• چهارشنبه / ۱۷ دی ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 99101713181
  • خبرنگار : 71583

چرا از ساز و کارهای قانونی استفاده نمی شود؟!

چرا از ساز و کارهای قانونی استفاده نمی شود؟!

«گروهی به این نتیجه رسیده‌اند که وزارت ارشاد دقت و صلاحیت لازم را برای صدور پروانه ساخت و نمایش در شبکه نمایش خانگی را ندارد، پس باید مسئولیت را از آنها برداشت. اینجا مساله این است که چرا از سازوکارهای قانونی استفاده نمی‌شود تا در نهایت یک فیلمساز بداند با چه کسی طرف است و برای گرفتن مجوز باید سراغ چه کسی برود؟»

به گزارش ایسنا، در پی ادامه‌دار بودن جدال میان سازمان سینمایی وزارت ارشاد و سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی بر سر شبکه نمایش خانگی به تازگی نشستی  با حضور منوچهر محمدی، مهدی یزدانی و سید جمال ساداتیان از فعالان و مدیران حوزه سینما برگزار شده که در آن به بررسی چالش‌های ایجاد شده برای صدور پروانه‌ و نظارت بر شبکه نمایش خانگی پس از تصمیمات جدید اتخاذ شده و سردرگمی صاحبان آثار بین وزارت ارشاد و ساترا پرداخته شده است.

منوچهر محمدی - تهیه‌کننده سینما - که سابقه مدیریتی در وزارت ارشاد، خانه سینما را در کارنامه کاری خود دارد، در ابتدای این نشست که مشروح آن در آپارات پخش شده است، با تاکید بر اینکه چرا از سازوکارهای قانونی استفاده نمی‌شود، بیان کرد: یک قانونی در کشور مصوب و تمام فرایندهای قانونی و ساختاری آن نوشته شده، به تصویب مجلس رسیده، به تصویب شورای نگهبان رسیده و در نهایت به دولت ابلاغ شده و در حال اجرا است و آن این است که تولیدات مربوط حوزه ویدیوی نمایش خانگی شامل پروانه ساخت و نمایش در حوزه تعاریف قانونی جزو وظایف وزارت ارشاد است.

او ادامه داد: بر همین اساس وزارت ارشاد ساختارهایی درون خودش ایجاد کرده و گفته است هر کسی بخواهد فیلم سینمایی، مستند، سریال و ... بسازد باید مراحلی را مثل پروانه ساخت و نمایش پشت سر بگذارد و حالا صاحب اثر می‌خواهد آن را تبدیل به سی‌دی‌ یا دی‌وی‌دی کند یا در سامانه‌های نمایش خانگی نشان دهد.

این تهیه کننده سینما با اشاره به اینکه "مدتی است این موضوع مطرح شده که این وظیفه وزارت ارشاد نیست" گفت: در واقع گروهی به این نتیجه رسیده‌اند که وزارت ارشاد دقت و صلاحیت لازم را در انجام این امر ندارد، پس باید مسئولیت را از آنها برداشت. من با این موضوع که کجا این کار انجام شود مشکلی ندارم، مساله این است که چرا از سازوکارهای قانونی استفاده نمی‌شود تا در نهایت یک فیلمساز بداند با چه کسی طرف است و برای گرفتن مجوز باید سراغ چه کسی برود؟

محمدی افزود: نکته دیگر این است که با توجه به این تصمیمات، مدتی پیش وزارت ارشاد با بیان اینکه به علت افزایش تولیدات نمی‌تواند از این به بعد پروانه (ساخت) شبکه نمایش خانگی بدهد، یک حرکت تاکتیکی رو به عقب اشتباه برداشت، این در حالی بود که بعد از حدود یک‌ماه وزارت ارشاد چیزی برخلاف آن گفت و حق صدور پروانه را فقط از آن خود دانست.

وی با اشاره به بحث و کشمکش بین ساترا (سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) و وزارت ارشاد بیان کرد: ساترا اخیرا در اطلاعیه‌ای گفته است من دخالتی در محتوا نمی‌کنم. من به عنوان یک شهروند ایرانی که تجربه مدیریتی در وزارت ارشاد و صدا و سیما دارم می‌خواهم بگویم اگر چیزی به عنوان حاکمیت یا تجلی حاکمیت باید وجود داشته باشد در همین پروانه نمایش است. ساترا با این اطلاعیه‌اش می‌گوید من با پروانه نمایش کار ندارم و فقط مدیرانی را بفرستید من آموزش بدهم، بعد آنها بروند با مسئولیت خودشان فعالیت کنند.

در ادامه این نشست مهدی یزدانی _ مدیرعامل پیشین موسسه رسانه‌های تصویری _ بعد از توضیحاتی از سابقه فعالیت و وظایفی که این موسسه تا پیش از انحلال‌ داشته است، درباره کشمکش‌هایی که اکنون برای صدور مجوز پروانه نمایش آثار شبکه نمایش خانگی به وجود آمده است، گفت: ما در حال حاضر با سازمان صدا و سیما اختلاف حقوقی داریم. چرا من به عنوان یک فرد حقوقی باید به تنهایی به دنبال حل مسایل قضایی‌ام باشم؟ مگر قرار نیست من به این سینمای با ارزش که سال‌ها برای به ثمر نشستن آن خون دل‌ها خورده‌اند و افراد معتبری در آن فعالیت می‌کنند، خدمات و سرویس ارائه کنم. در واقع دولت باید ما را به هم وصل کند در حالی که اکنون این حلقه اتصال وجود ندارد.

سپس سید جمال ساداتیان دیگر مهمان این نشست، با بیان اینکه "متاسفانه در کشور ما همه چیز سیاسی دیده می‌شود" اظهار کرد: جریانات فکری موجود در کشور رابطه گرمی با وزارت ارشاد ندارند و شاید قدرتشان هم از دولت بیشتر باشد و بنابر این به راحتی تصمیمی را می‌گیرند بدون آنکه به تبعاتش فکر کنند. بعد از آن 28 صنف سینمایی در مقابل این تصمیم موضع‌گیری کردند و گفتند نمی‌خواهیم از وزارت ارشاد به جای دیگری منتقل شویم. ما اگر تولیدکننده این محصولات هستیم حتی دوست نداریم اتاق‌مان عوض شود چه برسد که ساختمان تغییر کند.

وی افزود: ما را به جایی ارجاع می‌دهید که نمی‌دانیم آن فرد کیست، دستاورد این کار چیست و چه قدر می‌تواند به دانش ما بیافزاید. اگر قرار است به آنجا منتقل شویم، ارزش افزوده آن برای ما چیست؟ این موضوعاتی است که در بین اهالی صنف مطرح شده است. اکنون در وزارت ارشاد با وجود جمع و جور بودن سیستم اداری آن که البته نقدهایی هم به آن وارد است، اما افراد و سیستم و سازکارش را می‌دانیم. مدتی پیش به دلایلی مجبور شدم به ساترا رفت و آمد کنم اما مساله اینجا بود که حتی اجازه ندادند از در وارد شوم و بالا بروم. وقتی سازکار مشخصی وجود نداشته باشد و تصمیمات خام است شرایط پذیرش را سخت‌تر می‌کند. در زمان اجرا کردن یک تصمیم وقتی با محسنات آن آشنا باشیم شاید با آرامش خیال بیشتری آن را بپذیریم اما وقتی اینطور نیست همه را به واکنش وامی‌دارد. این سبک تصمیمات به جای آنکه انس و الفت ایجاد کند باعث به وجود آمدن شکاف شده است. من می‌گویم اگر شما مشکلی با وزارت ارشاد دارید چرا صورت مساله را پاک می‌کنید؟ بیایید ساختار آن را اصلاح کنید! در حال حاضر هم که سیستم مجلس و قضایی یک دست شده است، قطعا سال آینده هم دولت هم با آنها یک دست می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha