• یکشنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۹ / ۱۶:۴۶
  • دسته‌بندی: فناوری

مهمترین اخبار فضایی روزهای اخیر چه بود؟

پایگاه خبری "اسپیس" منتخبی از اخبار و تصاویر فضایی روزهای اخیر را منتشر کرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، فضا یک مکان شگفت‌انگیز است که هر چه در آن کاوش کنیم بیشتر به زیبایی‌های آن پی می‌بریم. اخبار فضایی جذابی که طی این هفته پربازدید بوده‌اند به شرح زیر است.

تبریک سال ۲۰۲۱ فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی

پنج فضانورد ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی در شب سال نو(۳۱ دسامبر) یک پیام ویدیویی ارسال کردند. "کیت روبینز" فضانورد ناسا در ویدئویی که ناسا در یوتیوب منتشر کرد ، گفت: ما این لحظه را اختصاص دادیم تا پیامی ارسال کنیم و سال نو بسیار خوبی را برای همه شما آرزو کنیم.

تغییر در برنامه زمانی ماموریت آرتمیس با روی کار آمدن بایدن

کارشناسان فکر می‌کنند که مهلت جاه‌طلبانه برنامه آرتمیس ناسا که طی آن ناسا قصد دارد خدمه انسانی را تا سال ۲۰۲۴ به ماه ارسال کند، ممکن است وقتی دولت بایدن امور را به دست گیرد، تغییر کند. جدول برنامه زمانی این ماوریت احتمالاً در آینده دوباره ارزیابی خواهد شد. یک متخصص اظهار داشت در حالی که هدف ۲۰۲۴ برای ارسال خدمه به ماه یک هدف آرمانی بوده اما تعداد کمی از کارشناسان معتقد بودند که این هدف واقع بینانه است.

اولین شیرجه کاوشگر "سولار اوربیتر" به سیاره زهره

کاوشگر "سولار اوربیتر" در تاریخ ۲۷ دسامبر اولین پرواز نزدیک خود از کنار سیاره زهره را با موفقیت انجام داد تا از جاذبه این سیاره برای شتاب گرفتن به سمت خورشید استفاده و داده‌های ارزشمندی را در این راه جمع آوری کند. این مأموریت یک همکاری مشترک بین ناسا و آژانس فضایی اروپا(ESA) است و فضاپیمای مذکور برای مطالعه خورشید و تأثیر آن بر منظومه شمسی طراحی شده است.

رشد تربچه در فضا

در تاریخ ۳۰ نوامبر "کیت روبینز" فضانورد ناسا ، ۲۰ گیاه تربچه را در فضا برداشت کرد. این گیاهان در داخل بخش "زیستگاه پیشرفته گیاه"(APH) ایستگاه فضایی بین‌المللی رشد داده شده است. موفقیت و رشد این گیاه می‌تواند بر روی ماموریت‌های آینده فضای دوردست تأثیراتی مهم داشته باشد. این تربچه‌ها در کمتر از یک ماه در داخل زیستگاه پیشرفته گیاه رشد کردند.

نصب"بیشاپ" در ایستگاه فضایی بین‌المللی

یک هوابند جدید زنگوله مانند که توسط شرکت "نانوراکس"(Nanoracks) مستقر در هیوستون طراحی شده است، اکنون اولین هوابند تجاری است که به ایستگاه فضایی بین‌المللی‌(ISS) ارسال شده است. این هوابند که " بیشاپ"(Bishop) نام دارد در ششم دسامبر به عنوان بخشی از مأموریت تأمین مجدد ناسا از آزمایشگاه فضایی مرکز فضایی کندی در فلوریدا پرتاب شد. این ساختار جدید برای انتقال مواد از داخل ایستگاه فضایی بین‌المللی به فضا طراحی شده است.

کشف دهها هزار دهانه در ماه با استفاده از هوش مصنوعی

بیش از آنچه تصور می‌شد در ماه دهانه وجود دارد. محققان چینی با استفاده از هوش مصنوعی(AI) بیش از ۱۰۹ هزار دهانه جدید را در سطح ماه کشف کردند. این سیستم هوش مصنوعی اطلاعاتی که مدارگردهای ماه چینی‌ها جمع آوری کرده بود را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. اطلاعات اخیری که توسط دانشمندان چینی منتشر شده است، نشان می‌دهد بیش از ۱۰۰ هزار دهانه در ماه وجود دارد. این سیستم با بررسی اطلاعات مربوط به مدارگردهای ماه "چانگ ای ۱" و "چانگ ای ۲" چین خبر از وجود ۱۰۹ هزار و ۹۵۶ دهانه جدید داد.

هدیه دادن نمونه‌های جمع آوری شده از ماه به سایر کشورها

بخشی از نمونه‌های جمع آوری شده توسط مأموریت چانگ ای ۵ چین از ماه ممکن است به عنوان هدایای دیپلماتیک به کشورهای علاقه‌مند به فضا داده شود اما مشارکت ناسا در مبادله مواد با چین به سیاست ایالات متحده بستگی دارد. کپسول ورود مجدد چانگ‌ای ۵ در ۱۶ دسامبر نمونه‌های ماه جمع‌آوری شده از ماه را به سطح زمین آورد. چندی پیش "وو یان هوآ"(Wu Yanhua) معاون سازمان ملی فضایی چین گفت: نمونه‌ها برای اهداف مختلف ماه به سه بخش تقسیم می‌شوند و یک بخشی از آن برای انجام تحقیقات به آزمایشگاه‌های علمی تحویل داده می‌شود در حالی که دو بخش دیگر برای آموزش عمومی در موزه‌های ملی نمایش داده می‌شود و مطابق با مقررات مدیریت، داده‌های به دست آمده از بررسی ماه با جوامع بین‌المللی نیز به اشتراک گذاشته می‌شود. حتی می‌توان آنها را به عنوان هدیه ویژه به کشورهایی که در امور هوافضا با چین همکاری نزدیک دارند اهدا کرد.

پرتاب ماهواره جاسوسی ارتش فرانسه به فضا

شرکت "آریان‌اسپیس" ۲۹ دسامبر سال ۲۰۲۰ ماهواره نسل بعدی تصویربرداری زمین را از مرکز فضایی "گویان" در فرانسه به فضا پرتاب کرد. این فضاپیما  سه هزار و ۵۶۲ کیلوگرمی که " CSO-۲" یا "Composante Spatiale Optique ۲" نام دارد و دومین ماهواره از سه ماهواره رصد صورت فلکی ارتش فرانسه است. CSO-۲ توسط ایرباس ساخته شده است. ماهواره شناسایی (reconnaissance satellite) یا ماهواره اطلاعاتی (intelligence satellite) که به‌ صورت غیررسمی و عام به عنوان ماهواره جاسوسی نیز از آن یاد می‌شود، یک نوع ماهواره دیدبانی زمین یا ماهواره مخابراتی است که برای منظورهای نظامی یا شناسایی استفاده می‌شود.

رصد بارش شهابی ربعی

بارش شهابی ربعی که به آن بارش شهابی کوادرانت و بارش شهابی نطاق هم گفته‌اند ۳ ژانویه به اوج خود می‌رسد. میزان این بارش شهابی بین ۳۰ تا ۹۰ ستاره تیرشهاب در ساعت است. بارش شهابی ربعی که به آن بارش شهابی کوادرانت و بارش شهابی نطاق هم گفته‌اند یکی از پربارترین بارش‌های شهابی سال است. نرخ ساعتی سرسویی این بارش در زمان اوج، به حول و حوش ۹۰ می‌رسد و در نتیجه این بارش معمولاً دوّمین یا سوّمین بارش شهابی بزرگ سال است.

ماموریت‌های فضایی سال ۲۰۲۱

چندین ماموریت فضایی برای امسال برنامه‌ریزی شده است. در تاریخ ۲۹ مارس، بوئینگ قرار است دومین تلاش برای پرتاب فضاپیمای خدمه تجاری "استارلاینر" را انجام دهد. ژاپن نیز قرار است امسال اولین ماه نورد خود به نام" Yaoki" را به فضا پرتاب کند، و ماه نورد آنها با سطح نشین خصوصی "Peregrine " شرکت "استرورباتیک" در فضا گشت خواهد زد. ناسا همچنین قصد دارد مأموریت خود به نام "لوسی"(Lucy) را در اکتبر یا نوامبر سال ۲۰۲۱ برای مطالعه سیارک‌های "تروجان‌ مشتری" پرتاب کند.