• سه‌شنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99101612133
  • خبرنگار : 50356

وزیر آموزش‌وپرورش مطرح کرد

جبران عقب‌ماندگی‌ تاریخی آموزش‌وپرورش در شرایط کرونا

جبران عقب‌ماندگی‌ تاریخی آموزش‌وپرورش در شرایط کرونا

ایسنا/خراسان رضوی وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه ما سال‌ها با مشکل عدالت آموزشی روبه‌رو بوده‌ایم، گفت: امروز بر اثر کرونا شرایطی به وجود آمده است که تاخیرات تاریخی را با ظرفیت‌های جدید جبران کنیم.

 محسن حاجی‌میرزایی امروز ۱۶ دی ماه، در نشست "گفت‌وگو با مدیران مدارس خراسان رضوی" که به صورت ویدیو کنفرانسی در  مدرسه دارالفنون مشهد برگزار شد، اظهار کرد: همکاران شما در مرکز به خوبی درک می‌کنند شما در چه موقعیت دشوار و خطیری قرار گرفته‌اید و از تلاش‌ها و کوشش‌های شما سپاسگزارند.

وی ادامه داد: یکی از رفتارهایی که در طول زندگی همواره به آن ورود پیدا می‌کنیم و استثنایی هم وجود ندارد قرار گرفتن در نقش‌های مختلف است. در کودکی نقش فرزند باید ایفا شود که نقشی منفعل و پذیرا است. به مرور نقش‌های ما پیچیده‌تر و دشوارتر می‌شود؛ برای مثال نقش دانش‌آموزی برای انسان به واسطه فعالیت‌های اجتماعی  نقشی وسیع‌تر و گسترده شده و توانایی‌های ما افزایش می‌یابد. 

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: یکی از مواردی که در طول زندگی دائما می‌آموزیم همین نقش‌هاست. هر کسی نقش خودش را بهتر متوجه شود و نقش را عمیق‌تر ایفا کند موفق‌تر است. اگر بخواهیم انسان‌ها را با هم مقایسه کنیم، توانایی افراد در ایفای نقش‌ها را باید مقایسه کنیم. یکی از رسالت‌های ما این است که دائما تقش‌های خود را مرور کنیم. این  نقش‌ها در معرض تحولات  بیرونی و در معرض دریافت‌های درونی تغییر پیدا می‌کنند. شرایطی هم پیش می‌آید که اوضاع به هم ریخته و درنتیجه کیفیت ایفاء نقش و اولویت‌ها تغییر پیدا می‌کند. همچنین ممکن است بر اثر حادثه‌ای تمام نقش‌ها تغییر پیدا کند.

حاجی‌میرزایی گفت: یکی از مخاطرات ما این است که وقتی شرایط عوض می‌شود دچار درماندگی می‌شویم. یکی از مشکلاتی که در نظام تعلیم و تربیت با آن روبه‌رو هستیم، این است که معلمین چگونه با دانش‌آموز ارتباط برقرار کنند. ظرفیت‌های امروز شبیه دیروز نیست. نقش پدری امروز با گذشته متفاوت است. دانش‌آموز امروز دانش‌آموز گذشته نیست. اطلاعات او اطلاعات دیروز نیست. نقش پدری امروز تغییر پیدا کرده است. فرزندان امروز فرزندان ساده دیروز نیستند. درمطالعه‌ای که در ژاپن انجام شده از دانش‌آموزان پرسیده شده که والدین چه معنایی در زندگی شما دارند و آنها پاسخ داده‌اند که والدین ما معنایی به زندگی ما نمی‌توانند بدهند. این موضوع نشان از گسست نسلی دارد. دلیل این امر تغییر محتوای این نقش است.

وی ادامه داد: یکی از دلایل استیصال و درماندگی و گسست نسلی، طبقاتی و اجتماعی این است که افراد که در نقش‌های مختلف قرار می‌گیرند، قادر نیستند ارتباط موثرتری با هم برقرار کنند و محتوای نقش را نمی‌توانند ایفا کنند. دولت‌ها  ماموریتشان این است که با مردم ارتباط برقرار کنند. مهمترین سرمایه یک دولت برای ایفای نقش، به دست آوردن اعتماد اجتماعی است که به آن سرمایه اجتماعی می‌گویند. این اعتماد به راحتی به دست نمی‌آید و این مسأله نیازمند مراقبت حداکثری است.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه کرونا آمد و همه مناسبات ما را به هم ریخت و نقش‌ها را دچار تݝییرات اساسی کرد، گفت: نقش معلم و دانش‌آموز و استاد و... تغییر یافت. ابزارهای قبلی برای پاسخگویی به نیازها در شرایط کرونا کافی نیست.  برای راه‌حل‌های قبلی دهه‌ها تجربه به دست آمده بود، اما برای این شرایط راه حل‌ها نبود.

وی با اشاره به اینکه هر نقش درون خودش عناصر عمیقی برای فراگیری دارد، بیان کرد: قرار گرفتن در محیط جدید با مناسبات و روابط جدید و آگاهی‌های جدید همراه است و ظرفیت‌های زیادی ایجاد می‌کند. هر موقعیتی در درونش عناصر مهمی برای فراگیری دارد. معلمان امروز در این موقعیت قرار گرفته‌اند و باید از این موقعیت حداکثر بهره را ببرند. اگر از این موقعیت بی‌تفاوت رد شویم حسرتش برای همیشه باقی خواهد ماند. باید بدانیم این پدیده که همه دنیا را درگیر کرده است چه ظرفیتی را می‌خواهد ایجاد کند.

حاجی بابایی با اشاره به بازدید امروزش از مرکز تولید محتوای الکترونیک برنامه‌های آموزش ابتدایی خراسان رضوی گفت: باید در برابر این افراد با انگیزه سرتعظیم فرود آورد. این افراد زمان و روز و شب را نمی‌شناسند و تنها به دنبال انجام کار هستند. ما امروز همه در این موقعیت قرار گرفته‌ایم. بنده و معاونینم باید جور دیگری فکر کنیم. کرونا برای ما فرصت انتخاب ایجاد کرده است. این فرصت به راحتی به دست نمی‌آید.

وی خاطر نشان کرد: درنظام آموزشی مناسباتی را تعریف کرده بودیم ولی جرأت نمی‌کردیم به سمتش برویم. ولی کرونا این فرصت را ایجاد کرد. این فرصت در طول دوره خدمت هر کسی به وجود نمی‌آید و شخص در این فرصت باید نشان دهد که چقدر توان دارد. سنگ محکی به وجود آمده تا مشخص شود وفاداری، سخت‌کوشی، مسئولیت‌پذیری و خلاقیت ما چگونه است. اگر از این موقعیت استفاده نکرده و عیارهای واقعی خود را ارتقا ندهیم، حسرت ابدی باقی می‌ماند.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: بنده به مدیران مدارس استان می‌گویم همه ما یک طرف و مدیران مدارس طرف دیگری هستند. همه ما هر گونه عمل کنیم اما  مدیر مدرسه است که می‌تواند اصلاح یا تخریب کند. تمام  امکانات هم فراهم باشد ولی کار نهایی با مدیر مدرسه است.

وی ادامه داد: ما یک رویکرد و مأموریت داریم اما مدیر، مسئول است تا دانش‌آموزانش آموزش ببیند. مدیر باید مطمئن شود که دانش‌آموزان آموزش دیده‌اند. ما شاد را طراحی کرده‌ایم. تلویزیون نیز برنامه اجرا کرده و بسته‌های آموزشی خودآموز ایجاد شده است. اینها امکانات برای ایفای مسئولیت است و ایفای مسئولیت با مدیر است. مدیر موفق مدیری است که همه دانش‌آموزانش آموزش دیده و آموزش انجام شده با کیفیت باشد. مدیران  باید با معلمان  و با خانواده‌ها ارتباط برقرار کنند. کارگردان این نمایش شما هستید. هر چه قدر مدیر نقش خود را خوب ایفا کند بقیه نقش‌ها معنا پیدا می‌کند.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه غرض از بیان این سخنان رسیدن به دو نتیجه است، افزود: نتیجه اول این است که ما و شما از جانب ملت مأموریت داریم تا فرزندان ملت را آمورش دهیم. حق مسئولیت‌پذیری ایفا می‌کند که امانت‌دار خوبی باشیم. نتیجه دوم برای شخص مدیران است. مدیران باید ببینند سخت‌کوشی آنها برای پاسخگویی به نیازها بیشتر شده یا نه. اگر شده است کار درست را انجام داده‌ایم.

وی گفت: ما باید با عبور از تونل کرونا سهم خودمان را گرفته باشیم. باید در شناسایی راه‌های جدید موفق‌تر عمل کرده باشیم. ما سال‌ها با مشکل عدالت آموزشی روبه‌رو بوده‌ایم. امروز بر اثر کرونا شرایطی به وجود آمده است که تاخیرات تاریخی را با ظرفیت‌های جدید جبران کنیم. امروز مجالی ایجاد شده که کارهایی که شاید در ۱۰سال گذشته نتوانستیم انجام دهیم را بشود امروز در یک سال انجام داد.

وزیر آموزش‌وپرورش بیان کرد: کار در آموزش و پروش قیمت دارد. هیچ کاری غنی‌تر از کار در آموزش و پرورش نیست. کار خودتان را مهم بدانید. امروز احساس افتخار کردم وقتی مسئولیت‌پذیری همکاران شما را دیدم. در استان خراسان مدیر شدن کار ساده‌ای نیست. معلم شدن نیز بسیار سخت است. اعتبار اجتماعی نقش‌ها در گذر زمان پررنگ یا کمرنگ می‌شود. از این طریق می‌توانیم سرمایه‌های اجتماعی خود را بهبود ببخشیم.

وی ادامه داد: امروز فضا شرایطی را ایجاد کرده است که ما بتوانیم برای خودمان سرمایه اجتماعی کسب کنیم. مطمئن باشید که دانش‌آموزانتان به آموزش دسترسی دارند. دانش‌آموزان فرزندان شما هستند. خلاقیت خودتان را به کار بگیرید.از همه ظرفیت‌های خود استفاده کنید. با خانواده‌ها ارتباط مستمر داشته باشید. ما در حال حاضر در مرحله ارزشیابی اول هستیم. از روش‌های خوبی برای این کار استفاده کنید.

حاجی بابایی بیان کرد: ما محتوایی داشته‌ایم که نمی‌توانستیم به راحتی تݝییر دهیم. اطلاعات را به خوبی  و دقیق ثبت کنید. در خلال این رویداد نیز هرچه می‌آموزید نوشته و به دیگران منتقل کنید. شاد ظرفیتی ایجاد کرده است که در این مدت به بزرگترین اپلیکیشن در کشور برای آموزش تبدیل شده است.این راه حل می‌تواند ۸۰درصد مسائل را حل کند و اگر کنار گذاشته شود راه حل دیگری نداریم.

امروز به جرأت می‌توان گفت مدرسه‌ای در استان وجود ندارد که از اینترنت محروم باشد

قاسم‌علی خدابنده، مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی در ادامه این مراسم، اظهار کرد: در طول این ۱۰ ماه که از شیوع کرونا گذشته است مدیران زحمات بسیاری کشیده‌اند و شرایط برای عوامل اجرایی در مدارس بسیار سخت بوده است.

وی افزود: در زیست‌بوم جدید توجه به فضای مجازی، آموزش در این فضا، بهره‌گیری از سامانه شاد، تجهیز و راه‌اندازی سامانه‌های فیلم‌برداری در مدارس و شهرستان‌ها به منظور تولید محتوای الکترونیکی، تهیه و توزیع تبلت برای دانش‌آموزان محروم  جزو دغدغه‌ها در استان بوده است. 

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی ادامه داد: ۲۰۷۰  مدرسه  در استان به اینترنت دسترسی نداشته‌اند که با تلاش‌های صورت گرفته امروز به جرأت می‌توان گفت مدرسه‌ای در استان وجود ندارد که از اینترنت محروم باشد .

وی افزود: حساسیت و دغدغه‌مندی برای دسترسی دانش‌آموزان به فضای مجازی، دسترسی به آموزش‌های تلویزیونی و یا دسترسی به درس‌نامه‌ها و خودآموزهای تولید شده، حساسیت عوامل اجرایی مدرسه برای بازگرداندن دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده و یا بازمانده از تحصیل، حساسیت برای حفظ کیفیت و ارتقاء آموزش در شرایط کرونا، اهمیت به سلامت دانش‌آموزان و همکاران از دغدغه‌های مهم در این دوران بوده که پیگیری شده است.

خدابنده خاطر نشان کرد: همچنین پرداختن به بسته‌های تحولی در راستای سند تحول بنیادین ازجمله مواردی است که در شرایط کرونا در کشور و در استان به شدت پیگیری شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha