• دوشنبه / ۱۵ دی ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99101510980
  • خبرنگار : 50072

کدام کشورها واکسیناسیون کرونا را سریع‌تر انجام می‌دهند؟

کدام کشورها واکسیناسیون کرونا را سریع‌تر انجام می‌دهند؟

ایسنا/خراسان رضوی کشورهای اروپایی مصونیت افراد در برابر کرونا را از طریق واکسن آغاز کردند، اما اختلاف زیادی در سرعت انجام واکسیناسیون وجود دارد.

به نقل از یورونیوز، انگلیس یکی از کشورهایی است که بیشترین میزان واکسیناسیون را تاکنون ثبت کرده است و فرانسه و هلند از کندترین کشورها در اجرای برنامه واکسیناسیون کرونا محسوب می‌شوند.

در ذیل اجرای برنامه‌ریزی واکسیناسیون کشورها بر اساس داده‌ها شرح داده شده است:

بریتانیا

انگلیس اولین کشور در جهان بود که اجازه استفاده از واکسن تولیدشده شرکت فایزر و بیوان‌تک (Pfizer & BioNtech) را صادر کرد و برنامه واکسیناسیون در این کشور از هشتم دسامبر ۲۰۲۰ اجرا شد.

به گفته وزیر بهداشت بریتانیا، مت هانکوک تا اول ژانویه ۲۰۲۱ بیش از یک‌میلیون دوز واکسن تزریق‌شده است و انتظار می‌رود سرعت واکسیناسیون در چهار ژانویه با واکسن دوم کرونا یعنی واکسن دانشگاه آکسفورد و آسترازنکا (AstraZeneca & Oxford) تسریع شود؛ در هفته اول ۵۳۰ هزار دوز واکسن توزیع خواهد شد.

لازم به ذکر است، واکسن آکسفورد ارزان‌تر از واکسن فایزر  و شرایط نگهداری آن نیز آسان‌تر است، زیرا می‌توان آن را در شرایط طبیعی در یخچال نگهداری کرد، درنتیجه حمل‌ونقل آن راحت است؛ اما واکسن فایزر باید در دمای منفی ۷۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود.

اتحادیه اروپا

آژانس دارویی اروپا (EMA) واکسن فایزر و بیوان‌تک را با هماهنگی کمیسیون اروپا در ۲۱ دسامبر تایید کرد. بروکسل (پایتخت بلژیک) با چندین شرکت توافقنامه پیش‌فروش واکسن منعقد کرده و دوزهای کافی برای واکسیناسیون ۴۵۰ میلیون نفر اتحادیه را تامین می‌کند. اولین بار تحویل واکسن به کشورهای عضو در تاریخ ۲۶ دسامبر انجام شد و به هر کشور عضو، دوزهای مختلف بر اساس اندازه جمعیت اختصاص یافت. انتظار می‌رود آژانس دارویی اروپا در ۶ ژانویه نیز اجازه استفاده از واکسن مدرنا (Moderna)  را صادر کند.

تاکنون، دانمارک بالاترین میزان واکسیناسیون را در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا ثبت کرده است. بیش از ۴۵ هزار و ۸۰۰ نفر از ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر ساکن این کشور تا ۲ ژانویه واکسن دریافت کردند و به‌این‌ترتیب میزان واکسیناسیون در هر ۱۰۰ نفر به میزان ۰.۷۸ است.

اما به‌طور مطلق، آلمان بیشترین دوزهای واکسن را ارائه کرده است. بر اساس آمار موسسه رابرت کوک، بیش از ۱۸۸ هزار و ۵۰۰ دوز تا اول ژانویه توزیع شده‌ است. در حال حاضر میزان واکسیناسیون کشور آلمان به ازای هر ۱۰۰ نفر ۰.۲۳ است.

کرواسی و پرتغال به ترتیب با نرخ‌های ۰.۱۹ و ۰.۱۶ در رتبه‌های بعدی قرار دارند. پس از آن‌ها ایتالیا و لهستان با نرخ حدود ۰.۱۳ دوز واکسیناسیون در هر ۱۰۰ نفر  در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. ایتالیا که بیش از سایر کشورهای اروپایی تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است (نزدیک به ۷۵هزار مرگ ناشی از کووید-۱۹)، تاکنون بیش از ۷۹هزار نفر را واکسینه کرده است.

اتریش، بلغارستان و رومانی میزان واکسیناسیون مشابهی یعنی ۰.۰۷ دوز در هر ۱۰۰ نفر دارند. به‌طور مطلق، بخارست (پایتخت رومانی) ۱۳هزار و ۲۰۰ دوز، وین (پایتخت اتریش) ۶۰۰۰ و صوفیه (پایتخت بلغارستان) ۴۷۳۹ دوز توزیع کرده است.

استونی کمتر از ۲۵۰۰ نفر را واکسینه کرده و به‌این‌ترتیب میزان واکسیناسیون ۰.۲، بیشتر از یونان و فنلاندو به میزان ۰.۰۳ است. آتن (یونان) و هلسینکی (پایتخت فنلاند) هرکدام ۳۰۰۱ و ۱۷۶۷ دوز واکسن توزیع کردند.

دولت فرانسه به دلیل کندی سرعت واکسیناسیون که فقط ۳۵۲ نفر از ۶۷ میلیون نفر ساکن این کشور را واکسینه کرده مورد انتقاد قرارگرفته است؛ اولین تزریق واکسن ۳۱ دسامبر بوده است. مقامات قول داده‌اند که سرعت را تسریع کنند و واکسیناسیون کارکنان مراقبت‌های بهداشتی بالای ۵۰ سال را از روز شنبه آغاز کردند، یعنی یک هفته زودتر ازآنچه در ابتدا برنامه‌ریزی‌شده بود.

هلند نیز کمپین واکسیناسیون خود را از هشت ژانویه آغاز خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha