• پنجشنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99101813675
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

خبرهای خوش کتابخانه‌ای

خبرهای خوش کتابخانه‌ای

ایسنا/اصفهان سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان با بیان اینکه در دهه فجر، ۲۰ کتابخانه جدید در سراسر استان افتتاح خواهد شد، از اهدای حدود ۳۰۰ هزار جلد کتاب توسط خیرین، ناشرین و مردم به منظور غنی کردن مخزن این کتابخانه‌ها خبر داد.

امیر هلاکویی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سال گذشته هم‌زمان با دهه فجر ۱۵ کتابخانه در استان اصفهان افتتاح شد و امسال، با وجود سختی‌هایی که در کل کشور، به‌ویژه برای دستگاه‌های فرهنگی وجود دارد، ۲۰ پروژۀ آماده افتتاح داریم و امیدواریم در دهه فجر بتوانیم از آن‌ها بهره‌برداری کنیم.

وی با اشاره به محل این کتابخانه‌ها گفت: سه فرهنگسرا در شهر مبارکه با همکاری شهرداری این شهر برای تبدیل به کتابخانه به نهاد کتابخانه‌ها واگذارشده و در شهر مجلسی هم که با وجود ظرفیت‌های فراوان فاقد کتابخانه بوده، با همکاری شرکت عمران شهر جدید مجلسی، فضایی در اختیار نهاد کتابخانه‌ها قرارگرفته که به لطف خدا در دهه فجر شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان ادامه داد: در منطقه محروم لتهر کاشان با همکاری خیرین کتابخانه‌ای احداث‌شده و کتابخانه شهید فخار این شهر نیز با یاری خیران آماده افتتاح است. کتابخانه‌ای هم در هشت‌بهشت فولادشهر، با همکاری شهرداری زرین‌شهر احداث‌شده که به‌زودی به مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان افزوده خواهد شد.

هلاکویی افزود: با همکاری خیرین در دو روستای لنجان کتابخانه‌هایی ساخته‌شده که پیشرفت ۹۵ درصدی داشته و در روستای مزرعه امام نائین نیز با همکاری بنیاد برکت شاهد پیشرفت بالای ۹۰ درصدی پروژه کتابخانه عمومی این روستا بوده‌ایم. در بخش وحدت آباد فریدون‌شهر هم پروژه‌ای داریم که با کمک فرمانداری احداث‌شده و در دهه فجر آمادۀ افتتاح است.

وی با اشاره به دیگر کتابخانه‌های احداث‌شده در استان توضیح داد: سه کتابخانه با همکاری شهرداری شهرضا، در حمیدآباد و منظریه و همچنین کربکند برخوار آماده افتتاح است و جا دارد به خاطر فضای خوبی که شهرداری شهرضا در اختیار نهاد کتابخانه‌ها قرار داده از آن‌ها تقدیر ویژه داشته باشم.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان، با بیان اینکه کتابخانه‌هایی نیز در بخش بیدگل شهرستان آران و بیدگل، روستای اریسمان نطنز، روستای افجان تیران و کرون، فلاورجان و شهر ابریشم آماده افتتاح است، یادآور شد: با همکاری بنیاد شهید اصفهان، بخشی از ساختمان این بنیاد هم به کتابخانه‌ای عمومی با بخش تخصصی شهدا تبدیل می‌شود.

هلاکویی، در ادامه از راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار خبر داد و گفت: برای اولین بار دو اتوبوس سیار با کیفیت و تزیینات خوب داخلی که قابلیت تبدیل‌شدن به کتابخانه، سالن مطالعه و حتی سینمای سیار را هم دارد، با همکاری شهرداری تهیه‌شده که امیدواریم بتوانیم هفته آینده با حضور شهردار یا استاندار اصفهان از آن رونمایی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل گرانی‌ها، قیمت کتاب افزایش زیادی پیدا کرد و ازآنجاکه توان مجموعه ما نیز برای تهیه کتاب‌های موردنیاز کم بود، این تهدید را به فرصت تبدیل و جشنواره نذر کتاب را که سال‌های گذشته هم برگزار می‌شد، با تبلیغات بهتر و به شیوه‌ای منظم و مدون اجرا کردیم.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان ادامه داد: خیرین، ناشرین و مردم، سال گذشته ۱۳۰ هزار و امسال ۱۵۰ هزار جلد کتاب به جشنوارۀ نذر کتاب که به‌افتخار علامه مجلسی «بحار کتاب، انوار دانایی» نام‌گذاری شده، اهدا کردند. ارزش این کتاب‌ها چندین میلیارد ریال است و از مجموع آن‌ها برای غنی کردن مخزن کتابخانه‌های تازه تأسیس و مناطق محروم استفاده خواهیم کرد.

هلاکویی، یادآور شد: اگرچه محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا موجب تعطیلی گاه‌وبیگاه کتابخانه‌های عمومی استان شد اما کار و فعالیت ما متوقف نشده چراکه معتقدیم کتاب و کتابخانه از امّهات است.

وی ادامه داد: سال گذشته، ۲۰ هزار عنوان برنامه توسط کتابخانه‌های عمومی استان در قالب گروه‌های مطالعاتی کتاب‌خوانی، معرفی کتاب و ... برگزارشده بود که ما به‌واسطۀ آن توانستیم رتبه اول کشوری را کسب کنیم و امسال نیز در فضای مجازی به برگزاری برنامه‌های مختلف ادامه دادیم.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به اینکه ۱۴۲ هزار شرکت‌کننده از استان اصفهان در جشنواره کتاب‌خوانی رضوی شرکت و رکورد بسیار خوبی را ثبت کرده‌اند، تصریح کرد: ما توفیق داشتیم با همکاری دفتر امام‌جمعه جشنواره غدیر و با همکاری بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، جشنوارۀ دیگری را برگزار کنیم. جشنواره‌ای ویژه شب یلدا، روز پرستار نیز داشتیم و اکنون نیز مشغول برگزاری جشنواره‌ای به مناسبت فرارسیدن سالگرد شهادت سردار سلیمانی هستیم.

هلاکویی، از برگزاری جشنوارۀ نذر صدا در آینده نزدیک نیز خبر داد و گفت: جشنوارۀ نذر صدا یک کار جدید است. ما قطعاتی از کتاب‌ها را در قالب فایلی تهیه می‌کنیم و در اختیار شرکت‌کنندگانی که احساس می‌کنند توان گویندگی دارند قرار می‌دهیم. بعد از ارسال این فایل‌های ضبط‌شده به جشنواره، داوران آثار برگزیده را معرفی می‌کنند و سپس به برگزیدگان آموزش‌های تخصصی صداپیشگی خواهیم داد تا از ظرفیت آن‌ها برای تولید کتاب‌های گویا استفاده کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha