• یکشنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99101410167
  • خبرنگار : 50416

«آبی‌ترین آسمان زمین» روایتگر شهادت ۳ شخصیت در آب

«آبی‌ترین آسمان زمین» روایتگر شهادت ۳ شخصیت در آب

ایسنا/همدان نویسنده و کارگردان نمایش «آبی ترین آسمان زمین» گفت: این نمایش در سه اتوبیوگرافی، به سرنوشت سه شخصیت اشاره می کند که هر سه نفر آنها در آب که مظهر پاکی و زلالی است، شهید می شوند.

محمد قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به موضوع نمایش یعنی اتفاقات زمان جنگ و پساجنگ، تصریح کرد: یکی از اپیزودها، مربوط به حمله موشکی ناوجنگی آمریکا به هواپیمای ایرباس ۶۵۵ و سقوط آن در آب های بندرعباس است، اپیزود دیگر به دختری به نام «کژال» می پردازد که در کوبان عراق توسط نیروهای داعش کشته می شود.

وی با بیان اینکه اپیزود سوم داستان پسری ایرانی را روایت می کند که از بمباران های دوران جنگ آسیب جدی دیده است، مطرح کرد: لابلای این سه اپیزود به پیرزنی که در جستجوی پسر گمشده اش هر روز به بنیاد شهید تهران تلفن می زند نیز پرداخته شده است.

قاسمی «آبی ترین آسمان زمین» را جزء صادقانه ترین نمایشنامه هایی دانست که در طول عمر خود نوشته است و افزود: این نمایشنامه که برآمده از اتفاقی است که خودم در دوران کودکی تجربه کردم، دارای ویژگی های خاصی مانند بی واسطه سخن گفتن با مخاطب و نیز نزدیک بودن مخاطب با کاراکترها و شخصیت های داستان است.

این کارگردان تئاتر از متفاوت بودن این نمایش به علت اجرای آن با حدود ۴۰۰۰ لیتر آب در صحنه خبر داد و گفت: در تمام مدت زمان اجرای نمایش، بازیگران در آب هستند و حدود ۱۹ میلیون تومان برای طراحی صحنه هزینه شده است.

وی به تشریح علت اجرای این نمایش در آب پرداخت و مطرح کرد: آبی که مظهر پاکی است، سبب کشته شدن چندین شخصیت در این نمایش می شود اما با این تفاوت که انسان هایی که خود مظهر پاکی هستند و پاک زندگی کردند، به دست آب کشته می شوند.

قاسمی خاطرنشان کرد: اساساً به کار بردن لغت جنگ هر فردی را مشمئز می کند چراکه جنگ سبب نابودی بشر و پس‌رفت او خواهد شد، پس می توان گفت جنگ مانند موج دریا، هر فرد بی گناه یا گناهکار، خوب یا بد را با خود می برد و این تشبیه علت دیگر انتخاب اجرای نمایش آبی ترین آسمان زمین در آب بود.

وی به سختی های ساخت این نمایش به علت لزوم وجود حجم زیادی از آب در قاب صحنه پرداخت و یادآور شد: علاوه بر سختی کار، بازیگران این نمایش که در تمام مدت اجرا باید در آب باشند، ورود و خروج این حجم آب در سالن برای هر اجرا به شدت خسته کننده و نفس گیر است اما این خود کار را متفاوت می کند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر به بازیگران این نمایش اشاره و مطرح کرد: محیا جباری، محمد قاسمی و پری بارانی در نمایش آبی ترین آسمان زمین ایفای نقش می کنند، محمد بهراد نورپرداز، رضا باغبان دستیار کارگردان و مجتبی شجاعی زاده نیز مشاور این نمایش است.

وی ضربه زدن به فرهنگ و هنر را یکی از مهمترین اهداف شیوع بیماری کرونا دانست و گفت: کار ما از ابتدای شیوع این ویروس به شدت تحت الشعاع قرار گرفته است و با توجه به اینکه بسیاری از عوامل درگیر این بیماری شدند مجبور بودیم با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی به تمرین های خود ادامه دهیم.

قاسمی به خاستگاه خود در تئاتر اشاره و خاطرنشان کرد: خاستگاه من در تئاتر این است که در تولید یک نمایش، آن را تنها برای یک اجرا و یا برای یک جشنواره تولید نمی کنم و علاقمندم که کار پس از تولید حداقل تا دو سال بعد بازخورد داشته باشد چراکه از نظر مالی یک جشنواره و یا یک اجرا هزینه های گروه ما را تأمین نمی کند.

وی نسبت به کاهش شیوع بیماری کرونا و پایین آمدن فیتیله آن تا دو یا سه ماه آینده اظهارامیدواری کرد و ادامه داد: مسئولان ذیربط نباید عوامل تئاتر را که یک سال با بیکاری و بی پولی دست و پنجه نرم کردند، فراموش کنند و امیدوارم در صورت ارزشی بودن چنین نمایش هایی پس از کاهش شیوع این بیماری، برای اجرای عمومی آنها در مرکز همدان تلاش کنند.

این کارگردان تئاتر در پایان از نمایش دیگری با عنوان «سرزمین پدری» خبر داد و بیان کرد: این نمایش سال گذشته در تئاتر شهر اجرای عمومی داشت که با بازخورد خوبی روبرو و جزء پرفروش ترین اجراها شد و امیدوارم بتوانیم با حمایت و پیگیری مسئولان این اجرا را نیز به صورت عمومی در مرکز همدان داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، با انتشار جدول شماره یک اجرای آنلاین نمایش های همدان از ۱۲ تا ۲۴ دی ماه، نمایش «آبی ترین آسمان زمین» روز یکشنبه ۱۴ دی ماه به مدت دو روز در صفحه اینستاگرام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان به نشانی Hamedan.farhang قابل مشاهده خواهد بود

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha