• سه‌شنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۹ / ۰۷:۵۵
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 99101611688
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی:

صیانت از خاک کشور یک وظیفه همگانی است/فروش خاک قابل قبول نیست

صیانت از خاک کشور یک وظیفه همگانی است/فروش خاک قابل قبول نیست

ایسنا/هرمزگان مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی صیانت از خاک کشور را یک وظیفه همگانی دانست و عنوان کرد: باید از این گنجینه ارزشمندمان پاسداری کنیم. فروش خاک کشور در هیچ منطقه‌ای قابل قبول نیست.

دکتر کامبیز مهدی‌زاده شب گذشته(۱۵ دی ماه) در آیین رونمایی از مستند "رخساره زمین؛ هرمز، جزیره رنگ‌ها" در جزیره هرمز، افزود: پیرو منویات مقام معظم رهبری پیرامون توجه بر جزایر بالاخص جزیره هرمز، ما در طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی، یکی از ماموریت‌های خود را تمرکز بر این موضوع قرار دادیم.

وی با بیان اینکه در این راستا و به عنوان اولین گام در این راه، اقدام به ساخت مجموعه مستندی گرفتیم که رخساره زمین نام گرفت، اظهار کرد: اولین قسمت از این مجموعه، درباره جزیره هرمز است و "هرمز، جزیره رنگ‌ها" نام دارد. این مستند در نوع خود در کشور اولین است. در این مستند تصاویری برای اولین بار از پدیده‌های زمین شناختی و زمین گردشگری جزیره به نمایش درآمده است.

مهدی زاده با اشاره به اینکه به دلیل ساختار گنبد نمکی، جزیره هرمز از تنوع کانی‌شناسی منحصربفردی در جهان برخوردار است و اغلب زمین‌شناسان دنیا هرمز را موزه کانی شناسی جهان می‌دانند، خاطرنشان کرد: بر اثر انحلال نمک و تاثیر آب‌های جاری حاصل از بارندگی در بسیاری از نقاط هرمز، غارهای نمکی فوق العاده‌ای با تبلور نمک به وجود آمده‌اند که جزء جاذبه‌های جدید گردشگری هرمز محسوب می‌شود و وسعت زیادی از جزیره را کوه‌های نمکی تشکیل می‌دهند.

مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه به بخش اکوتوریسم هرمز اشاره و اظهار کرد: در سال‌های اخیر زیر ساختهای خوبی در هرمز برای رفاه گردشگران ایجاد شده است و می‌تواند اشتغال متعددی را در این نقطه محروم ایجاد نماید. باید همت شود تا اساسا توسعه جزیره هرمز بر پایه گردشگری اکوتوریسم و ژئوتوریسم برنامه ریزی شود.

مهدی زاده اضافه کرد: از دیگر اهداف این مستند، توسعه زیرساخت های علمی، پژوهشی و البته حرکت در مسیر دیپلماسی صلح با استفاده از ابزار فناوری است.

مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صیانت از خاک کشور را یک وظیفه همگانی دانست و عنوان کرد : باید از این گنجینه ارزشمندمان پاسداری کنیم. فروش خاک کشور در هیچ منطقه‌ای قابل قبول نیست البته که این اتفاق در جزیره هرمز نیفتاده است و این خاک برای بومیانش درآمدزایی و اشتغالزایی کرده است.

همچنین بخشدار هرمز با اشاره به گردشگری بودن جزیره هرمز بیان کرد: صنعت گردشگری فرصتی مناسب برای رشد و شکوفایی اقتصادی کشور است و رویکرد توسعه پایدار و نظام گرا، یکی از ضرورت های مدیریت موثر در عصر حاضر برای توسعه صنعت گردشگری در جزیره هرمز است.

سید مجدالدین حسینی با اشاره به اینکه یکی از جذاب ترین و پر طرفدارترین رشته‏ های گردشگردی و جهانگردی بوم‏ گردی، طبیعت ‏گردی یا اکوتوریسم است، تصریح کرد: در کنار آن طبیعت زیبای هرمز، سواحل آبشرین کن، محیط زیست، ساحل سرخ ، ساحل مفنغ و سنگ مرغان با طلوع و غروب فوق العاده زیبای خورشید بر فراز دریا که طلوع آن از دریای عمان و غروب آن در خلیج همیشه فارس است و موقعیتی استثنایی را برای این جزیره رقم زده است.

وی بیان کرد: دره سکوت، دره رنگین کمان، کوه ادویه، معدن خاکسرخ، دره نمکی سمت سایت دره زاغ، دره هشتادگزی و دره پل شکیته، غار های نمکی و الهه نمک، از جمله اماکن گردشگری مربوط به حوزه ژئوتوریسم هرمز است.

حسینی در پایان خاطرنشان کرد: نحوه برخورد مردمان خونگرم و مهمان نواز این جزیره رنگین کمانی خود یک برند برای صنعت گردشگری است و این جزیره و مردمان مقاومش پذیرای گردشگران ایرانی و خارجی هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha