• سه‌شنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 99101611899
  • خبرنگار : 71234

علیپور: برخی از مناطق آزاد بندر و فرودگاه ندارند

علیپور: برخی از مناطق آزاد بندر و فرودگاه ندارند

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که برخی از مناطق آزاد جدیدالتاسیس خالی از سکنه و فاقد بندر و فرودگاه است اظهار کرد که باید در اصلاح قانون مناطق آزاد نقاط قوت و ضعف این مناطق را بررسی کرد و آن را لحاظ نمود.

به گزارش ایسنا، محمد علیپور در نشست آسیب شناسی عملکرد مناطق آزاد در کشور اظهار کرد: با توجه به طرح اصلاح قانون مناطق آزاد باید به بررسی نقاط ضعف و قدرت مناطق آزاد پرداخت و آن را با اهداف اولیه و انتظارات منطبق کرد.

وی با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌ها گفت: مرکز پژوهش‌ها باید در گزارش خود شرایط اقتصادی و مناطق آزاد تجاری را در نظر بگیرد و نباید فقط اهداف در محدوده تجارت جهانی و آزا سازی اقتصاد باشد. باید بررسی کنیم. مناطق آزاد از سال ۱۳۹۲ تاکنون به تجارت و اقتصاد کمک کرده است. امتیاز و تسهیلات خوبی به مناطق داده شده است البته روی کاغذ یک مجوزی دادند و بعد ۱۰ میلیارد تومان برای راه‌اندازی منطقه قرض گرفته شد و بعد هم پس دادند کسی نتوانسته از معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات اعلام شده استفاده کند پس نباید منتی بر مراکز تجاری و تولیدی مستقر در مناطق آزاد گذاشت ابتدا باید مراکز تولید را راه‌اندازی کرد و به سود رسید و بعد از آنها مطالبه کرد.

وی ادامه داد: درست است معافیت ۲۰ ساله مالیاتی به مناطق آزاد داده می‌شود اما تا وقتی سرمایه گذاری نشود نمی‌توان از این معافیت هم استفاده کرد. هنگامی که صحبت از مناطق آزاد می‌شود همه فکرها به سمت مناطق آزاد جبل علی امارات می‌روند. بررسی کنید که مناطق آزاد تجاری کیش و قشم چقدر امکانات و زیرساخت دارد. این مناطق بیشتر جنبه گردشگری دارند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مرکز پژوهش‌ها می‌گوید که نباید مناطق آزاد به گذرگاهی برای ورود کالاهای خارجی به مناطق شهری تبدیل شود ما در منطقه آزاد در طول سال پنج میلیون دلار واردات جنس داشتیم که عمده آنها کالای مصرفی و مسافری بوده که این سهم ناچیزی در قاچاق کالا به حساب می‌آید به هرحال باید قانون مناطق آزاد براساس اهداف و انتظارات اصلاح شود و به این نکته هم توجه شده که عمران و آبادانی مناطق بخشی از اهداف اصلی مناطق آزاد به شمار می‌آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha