• یکشنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 99101410098
  • خبرنگار : 80001

قیمت مسکن بازیچه دست واسطه ها

دلالان فولاد پیروز شدند؟!

دلالان فولاد پیروز شدند؟!

طبق اعلام فعالان صنعت ساختمان، بازار فولاد و سیمان در روزهای اخیر باز هم دچار نوسان شده و کمتر سازنده ای حاضر به پذیرش ریسک احداث پروژه ساختمانی است؛ دبیر کانون انبوه سازان می گوید که فعالان صنعت ساختمان از چندین ماه قبل فقط نظاره گر وضعیت رکودی بازار مسکن و رشد قیمت مصالح هستند.

به گزارش ایسنا، فولاد و سیمان ظاهرا هیچ واکنشی به کاهش نرخ ارز و تلاشها برای پایین آمدن قیمت نشان نمی دهند و کماکان روند آن صعودی گزارش می شود. سازندگان می گویند که قیمت میلگرد به کیلویی ۱۵ هزار تومان رسیده و این در حالی است که ماه قبل ۱۲ هزار تومان خرید و فروش می شد. البته هم اکنون برخی سایتهای آنلاین، میلگرد را حدود ۱۳ هزار تومان قیمت گذاری کرده اند.

قیمت سیمان نیز بر اساس تصمیم مجلس و وزارت صمت که مردادماه امسال اتخاذ شد قرار بود نهایتا پاکتی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و به صورت فله ای هر تن ۲۹۰ هزار تومان باشد. اما حالا هر پاکت سیمان بین ۲۶ تا ۲۹ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد.

اواخر مهرماه امسال هم زمزمه های نرخ گذاری فولاد بر اساس ۶۰ تا ۷۵ درصد فوب خلیج فارس شنیده شد که واکنشهای تندی را بین سهامداران در پی داشت. سپس انجمن فولاد اعلام کرد که در جلسه مجلس با وزیر صمت، قیمتگذاری دستوری فولاد و تعیین سقف قیمتی در بورس کالا منتفی شده است.

اواخر سال گذشته هر کیلوگرم فولاد حدود ۴۰۰۰ تومان و هر پاکت سیمان حدود ۱۰  هزار تومان بود. با این حساب فولاد ۲۷۵ درصد و سیمان ۱۹۰ درصد رشد قیمت داشته اند.

دست اندکاران صنعت ساختمان، دلایل مختلفی از جمله دپوی محصولات در کارخانجات فولاد، خرید و فروش در بورس و دلال بازی را از عوامل افزایش قیمتها بخصوص قیمت میلگرد عنوان می کنند.

افزایش قیمت مصالح ساختمانی و بورس بازی در حالی جریان دارد که در روزهای اخیر کمیسیون عمران مجلس پیشنهاد داده با توجه به طرح جهش تولید مسکن و نیاز سالانه به یک میلیون واحد مسکونی، ابتدا نیاز داخلی کشور به مصالح ساختمانی تامین و سپس مازاد تولید صادر شود.

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد: ‌وزیر صمت در کمیسیون عمران مطرح کرد که قیمت مصالح ساختمانی مخصوصاً فولاد و سیمان واقعی نیست و باید کاهش یافته و واقعی شود، از طرفی تلاش می‌کنیم اختیارات لازم را به وزیر صمت بدهیم چرا که حضور وزیر بدون اختیار در مجلس دستاوردی ندارد، ولی قرار است در مجلس و دولت به او اختیار دهند تا شاهد کاهش قیمت سیمان و فولاد در بازار باشیم.

سازندگان: قیمت مصالح در بازار، دلخواه شده است

فرشید پورحاجت ـ دبیر کانون انبوه سازان ـ می گوید: در رکود فعلی بازارمسکن، کمتر سازنده ای حاضر به پذیرش ریسک احداث پروژه مسکونی است و کسری مسکن در سالهای آینده خود را نشان می دهد. شرایط به گونه ای است که هیچ تضمینی برای ثبات قیمت نهاده های ساختمانی وجود ندارد و قیمتها به صورت دلخواه در بازار مصالح ساختمانی تعیین می شود. سازندگان هم چاره ای جز نظاره کردن شرایط موجود ندارند.

افزایش قیمت مصالح ساختمانی در کنار کسادی بازار خرید و فروش مسکن منجر به افت ساخت و ساز شده است. طبق آمار از شهر تهران صدور پروانه ساختمانی طی شش ماهه نخست سال جاری ۱۴ درصد نسبت به سال گذشته و حدود ۷۶ درصد نسبت به سال ۱۳۹۲ کاهش یافته است. افزایش قیمت مسکن ناشی از رشد نرخ ارز، کاهش توان خرید متقاضیان واقعی مسکن، رشد قیمت مصالح ساختمانی و افزایش قیمت زمین از دلایل اصلی رکود ساخت و ساز عنوان می شود.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۴ ۱۱:۲۲

اقای مسئول به خاطر خدا هم که شده این وضعیت را کنترل کن

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۴ ۱۲:۰۰

به خاطر خدا ! کجایی؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۴ ۱۱:۵۰

قابل توجه وزیر مسکن و نمایندگان مجلس که با بخشنامه ها و قوانین خلق الساعه میخوان قیمت مسکن را کنترل کنند. اثرات منفی عدم ساخت و ساز بر افزایش قیمت مسکن در سالهای اینده مشخص خواهد شد.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۴ ۱۴:۱۶

.قوه قضاییه به خاطر خدا جلو این گرانی را بگیرد

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۴ ۲۱:۰۰

اینا همشون دستشون تو‌ یه کاسه اس رانت داداش من رانت بارها رو دپو میکنن قیمتها رو میبرن بالا بعدش میریزن تو بازار

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۴ ۱۴:۲۴

کسی که مصالح گران تهیه کند ساختمان را ارزان به فروش نمی رساند

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۴ ۱۵:۲۸

شما را به خدا قسم میدم کاری بکنیید برای این مردم بدبخت و بیچاره بخدا مانتونستیم تهران خونه بخریم رفتیم شهرستان اونجا رو بسازیم وام مسکن گرفتیم 200ملیون فقط هزینه اسکلت خونمون میشه توان نداریم کارگر هستیم چه خاکی تو سرمون بریزیم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۴ ۱۵:۳۷

آقایون مسعول همه را مثل بچها خودتون نبینید اوناهمه چیزشون آماده به دستشون میرسه توروخدا به فکرجونی باشید که بار کارکردش فقط میتونه شکمش روسیر کنه نه خرید مصالح وچیزای دیگه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۴ ۱۶:۲۱

توایران ارزشی نداره زحمت کشید ما چون اجناس گرون زحمت کشی مفت خدا بخیر کنه عاقبت مارا

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۴ ۱۸:۱۴

دوستانی که هی می نویسند مسئول مسئول مگر مسئولی هم سراغ دارید که مسئولیت پذیر باشه که هی می گویید مسئول کو مسئول کو مُ

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۴ ۱۹:۲۰

سلام نظرماچه اهمیتی دارد فعلا که همه چیز وله هرکی هرطور که دلش بخواد عمل میکند و هیچ نظارتی نیست

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۴ ۱۹:۵۹

تا جلوی صادرات آهن آلات و سیمان و سایر ابزار آلات ساختمانی نگیرند قیمتها روز به روز بالا میروند

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۴ ۲۱:۲۷

قیمت گذاری دستوری تا الان چه سودی غیر از پر کردن جیب دلالان داشته ؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۴ ۲۲:۲۰

ای خدا کجایی به داد مردم برس

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۴ ۲۳:۱۰

سلام وقتی هرپارکینگ شهرداری ۶۰میلیون گرفته وقتی بخاطر۲۰۰مترزیربنا ۱۱۰میلیون شهرداری پول گرفته وقتی هرمترساخت ۵میلیون درمیاد وقتی اشغال ترین جازمین متری ۵میلیونه بنظرشما چندبایدفروخت

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۴ ۲۳:۲۱

مبنای تبادلات باید بین اقشار داخلی باشد سپس مازاد تولید صادر گردد تا این تفکر که صادرات ارزآوری دارد ظاهرش قشنگ است اما در باطن اقتصاد را فلج میکند

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۵ ۰۰:۲۲

من همیشه به بچه هام میگم توی این کشور قلک و حساب پس انداز داشتن حماقته چون ارزش قلکی که شکسته میشه بیشتر از ارزش پول توشه.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۵ ۰۳:۰۴

بدبخت ترشدیم.مستاجر کارگر بیکار باسه فرزند.اگه بدبختی نیست پس چیه.مسولین آیابیدارین؟؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۵ ۱۲:۱۵

باید واردات فولاد صورت بگیره دست دلالان را باید قحط بشه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۵ ۱۳:۵۰

من فقط ۱۰ شاخه اهن میخوام بخرم 🤐ارزون کنین بابا

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۵ ۱۸:۰۳

تورو خدا به مردم رحم کنید. ما چه گناهی کردیم که باید قربانی رانت خواران باشیم. با یه حقوق کارگری ومستاجری توی خواب هم خانه دار شدنمان را نمیبینیم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۵ ۲۳:۱۲

اگرراست میگویند با جواز حداقل میلگرد را بقیمت به سازنده بدهند

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۶ ۰۰:۲۲

تو این مملکت مسؤل هم هست

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۶ ۱۹:۱۸

خواهشا کسی که میتونه قوه قضاییه مجلس کاری بکنه و به داد مردم برسه تو این وضع اقتصادی قیمت بیش از حد بالای مسکن قوز بالا قوزه مردم بدبخت شدند