• سه‌شنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۹ / ۱۸:۱۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 99101612448
  • خبرنگار : 71616

اظهار نظر دبیر انجمن فولاددر پی اعلام قیمت پایه شمش فولادی:

فولادسازان برای اجرای کامل شیوه‌نامه دولت به میدان آمده‌اند

فولادسازان برای اجرای کامل شیوه‌نامه دولت به میدان آمده‌اند

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ضمن تاکید صریح براینکه فولادسازان در راستای اجرای کامل شیوه‌نامه دولت به میدان آمده‌اند، اعلام کرد که در معاملات فولادی امروز (۱۶ دی ماه) در بورس کالا، بیش از ۱۳۳ هزار تن شمش فولادی در بورس کالا عرضه شده و این در حالی است که تنها برای ۳۴ درصد آن تقاضا وجود داشت.

به گزارش ایسنا، روز گذشته (دوشنبه) در جلسه ستاد تنطیم بازار، علیرضا رزم‌حسینی ضمن انتقاد از قیمت پایه فولاد در بورس کالا، برخی افزایش قیمت‌ها را به دلیل قیمت پایه‌ای دانست. براین اساس وی امروز در قرارگاه جهش تولید که با محوریت بررسی نظارت بر اجرای شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای محصولات فولادی برگزار شد، قیمت پایه جدید را اعلام کرد.

طبق اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت قیمت پایه شمش فولادی در بورس کالا، بر اساس ۷۰ درصد قیمت CIS (کشورهای مستقل همسود) خواهد بود و این قیمت پایه طی روزهای آتی به بورس کالا ابلاغ خواهد شد.

ذر این رابطه سید رسول خلیفه سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به معاملات فولادی امروز (سه‌شنبه) در بورس کالا اظهار کرد: امروز بیش از ۱۳۳ هزار تن شمش فولادی در بورس کالا عرضه شد که فقط برای ۳۴ درصد آن تقاضا وجود داشت؛ این در حالی است که همین میزان شمش هم ۲۴ درصد ارزان‌تر از نرخ‌های جهانی معامله شده است. همچنین امروز  ۱۶۵ هزار تن اسلب هم ۲۷ درصد کمتر از قیمت جهانی آن عرضه شد که تنها هفت درصد از آن متقاضی داشت! بنابراین قیمت فولاد داخلی ایران ارزان‌ترین قیمت فولاد در دنیا است؛ اما سوال اینجاست که چه مکانیزمی برای رسیدن منافع این ارزان‌فروشی در بورس کالا به مردم در نظر گرفته شده است؟

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با تاکید بر همراهی فولادسازان با دولت برای حمایت از مصرف‌کنندگان نهایی، ادامه داد: با توجه به جلساتی که با معاون اقتصادی رئیس جمهوری و وزیر صمت داشته‌ایم، فولادسازان برای اجرای کامل شیوه‌نامه دولت به میدان آمده‌اند و قرار شده اصلاحاتی هم در این خصوص انجام گیرد و دستورالعمل اجرایی شیوه‌نامه نیز تدوین و ابلاغ شود که انتظار داریم این اقدام مهم، سرعت بیشتری بگیرد.

وی ابراز امیدواری کرد: بنابراین امیدوار هستیم تا با افزایش هماهنگی‌ها و اجرای منسجم شیوه‌نامه و دستورالعمل اجرایی آن که تمرکز اصلی را بر عرضه حداکثری محصولات نهایی در بورس کالا و افزایش نظارت‌ها تا رسیدن محصولات فولادی به مصرف‌کنندگان نهایی گذاشته است، فاصله کنونی بین قیمت بورس کالا و کف بازار که نصیب دلالان می‌شود، کاهش یابد و منافع زنجیره فولاد به تولیدکنندگان واقعی و سهامداران آن‌ها و نهایتا مردم برسد.

مسائل اجرایی شیوه‌نامه مهمتر از ضرایب قیمت پایه

خلیفه سلطانی در رابطه با ضریب قیمت پایه فولاد در بورس کالا، نیز اظهار کرد: مطابق شیوه‌نامه ستاد اقتصادی دولت، این ضریب ۸۰ درصد قیمت جهانی تعریف شده که فولادسازان هم در حال اجرای آن هستند؛ اما فارغ از هرگونه تغییرات در ضرایب، مهم‌ترین دغدغه همه ارکان زنجیره فولاد، اجرای هماهنگ و منسجم شیوه‌نامه و رسیدگی به مسائل واحدهای تولیدی در اجرای آن است.

این مقام صنعتی افزود: به طور مثال چند مسئله اجرایی و عملیاتی مطرح است که باید به سرعت برای آن اتخاذ تصمیم شود. اگر قرار است با فراوانی عرضه شمش در بورس کالا، قیمت مقاطع فولادی هم کاهش یابد، باید مکانیزم تامین مواداولیه فولادسازان القایی که بیش از ۵۰ درصد نیاز بازار داخلی را تامین می‌کنند، به طور جدی تعریف و اجرایی شود. مسئله مهم دیگر نیز وضعیت بغرنج تیک‌های صادراتی است که برای همه شرکت‌های صادرکننده در همه حلقه‌های زنجیره فولاد تبدیل به یک مانع صادراتی شده است.

شرکت‌های تولیدکننده ورق‌های فولادی برای خرید مواداولیه خود مشکل دارند

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، رسیدگی به این موضوع را ضروری و فوری دانسته و گفت: باید رسیدگی زودتر صورت گرفته تا شرکت‌ها بتوانند برای صادرات ماه‌های آینده خود برنامه‌ریزی کنند. علاوه‌براین، موضوع جدی دیگری که نیازمند اتخاذ تصمیم و اقدام فوری است، مسائل عدیده شرکت‌های تولیدکننده ورق های فولادی برای خرید مواداولیه و عرضه در بورس کالا است؛ لذا انتظار داریم وزارت صمت با رویکرد اجرایی و عملیاتی این موضوعات اصلی را، دنبال کند و انجمن نیز همچون همیشه، آماده هرگونه همراهی در راستای اجرای به موقع و موثر این شیوه‌نامه است.

وی در تشریح موضع انجمن تولیدکنندگان فولاد پیرامون تنظیم بازار فولاد نیز تصریح کرد: موضع انجمن فولاد در این رابطه همواره بر دو اصل اساسی استوار بوده است. رسیدن محصولات فولادی با قیمت منصفانه به مردم که یکی از راهکارهای آن عرضه حداکثری محصولات نهایی در بورس کالا، در وهله اول است که البته شرایط بورس کالا نیز باید به طور جدی تسهیل شود.

خلیفه سلطانی ادامه داد: پس از آن، صادرات هدفمند در طول زنجیره فولاد موضع دوم انجمن برای تنظیم بازار فولاد است که ارزآوری بیشتر برای کشور دارد. پتانسیل‌های صادراتی هر حلقه و حتی هر شرکت باید مورد توجه جدی قرار گیرد که در این رابطه علاوه‌براینکه مطالعه کارشناسی مفصل انجام شده، به وزارت صمت نیز پیشنهاداتی ارائه شده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خاطر نشان کرد: برای تحقق این دو هدف مهم لازم است سیاست‌گذاری برای بازار داخلی و صادراتی فولاد به صورت جداگانه و با مقررات خاص خود انجام شود. حتی اگر قرار به عرضه همه فروش داخلی فولاد در بورس کالا است، لازم است چنین تفکیک فرآیندی هم در بورس کالا تعریف شود. همچنین لازم است سامانه جامع تجارت هم با قدرت و فراگیری بیشتری فعالیت کند تا نیمه تاریک بازار فولاد در مسیر بعد از بورس کالا تا رسیدن به مردم شفاف شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha