• دوشنبه / ۱۵ دی ۱۳۹۹ / ۲۱:۱۲
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 99101511581

دبیر شهر جهانی زیلو تاکید کرد؛

جای خالی مستند و تاریخ شفاهی زیلو/ لزوم شبکه‌سازی به جای موازی‌کاری

جای خالی مستند و تاریخ شفاهی زیلو/ لزوم شبکه‌سازی به جای موازی‌کاری

ایسنا/یزد دبیر شهر جهانی زیلو به تاثیر جهانی شدن در توسعه هنرصنعت زیلو اشاره کرد و گفت: جای خالی مستندسازی و تاریخ شفاهی در این هنرصنعت احساس می‎شود و لازم است این مبحث از سوی هنرمندان، علاقمندان و دوستداران واقعی زیلو دنبال شود.

«علیرضا نقوی» شهردار میبد که امروز به عنوان دبیر شهر جهانی زیلو انتخاب شد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن اشاره به لزوم نگاه کلان و فرا استانی به مقوله این شهر جهانی، اظهار کرد: پس از کسب برندهای جهانی نباید شهر را رها کنیم چرا که در نبود عملکردی مثبت، این اعتبار از ما اخذ می‎شود.

وی از پیگیری نشدن حفظ برندهای جهانی در کشور گلایه کرد و در خصوص شهر جهانی زیلو، گفت: خوشبختانه در مورد زیلو، اتفاقات بسیار خوبی را به بهانه جهانی شدن برای این هنرصنعت شاهد هستیم به طوری که زیلو با ترفیع جایگاه خود در اذهان عمومی و نگاه جامعه، بیش از پیش معرفی شده است.

نقوی با بیان این که بعضاً شهرهایی به دنبال رقابت با این شهر هستند، اظهار کرد: خواستگاه و زادگاه زیلو، میبد است و باید برای توسعه اقتصاد ناشی از هنرصنعت زیلو تلاش ویژه‌ای انجام شود.

وی به ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها را باید در دوران کرونا به خدمت گرفته و برای زیلو تولید محتوای غنی انجام شود چرا که معرفی زیلو منجر به رونق این هنرصنعت خواهد شد.

شهردار میبد با بیان این که در حین مشکلات تهیه مواد اولیه و عرضه محصولات، جهانی شدن، انگیزه‌بخش فعالیت در این هنرصنعت بود، گفت: تعریف کاربری‌های جدید و مدرن با زیلو منجر به توسعه بازار و تنوع بخشی به محصولات این دست‌بافته جهانی شد و توانست دوباره زیلو را در سبد خانوار قرار دهد.

وی به فعالیت‌های خوشه زیلو و اداره کل میراث فرهنگی در برندسازی و کسب نشان اصالت اشاره کرد و گفت: جای خالی مستندسازی و تاریخ شفاهی در این هنرصنعت احساس می‌شود و لازم است این مبحث از سوی هنرمندان، علاقمندان و دوستداران واقعی زیلو، دنبال شود.

شهردار از حمایت‌های صندوق کارآفرینی امید در این هنرصنعت نیز یاد کرد و گفت: خوشبختانه بافندگان این هنرصنعت با کاهش سنین فعالان بافنده زیلو، افزایش یافته‌اند.

نقوی به لزوم همبستگی و هم افزایی دستگاه‌ها با فعالیت مشترک و همپوشانی به جای موازی‌کاری تاکید کرد و گفت: باید در رابطه آسیب‌شناسی شود و با در نظر گرفته برنامه‌ای درازمدت جهت افق چند ساله برای توسعه این هنرصنعت، شبکه‌سازی کنیم.

وی در خصوص اقدامات شهرداری برای توسعه این هنرصنعت، تصریح کرد: ایجاد دو باغ زیلو در میبد و ایجاد بستری برای تجربه و درک حس به زیلو، از مهمترین برنامه‌های شهرداری در این رابطه است.

وی با بیان این که باید با اقداماتی مانند اختصاص تسهیلات خرید صنایع دستی در کشور، برای زیلو فرهنگ‌سازی شود، گفت: با توسعه فرهنگ‌هایی مانند خرید زیلو و احیای سنت‌هایی مانند تحویل زیلو به عروس و دامادها، می‌توانیم دوباره شاهد توسعه این هنرصنعت باشیم.

دبیر شهر جهانی زیلو در پایان از برگزاری نشست مشترک شهرداران شهرهای جهانی برای تدوین و بررسی شهرها و برنامه‌ها و اهداف این حوزه یاد کرد و گفت: باید صنایع دستی بزرگ و پرفروش کشور نیز در این شبکه‌سازی و مارکتینگ همراهی کند و فرصت جهانی شدن عاملی برای توسعه شبکه فروش صنایع دستی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha