• سه‌شنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۹ / ۱۷:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99101612442
  • خبرنگار : 50356

وزیر آموزش‌وپروش:

نباید در جمهوری اسلامی کسی محروم از مدرسه باشد

نباید در جمهوری اسلامی کسی محروم از مدرسه باشد

ایسنا/خراسان رضوی وزیر آموزش‌وپروش با اشاره به اینکه باید تمام جمعیت ایران را  برای ساختن مدرسه همراه کنیم، گفت: نباید در جمهوری اسلامی ایران  کسی محروم از مدرسه  باشد.

محسن حاجی‌میرزایی امروز در مراسم افتتاح همزمان ۷۴ پروژه مزین به نام سردار سلیمانی در سراسر کشور که به صورت ویدئو کنفرانس در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: این پروژه یکی از افتخارات نظام تعلیم و تربیت ایران است و مبتنی بر آموزه‌های سند تحول احداث شده است.

وی افزود: سیاست دولت توسعه فضاهای آموزشی است. در طی سال‌های ۹۲و ۹۹ هر روز به طور متوسط ۲۸ کلاس درس ساخته شده است. اعتبارات سازمان نوسازی و اعتباراتی که خیرین برای مدرسه‌سازی اختصاص داده‌اند ۴ برابر شده است؛ یعنی از ۸۰۰ میلیارد تومان به ۲۳۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وزیر آموزش‌وپروش در مورد نام‌گذاری این مجتمع و ۱۰۰ واحد آموزشی به نام شهید قاسم سلیمانی گفت: توزیع مناسب فرصت‌های یادگیری گام بزرگی برای عدالت است؛ زیرا منشاء بسیاری از نابرابری‌ها نابرابری در آموزش است. باید در جهت عدالت اجتماعی  فرصت‌های توزیع شده را تعمیم ببخشیم.

وی افزود: در سند تحول بنیادین برای تحول در نظام آموزشی از چرخش‌های مهمی صحبت شده است.  برای این تحول باید از آموزش به سمت تربیت دانش‌آموزان انتقال صورت گیرد و از دانش‌محوری به تربیت‌محوری و مهارت محوری حرکت کرد. به جای انباشت محتوای آموزشی در ذهن دانش‌آموزان باید جان و توانایی آن‌ها در مواجهه هوشمندانه با محیط زندگی، دفاع از خود، آرمان‌ها و دین آنها حرکت کند.

حاجی‌میرزایی گفت: برای انتقال محتوای آموزشی کتاب ابزار کار است، اما در سند به  سمت تربیت اشاره شده است؛ بنابراین  کتاب لازم است اما کافی نیست. در سند از موقعیت‌های یادگیری یاد می‌شود. باید فضایی را ایجاد کنیم که نتیجه آن شکل‌گیری نوع خاصی از تربیت است که مورد توجه ما است. باید دانش‌آموزان با صداقت، شجاعت، دیانت و مهارت‌های اساسی زیستن و مشارکت‌های اجتماعی آشنا شوند. خلق این موقعیت‌ها گام بزرگی در نظام آموزش و پرورش است. یکی از راه‌های ایجاد این موقعیت‌ها توجه دادن به الگوها است. الگوها کتاب‌هایی هستند که نتیجه آنها تربیت است.

وی با اشاره به نام‌گذاری واحد آموزشی به نام سردار سلیمانی گفت: قاسم سلیمانی الگوی فداکاری، مقاومت، وحدت‌بخشی، خلاقیت و  سخت‌کوشی در  راه آرمان‌های انقلاب است. این نام‌گذاری یادگیری دانش‌آمورزان را جهت داده و توجه دانش‌آموزان را به آشنایی با شخصیت‌های بزرگ و تاثیرگذار تاریخ  انقلاب اسلامی جلب می‌کند.  

وزیر آموزش‌وپرورش عنوان کرد: در راستای جهت‌گیری تربیتی نظام تعلیم و تربیت به این نام گذاری‌ها  می اندیشیم. این نام گذاری‌ها امری هیجانی نیست بلکه انتخاب هوشیارانه و آگاهانه برای گام نهادن در مسیر تربیت است. سند تحول ما را  به سمت ساخت واحدهای آموزشی در این زمینه سوق می‌دهد. سند عنوان می‌کند که حیات طیبه ساخته شود . چرا سند اینگونه عنوان کرده است؟ برای اینکه امکان اعمال مدیریت یکپارچه بر کل فرایند یکپارچه وجود داشته  باشد. تربیت  یک مقوله است. با ساخت این مجتمع نیروی انسانی بهتر سازماندهی می‌شود. این مجتمع این اماکن را فراهم می‌کند که هم در جهت توانمندسازی و هم در جهت ساماندهی معلمان گام برداریم.

وی ادامه داد: مدرسه باید کانون تربیتی محل باشد و مدرسه‌ای با این مساحت می‌تواند بر حیات محله تاثیرگذار  باشد. هر قدر اقبال عمومی و حضور افراد جامعه بیشتر جلب شود، محوریت یافتن  این کانون  برجسته‌تر می‌شود. هر چقدر تعاملات اجتماعی بیشتر شود و عرصه برای پیوندهای اجتماعی بیشتر  شود،  بلوغ اجتماعی حاصل می‌شود  و مهارت‌های دانش‌آموز بالاتر می‌رود. در این مجتمع امکان به کارگیری معلمان با تجربه‌تر و امکان تعاملات کیفی بین مدیران و معلمان افزایش می­یابد. این مدارس گام مهمی در مدرسه‌سازی ایران است.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: اگر امروز بخشی از جمعیت ما به فضای آموزش دسترسی ندارد، بخشی از آن به‌خاطر وجود محرومیت‌هاست که تلاش شده کاهش یابد و بخشی از آن ناشی از افزایش جمعیت و تحرک جمعیت است. امروز در سازمان نوسازی مکان‌یابی منطقی و اصولی بر اساس پیش‌بینی‌های  جمعیت‌شناختی و پیش‌بینی‌های متعدد صورت می‌گیرد.

وی افزود: باید تمام جمعیت ایران را برای ساختن مدرسه همراه کنیم. برای سیستم‌های گرمایشی نیز گام‌های بزرگی برداشته‌ایم. اقدامات زیادی برای حذف مدارس خشتی و گلی و کاهش مدارس سنگی انجام شده است. البته اعتقاد من این است که برخی از مدارس در عین حفظ امنیت باید متناسب با بوم منطقه باشد. سیاست ما داشتن مدرسه است. نباید در جمهوری اسلامی ایران  کسی محروم از مدرسه  باشد. در حال حاضر ۵۰۰۰ مدرسه وجود دارد که زیر ۵ نفر دانش‌آموز دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha