• شنبه / ۲۰ دی ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99102014802
  • خبرنگار : 71496

/تحولات لیبی/

چشم امید دولت لیبی به بایدن/عملیات مشترک لیبی و ترکیه در غرب این کشور/ سفر السراج به رم

چشم امید دولت لیبی به بایدن/عملیات مشترک لیبی و ترکیه در غرب این کشور/ سفر السراج به رم

وزیر کشور دولت وفاق ملی لیبی ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه دولت جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا رویکرد خود را بر برقراری صلح و ثبات در لیبی قرار دهد، از یک عملیات بزرگ در غرب لیبی خبر داد که نیروهای لیبیایی آن را با حمایت ترکیه آغاز خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، فتحی باشاغا، وزیر کشور دولت وفاق ملی لیبی در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا با اشاره به اینکه امیدهایشان با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسیار بهبود یافت، ابراز امیدواری کرد که دولت جدید آمریکا نقش محوری را در برقراری ثبات و آشتی در لیبی ایفا کند.

باشاغا در ادامه این گفتگو آمادگی خود را برای بر عهده گرفتن سمت نخست وزیری دولت وحدت لیبی که احتمالا پیگیری مذاکرات صلح میان طرف‌های درگیر و نظارت بر آن را بر عهده می‌گیرد، اعلام کرد.

وزیر کشور دولت وفاق ملی لیبی با اشاره به اینکه عقب‌نشینی نیروهای خارجی از لیبی به صورت تدریجی انجام خواهد شد، گفت که آنها به مسکو اعلام کردند در صورت عقب‌نشینی مزدوران واگنر (از لیبی) حاضر به انجام مذاکرات تجاری با این کشور هستند.

او ضمن تقدیر از کمک‌های آمریکا در شکست داعش در شهر ساحلی سرت در سال ۲۰۱۶، اظهار کرد: همکاری ما با آمریکا در این زمینه هنوز ادامه دارد.

این وزیر دولت وفاق ملی لیبی در ادامه هشدار داد که افراطی‌ها پس از اقدام خلیفه حفتر برای تسلط بر طرابلس، در حال حاضر جایگاه قبلی خود را پس گرفته‌اند.

همچنین باشاغا ابراز امیدواری کرد که آمریکا از عملیات نظامی بزرگ در غرب لیبی حمایت کند.

او گفت: در حال حاضر ترکیه به حمایت از این عملیات تعهد داده است و امیدواریم که آمریکا به ما در نابودی تروریست‌هایی که به خاک لیبی نفوذ کرده‌اند، کمک کند.

وزیر کشور دولت وفاق ملی لیبی با تاکید بر اینکه امنیت و ثبات لیبی برای اروپا و آمریکا اهمیت دارد، گفت: در این عملیات نظامی قاچاقچیان مهاجران نیز هدف هستند و احتمالا این عملیات به رفع ریشه‌ای این مشکل کمک کند.

سفر سراج به رم

همچنین طبق بیانیه منتشر شده از سوی دفتر فائز السراج، رئیس شورای ریاستی لیبی، او در رم با جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا روابط دوجانبه لیبی و ایتالیا، آخرین تحولات لیبی و برنامه‌های مشترک مربوط به مهاجرت غیرقانونی را بررسی کرد.

طبق بیانیه یاد شده دو طرف در این دیدار درباره اجرای توافقنامه‌های همکاری دو کشور  و برچیدن موانع موجود در مسیر ازسرگیری فعالیت شرکت‌های ایتالیایی در لیبی که به دلیل شرایط امنیتی چند سال متوقف شده بود، توافق کردند.

لیبی و ایتالیا دسامبر گذشته یک توافق همکاری نظامی در زمینه‌های مختلف از جمله تمرین‌های مشترک و تبادل تجربیات را امضا کردند.

از ۲۳ اکتبر گذشته آتش‌بس بر لیبی حاکم است با این حال نیروهای وابسته به حفتر گهگاهی این آتش‌بس را نقض می‌کنند و این در حالی است که طرف‌های لیبیایی در مذاکرات خود در دو سطح نظامی و سیاسی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای این درگیری خونین دست یافته‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha