• شنبه / ۲۰ دی ۱۳۹۹ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99102014543
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک کارگردان تئاتر؛

فضا را مسموم نکنید

فضا را مسموم نکنید

ایسنا/اصفهان احسان جانمی که تئاترِ «بیداری به وقت خون» به کارگردانی او، ابتدا از سوی جشنواره تئاتر مقاومت و سپس، از طرف جشنواره تئاتر استانی اصفهان به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی‌شده بود، به انتقاداتی که چند تن از هنرمندان تئاتر دراین‌باره مطرح کرده‌اند، پاسخ داد.

کارگردان «تئاتر بیداری به وقت خون» به ایسنا گفت: جشنواره تئاتر استانی هر سال باید برگزار شود، اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار مسائلی شد و تا روزهای پایانی آذر ماه مشخص نبود برگزار می‌شود یا نه، تا اینکه بالاخره اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، با همکاری انجمن هنرهای نمایشی استان، تصمیم گرفتند سی و دومین دورۀ این جشنواره را هم برگزار کنند.

جانمی با اشاره به اینکه همکاری انجمن هنرهای نمایشی با ارشاد در این زمینه است که اگر بودجه‌ای به هنر نمایش اختصاص پیدا کند، به‌حساب انجمن ریخته و به‌واسطۀ انجمن به گروه‌های نمایشی ثبت‌شده پرداخت شود، ادامه داد: فراخوان سی و دومین جشنواره تئاتر استان اصفهان کاملاً مشخص بوده و همان فراخوانی است که از سوی دبیرخانه فجر به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان پیشنهادشده؛ هم گاه‌شمار داشته و هم توضیح داده بوده که چه آثاری می‌توانند در جشنواره شرکت کنند، بنابراین نمی‌شود گفت که آیین‌نامه مشخصی نداشته است.

وی افزود: در هیچ‌یک از شرایط فراخوان این جشنواره و همچنین جشنواره تئاتر فجر ذکر نشده که عضو انجمن هنرهای نمایشی نمی‌تواند با سایر شرکت‌کنندگان رقابت کند و نیز، ذکر نشده تئاتری که پیش‌تر در جشنواره‌ای برگزیده‌شده، نمی‌تواند در این جشنواره شرکت کند.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: از سال ۱۳۸۰ تا به امروز که ۲۰ دوره جشنواره تئاتر استانی برگزار شده من تنها در دو دوره شرکت‌کننده نبوده‌ام و از مجموع ۱۸ دوره‌ای که شرکت کرده‌ام نیز در ۱۵ دوره برگزیده بوده‌ام؛ تمام داوران این جشنواره‌ها نیز افراد متفاوتی بوده‌اند. آیا به این دلیل که تعدادی کار با کیفیت نامشخص در جشنواره تئاتر استانی شرکت می‌کنند، من باید از حق حضورم چشم‌پوشی کنم تا کار آن‌ها برگزیده شود؟ به یاد ندارم در آن سه دوره‌ای که برگزیده نشدم مصاحبه کرده باشم که چرا مرا انتخاب نکردید.

جانمی، با تأکید بر اینکه به‌عنوان یک شخص حقیقی در جشنواره تئاتر استان حضور پیداکرده‌ام، ادعایی که گفته می‌شد انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان خودش جشنواره تئاتر استان را برگزار کرده، خودش در آن شرکت کرده و خودش هم خود را برگزیده اعلام کرده، رد کرد و گفت: همۀ گروه‌های ثبت‌شده نمایشی عضو انجمن هنرهای نمایشی هستند، در این شرایط آیا باید بگوییم این گروه‌ها حق ندارند در جشنواره تئاتر استانی که با همکاری اداره ارشاد و انجمن هنرهای نمایشی برگزار می‌شود شرکت کنند؟ مهم این است که شرکت‌کننده، عضو هیأت انتخاب، داوران یا شورای سیاست‌گذاری نباشد که بنده نیز اعلام کردم هیچ دخالتی در این بخش‌ها نداشته‌ام.

وی یادآور شد: تئاتر «بیداری به وقت خون» در جشنواره تئاتر مقاومت که دبیرخانه و هیأت انتخاب و هیأت داوران متفاوتی داشته نیز موفق به کسب شش جایزه شده، بنابراین بی‌انصافی است اگر کسی معرفی تئاتر او را از سوی جشنواره تئاتر استانی، حاصل عضویتش در انجمن هنرهای نمایشی بداند.

این کارگردان تئاتر، ارسال ۱۳ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر استانی را نمایانگر اعلام عمومی فراخوان دانست و تصریح کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اغماض برخی از آثاری که همۀ شرایط لازم را برای حضور در جشنواره نداشتند نیز پذیرفت و برای دیدن فیلم اثر آن‌ها وقت صرف کرد؛ مشخص نیست اگر سایر آثار انتخاب می‌شدند با چه آمادگی و کیفیتی به نمایندگی از اصفهان در جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا می‌کردند.

جانمی توضیح داد: شرایط امروز مطلوب هیچ‌کس نیست، اما در همین شرایط نامطلوب فراخوان جشنواره تئاتر استان منتشر شد و اغلب شهرهای کشور نیز آن را به‌صورت غیرحضوری برگزار کردند، تمام مساعدت‌های لازم هم از سوی مرکز هنرهای نمایشی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان برای برگزاری سی و دومین جشنواره تئاتر اصفهان انجام‌شده است، به همین خاطر فکر می‌کنم نقدهایی که مطرح می‌شود فقط قصد مسموم کردن فضا را دارد.

وی تصریح کرد: تئاتر «بیداری به وقت خون» یک اثر باکیفیت است که به نمایندگی از تئاتر اصفهان به جشنواره تئاتر فجر معرفی‌شده و اگر پیروی همین مسموم کردن فضا حقی از آن ضایع شود، حق تئاتر استان اصفهان ضایع خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha