• یکشنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 99101410236
  • خبرنگار : 50210

اراک زیر سایه مازوت

اراک زیر سایه مازوت

ایسنا/مرکزی درست است که زمستان تداعی کننده سپیدی است، اما در سال های اخیر آسمان گرفته زمستان ها آنهم گرفته از آلودگی نه ابرهای بارور، این تصورات را بر باد داده است، سال هاست که با فرارسیدن زمستان دغدغه آلودگی هوا بیشتر می شود.

اراک با وجود آنکه جمعیتی کمتر از یک میلیون نفر دارد، بواسطه آلودگی هوا، در زمره کلانشهرهای کشور قرار گرفت تا بلکه بتواند با استفاده از امتیازاتی که به کلانشهرها اختصاص می یابد، قدری آلودگی هوای خود را کاهش دهد. شاید به نسبت سال های گذشته تا حدودی تعداد روزهای ناسالم در اراک کمتر شده باشد، اما به نظر نمی رسد عنوان کلانشهر که در این سال ها همراه اراک بوده، دردی را از این شهر آلوده دوا کرده باشد.

تا قبل از این روزهای خاکستری در اراک، عموما علت اصلی آلودگی هوا وجود ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بود، اما این روزها مزاحم دیگری هوای اراک را کدر و نفس کشیدن را سخت کرده است و آن چیزی نیست جز "مازوت".

اما سوال اینجاست این مازوت چیست که هوای شهر اراک را بهم ریخته است؟ مازوت یا نفت کوره در واقع یکی از هیدروکربن های نفتی است که در مراحل پالایش نفت خام بعد از بنزین و نفت سفید به دست می آید و به عنوان سوخت برخی از کوره ها، موتورهای دیزلی و نیروگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

اراک بواسطه قرار گرفتن در مسیر حرکت آلودگی های ناشی از فعالیت نیروگاه حرارتی شازند، همیشه در خصوص نوع سوخت مصرفی این صنعت بزرگ نگرانی داشته و این روزها این نگرانی تبدیل به کابوسی برای اراکی شده است بویژه اینکه "کرونا" میهمان ناخوانده این روزهای ما به همان عضوی حمله می کند که بیش از همه در معرض خطر آلودگی هواست. اراکی ها نمی خواهند با ریه پر از مازوت سر بر بالین بگذارند.

با وجود آنجه رییس جمهور دوم آبانماه سال ۱۳۹۵ در سفر خود به استان مرکزی صراحتا اعلام کرد که گاز مورد نیاز نیروگاه شازند تامین می شود تا این مجموعه صنعتی از مازوت استفاده نکند، از آن زمان تاکنون نیروگاه جسته و گریخته اقدام به مازوت سوزی کرده و با توجه به حرکت بادهای غالب منطقه به سمت اراک، مستقیما آلودگی خود را بر روی شهر اراک فرود آورده است و همین امر باعث شده که پیگیری ها برای توقف استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه دنبال شود.

با پیگیری های انجام شده نهایتا ۲۹ اسفندماه ۱۳۹۸ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی رسما اعلام کرد که شیر مازوت نیروگاه شازند پلمب شد، این موضوع شادی بسیاری از فعالان محیط زیست را به همراه داشت، اما ظاهرا روی کاغذ و شفاها این پلمب انجام گرفت، چراکه از ۲۱ آذرماه ۱۳۹۹ نیروگاه شازند رسما روی سوخت مازوت رفت.

وضعیت سوخت نیروگاه و افزایش روزهای آلوده شهر اراک باعث شد که ۴ دی ماه ۱۳۹۹ استاندار مرکزی در حضور فعالان محیط زیست تشکیل جلسه طرح جامع کاهش آلودگی هوا بدهد، جلسه ای که نقد فعالان محیط زیستی همچون سیاوش آقاخانی در آن مطرح شد. او صراحتا گفت که ریه مردم جای مازاد مازوت نیست و افزود: در همین لحظه که در جلسه هستیم، کشور در حال صادرات گاز است پس چرا نیروگاه ها باید با کمبود گاز مواجه شوند و مازوت بسوزانند؟

به گزارش ایسنا، استاندار مرکزی در همان جلسه مقرر شد که نیروگاه شازند روزانه بیش از دو میلیون لیتر مازوت نسوزاند. البته کار به همین جا ختم نشد و از شنبه ششم دی ماه پالایشگاه شازند نیز بر مدار مازوت سوزی قرار گرفت. درخصوص نیروگاه کار به دستور قضایی کشید و قرار شد از نهم دی ماه دو واحد از واحدهای نیروگاه شازند از مدار خارج شود و درخصوص پالایشگاه، استاندار از رفع مشکل خبر داد هرچند گفته می شود که هنوز مازوت سوزی در پالایشگاه ادامه دارد.

درست است که دو واحد نیروگاه از مدار خارج شده است، اما به هرحال این واحد صنعتی بزرگ همچنان در حال سوزاندن مازوت است و اراک هم در مسیر این آلاینده ها قرار گرفته و باید همچنان درهای ریه را به روی مازوت نیروگاه باز بگذاریم و این هوا را نفس بکشیم چراکه این تعطیلی اثری نداشته و هوای اراک همچنان برای گروه های حساس جامعه آلوده است.

اراک در هشتمین روز آلودگی

رییس مرکز پایش آلودگی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به اینکه اراک از ابتدای سال تاکنون ۳۲ روز ناسالم برای گروه های حساس و یک روز ناسالم برای تمام گروه های سنی را پشت سر گذاشته و در هشتمین روز متوالی آلودگی هوا در اراک هستیم، به ایسنا گفت: براساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه های سنجش آلودگی هوای شهر اراک، متوسط شاخص کیفیت هوای اراک در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ۹ صبح چهاردهم دی ماه در شرایط ناسالم برای گروه های حساس و بر روی عدد ۱۳۴ بوده است.

علیرضا محرابیان افزود: آلاینده اصلی، ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون هستند و بالاترین شاخص لحظه ای آلودگی هوا در ساعت ۹ صبح عدد ۱۱۲ و ناسالم برای گروه های حساس مربوط به ایستگاه شریعتی بوده است.

نیروگاه و پالایشگاه همچنان مازوت می سوزانند

وی با اشاره به اینکه دو واحد از نیروگاه شازند از مدار خارج شده است، گفت: مسلما تعطیلی این دو واحد، میزان آلودگی را به نصف رسانده است هرچند که فعالیت دو واحد دیگر همچنان آلودگی به همراه دارد و علاوه بر آن پالایشگاه شازند هم در بخشی از واحدها در حال استفاده از سوخت مازوت است.

محرابیان افزود: براساس پیش بینی های سازمان هواشناسی استان مرکزی، سکون نسبی هوا تداوم خواهد داشت و انتظار می رود که این شرایط ناسالم تا پایان هفته ادامه داشته باشد، به همین دلیل باید افراد دارای بیماری قلبی و ریوی، سالمندان، کودکان و زنان باردار از تردد غیرضروری اجتناب کنند.

انباشت بیشتر آلاینده ها در چهارشنبه و پنجشنبه

به گزارش ایسنا، هواشناسی استان مرکزی نیز با توجه به پیش بینی وضعیت هوا، اقدام به صدور اطلاعیه و اعلام هشدار زرد کرده است، این اطلاعیه حاکی از آن است که تداوم پایداری و سکون نسبی جو و وارنگی دما منجر به تداوم پتانسیل انباشت آلاینده های جوی خواهد شد و امروز چهاردهم دیماه ۹۹ نیز در شهرهای اراک و ساوه و سایر مناطق صنعتی و پرجمعیت استان انباشت آلاینده های جوی رقم می خورد و در صورت عدم کنترل منابع انتشار آلاینده ها، کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه های حساس و حتی همه گروه های سنی قرار می گیرد.

طبق این اطلاعیه، هواشناسی استان اعلام کرده است که بررسی های فعلی حاکی از انباشت بیشتر آلاینده ها در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هفته جاری است.

مسلما با توجه به پیش بینی هواشناسی باید در انتظار وضعیت بدتر از شرایط کنونی باشیم، چراکه وزش باد و بارندگی نخواهیم داشت و صنایع بزرگ همچنان در حال مازوت سوزی هستند، اینجاست که سلامت افراد جامعه بیش از هر زمان دیگری در معرض خطر قرار می گیرد و مسلما با توجه به همه این دلایل است که اورژانس استان مرکزی طبق دستور سازمان اورژانس کشور از روز گذشته در حالت آماده باش قرار گرفته است.

اورژانس در حالت آماده باش/۸۸ نفر راهی بیمارستان شدند

دکتر پریا بهرامی رییس مرکز اورژانس استان مرکزی نیز در گفت و گو با ایسنا در خصوص آماده باش اورژانس اظهار کرد: با توجه به اینکه هر ساله از ابتدای زمستان بحث الودگی هوا پررنگ تر می شود، مسلما در این شرایط بیماری های مرتبط با آلودگی مانند بیماری های تنفسی و قلبی نیز تشدید می شود.

وی با اشاره به تشدید علائم در بیماران تنفسی مانند تنگی نفس و حملات آسم در بیماران مبتلا به آسم، افزود: اورژانس هر ساله شاهد افزایش بیماری های مرتبط با آلودگی هواست، اما امسال این افزایش پررنگ تر شده به طوری که از ابتدای دیماه تا ۱۳ دیماه، ۸۸ مورد بیمار تنفسی توسط اورژانس پیش بیمارستانی به مراکز درمانی منتقل شده است.

رشد هشت درصدی انتقال به بیمارستان

دکتر بهرامی با بیان اینکه این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد افزایش داشته است، گفت: در بازه زمانی مذکور ۸۱ بیماری قلبی نیز به مراکز درمانی منتقل شدند که به صورت غیر مستقیم با آلودگی هوا در ارتباط هستند که البته در این راستا نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد یا کاهشی مشاهده نشده است.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار، افراد منتقل شده به بیمارستان ها عموما افراد دارای بیماری زمینه ای، در معرض خطر و بالای ۶۰ سال بوده اند، تصریح کرد: از روز گذشته به دلیل انباشت عوامل آلاینده در هوای اراک و براساس دستور سازمان اورژانس کشور، اورژانس استان مرکزی در اراک به حالت آماده باش درآمده و با توجه به اینکه این آلودگی هوا در واقع مختص شهرهای بزرگ و پرجمعیت است، پایگاه های شهری اورژانس نیز در آمادگی کامل به سر می برند.

رییس اورژانس استان مرکزی اضافه کرد: در حال حاضر ۸ پایگاه شهری با ظرفیت هر پایگاه هشت نفر، در اراک آماده باش هستند که ۶۴ تکنسین اورژانس را شامل می شود.

به گزارش ایسنا، براساس اعلام اپلیکشین اعلام وضعیت آلودگی هوای اراک، هوای این کلانشهر از ساعت ۱۱، بانمایش عدد ۱۰۹، در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار دارد به طوری که شاخص ایستگاه شریعتی بر روی عدد ۱۱۸ ایستاده و ایستگاه مخابرات عدد ۱۱۷ را نمایش می دهد.

اراکی ها هشت روز پیاپی را در آلودگی نفس کشیده اند و مشخص نیست که این روند تا چه زمانی ادامه داشته باشد، خبری از تامین گاز نیروگاه و پالایشگاه شازند برای جلوگیری از مازوت سوزی نیست و مسلما با ادامه این شرایط، علاوه بر کرونا باید فکری هم به حال درمان ریه های مازوت زده مردم بکنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha