیعی و منطقی استادان و دانشجویانی که این درخواست را امضا کرده‌اند، از جناب‌عالی تقاضا می‌شود چنانچه مقدور است با این درخواست موافقت فرمائید و اگر از نظر جناب‌عالی و گروه فرهنگ‌نویسی در حال حاضر به جهاتی محظورات و موانع و ملاحظاتی وجود دارد آن موانع را بیان فرمائید تا به اطلاع امضاکنندگان نامه رسانده شود و علاوه بر آن، فرهنگستان بتواند با راهنمایی خود شما در جهت تامین مقدمات لازم برای رفع آن موانع اقدام و در مسیری حرکت کند تا هرچه زودتر امکان این دسترسی و بهره‌مندی فراهم گردد.

توفیق آن استاد محترم و همکاران ارجمندتان را در گروه فرهنگ‌نویسی برای ایفای وظیفه خطیری که با تالیف «فرهنگ جامع زبان فارسی» بر عهده گرفته‌اید از خداوند مسئلت می‌کنم.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha