• پنجشنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 99101813643
  • خبرنگار : 71443

خبرگزاری یونهاپ:

ایران می‌خواهد بخشی از دارایی‌های بلوکه شده خود را صرف خرید تجهیزات پزشکی کند

خبرگزاری یونهاپ مدعی شد که ایران می‌خواهد بخشی از دارایی‌های بلوکه شده خود در کره جنوبی را صرف خرید تجهیزات پزشکی کند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ، یک منبع دیپلماتیک گفت که ایران پیشنهاد داده است مبلغ یک میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده خود در کره جنوبی را برای خرید تجهیزات پزشکی استفاده کند.

این منبع دیپلماتیک که خواست نامش فاش نشود در این باره اظهار داشت: ایران از کره جنوبی خواسته است تا با یک میلیارد دلار از مجموع هفت میلیارد دلار پول‌های بلوکه شده خود در حساب های بانکی کره، تجهیزات پزشکی خریداری کند.

وی همچنین به یونهاپ گفت: طبق قوانین آمریکا اگر پول ایران از طریق یک بانک آمریکایی منتقل شود، مسدود خواهد شد. ما نمی‌توانیم با حواله موافقت کنیم.

بنابر این گزارش، پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به طور یک جانبه از توافق هسته ای با ایران خارج شد و تحریم ها علیه این کشور را بازگرداند، دارایی های ایران در دو حساب بانکی کره ای

مسدود شد کره ایران تلاش دارد این پول را آزاد و به آن دسترسی پیدا کند.

در همین راستا قرار است چوی جونگ کان معاون اول وزیر امورخارجه کره جنوبی اوایل هفته آینده به تهران سفر کند. به گفته این منبع اگاه ایران امیدوار است که این مقام کره ای با یک راه حل عملی و موثر به این کشور بیاید.

وی تصریح کرد: از نظر من کره جنوبی در طول دو سال گذشته وقت را تلف کرده و اقدامات خوبی اتخاذ نکرده است. تهران امید دارد که معاون وزیر امورخارجه با یک راهکار خوب به این سفر برود تا ایران در نهایت بتواند از پول خود استفاده کند.

به گزارش یونهاپ، ایران در ماه های اخیر به ویژه در شرایط شیوع ویروس کرونا و مشکلات برای مقابله با این بیماری، بارها از سئول خواسته است تا راهی برای آزاد کردن دارایی های مسدود شده اش که درآمد حاصل از فروش نفت به کره محسوب می شود، بیابد

سفر معاون اول وزیر امورخارجه کره به تهران در حالی انجام می شود که روز دوشنبه نیروهای سپاه پاسداران ایران یک نفتکش کره ای را در تنگه هرمز به دلیل "آلودگی های زیست محیطی" توقیف کردند.

این منبع دیپلماتیک همچنین گفت که بعید است موضوع توقیف نفتکش ارتباطی با مسئله دارایی های بلوکه شده ایران داشته باشد.

وی افزود: ارتباط دادن این موضوع با تلاش های ایران برای بازپس گیری وجوه مسدود شده اش یک تفسیر افراطی است. او تأکید کرد که توقیف پاسخی "فنی " به آلودگی آب توسط این کشتی است.

این منبع کره ای توضیح داد: فرایندی برای آزادسازی نفت یا تزریق آب برای حفظ توازن کشتی وجود دارد. این کار شاید مشکلی در یک اقیانوس بزرگ به وجود نیاورد اما خلیج فارس، منطقه‌ای ویژه است که محیط زیست بسیار جدی است.

وی همچنین گفت که رئیس جمهوری ایران تا کنون دو بار به مون جائه این، همتای کره جنوبی خود درباره موضوع پول بلوکه شده کشورش نامه نوشته اما به جز حرف و پاسخ، هیچ اقدام عملی از سوی سئول به کار گرفته نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha