• شنبه / ۲۰ دی ۱۳۹۹ / ۱۷:۲۳
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 99102015082
  • خبرنگار : 50210

یک فعال محیط زیست:

سمن های زیست محیطی استان مرکزی علیه نیروگاه شازند اعلام جرم می کنند

سمن های زیست محیطی استان مرکزی علیه نیروگاه شازند اعلام جرم می کنند

ایسنا/مرکزی یک فعال محیط زیست گفت: سمن های زیست محیطی استان مرکزی علیه نیروگاه شازند اعلام جرم می کنند.

حمید اخوان ۲۰ دیماه در جلسه کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوا کلانشهر اراک به نمایندگی از سمن های زیست محیطی استان مرکزی بیان کرد: در ابتدای سال با همکاری بخش دولتی و خصوصی، شرایط به گونه ای شد که محیط زیست استان اعلام کرد که اراک پاک ترین شهر کشور بوده است، اما نیروگاه شازند با نوع سوخت خود، به تنهایی شهر اراک را از لحاظ میزان روزهای آلاینده به آمار سال گذشته بازگرداند.

وی با اشاره به قانون هوای پاک و گذشت سه سال از تصویب آن، گفت: طبق ماده ۱۲ قانون هوای پاک، سه تکلیف برای صنعت مشخص شده است. صنعت باید رفع آلایندگی کند، فرآیند تولید را تغییر دهد و در مرحله سوم و ادامه آلودگی، تعطیل شود. با گذشت سه سال از این قانون، نیروگاه حرارتی شازند کدامیک از این سه تکلیف را انجام داده است؟ مدیرکل حفاظت محیط زیست اعلام کند که نیروگاه کدامیک از اخطارها را مورد توجه قرار داده است؟

اخوان تصریح کرد: سمن های زیست محیطی استان مرکزی نامه اعلام جرم علیه نیروگاه را براساس ماده ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری تهیه کرده اند و فردا یا پس فردا ثبت می شود، چراکه از نظر سمن ها، جرم اتفاق افتاده است، خروجی دی اکسید گوگرد و ناکس از نیروگاه فراتر از حد مجاز است، نیروگاه مکلف به رفع آلودگی بوده که اینکار را انجام نداده و براساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، تخریب محیط زیست و تهدید سلامت عمومی جرم است که سمن ها بر این اساس علیه نیروگاه اعلام جرم خواهند کرد.

وی با بیان اینکه برخی اظهارات مجموعه وزارت نیرو در استان متناقض است و به نظر می رسد چیزی از مردم پنهان می شود، گفت: سایت نیروگاه حرارتی شازند اعلام کرده است که درسال ۱۳۹۸، با وجود تعطیلی دو واحد در زمستان توانسته بیش از ۲۰ درصد تعهدی که داشته برق تولید کند، پس به نظر می رسد که تعطیلی مانعی برای کاهش تولید این واحد نیست، سال ۹۹ اعلام کرده اند که تا انتهای تیرماه با ظرفیت ۱۲۲۰ مگاوات در ساعت تولید برق، رکورد شکنی داشته اند و در سال ۹۷ هم که نیروگاه برتر در تولید برق شناخته شده است. ۲۶ آبانماه ۹۷، مصاحبه از فرهاد شبیهی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای باختر منتشر شد مبنی بر اینکه حتی اگر نیروگاه تولید هم نداشته باشد، ما با کمبود برق مواجه نخواهیم شد.

اخوان گفت: در سال ۹۷ برای استفاده نیروگاه از مازوت برای دو روز، جنجالی در استان به پا شد و اعلام شد که مسئولان باید پاسخگو باشند، اما در سال جاری نیروگاه چند هفته است که مشغول مازوت سوزی است و فقط به همدیگر نگاه می کنیم. طبق اعلام پالایشگاه شازند، روزانه ۲۴ هزار و ۱۰ مترمکعب مازوت در این واحد تولید می شود و در واقع مصوبه استفاده نیروگاه از دو میلیون لیتر سوخت مازوت در نیروگاه، تنها به کمک پالایشگاه آمده است.

اخوان با تاکید بر اینکه صحبت های قبل با صحبت های این روزها متناقض است، گفت: خواهش می کنم حقیقت را به مردم بگویید، وضعیت به گونه ای نیست که خاموشی را در مقابل سلامت مردم قرار دهید، لازم است که نیروگاه مصرف مازوت را متوقف کند، نباید از مصوبات موجود تفسیر غیرقانونی داشت به همین دلیل علیه نیروگاه اعلام جرم می کنیم و امیدواریم که رسیدگی شود.

این فعال محیط زیست اظهار کرد: متاسفانه با توجه به تناقضات موجود در صحبت ها و رفتارها، نمی توانیم مردم را به سمت صرفه جویی سوق دهیم، چون مردم تقصیر را جای دیگر می بینند، اگر این همدلی را در بین مسئولان دیدیم قطعا مردم را به کاهش مصرف توصیه می کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha