• یکشنبه / ۲۱ دی ۱۳۹۹ / ۰۶:۱۰
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 99102115216
  • خبرنگار : 71541

در گفت و گو با یک کارشناس بررسی شد

واکنش کاربران ایرانی به کوچ جهانی از واتس‌اپ

واکنش کاربران ایرانی به کوچ جهانی از واتس‌اپ

با وجود اینکه واتس‌اپ اعلام کرده قصد دارد اطلاعات کاربرانش را با مجموعه فیس‌بوک به اشتراک بگذارد، برخی کارشناسان فناوری اطلاعات معتقدند از آنجایی که بسیاری از کاربران در ایران به حساسیت داده‌هایشان واقف نیستند و تلگرام به‌عنوان اپلیکیشن جایگزین هم در کشور فیلتر است، احتمالا تغییری در استفاده از پیام‌رسان‌ها در ایران رخ نمی‌دهد.

به گزارش ایسنا،‌ واتس‌اپ به‌تازگی از کاربران خواسته با جمع‌آوری اطلاعاتشان شامل شماره تلفن و مکان توسط فیس‌بوک و زیرمجموعه‌های آن موافقت کنند و اگر تا ٨ فوریه با شرایط جدید استفاده از سرویس واتس‌اپ موافقت نکنند، دسترسی به این اپلیکیشن را از دست خواهند داد. برخی از فعالان حریم خصوصی در توییتر اقدام واتس‌اپ که "یا جمع‌آوری اطلاعاتتان را بپذیرید یا بیرون بروید" را زیر سوال برده و به کاربران پیشنهاد کردند به اپلیکیشن‌هایی نظیر سیگنال و تلگرام مهاجرت کنند.

در این راستا واتس‌اپ قوانین خود را به‌روز و اعلام کرده که از این به بعد به‌عنوان عضوی از مجموعه فیس‌بوک، اطلاعات کاربر را با سایر اپلیکیشن‌های گروه فیس‌بوک به اشتراک می‌گذارد که این فقط به واتس‌اپ هم خلاصه نمی‌شود، بلکه اطلاعات واتس‌اپ، اینستاگرام و فیس‌بوک با هم به اشتراک گذاشته می‌شود و این کل کاربرهای جهان را در برمی‌گیرد.

کاربر ممکن است در فیس‌بوک تصاویری را به‌صورت عمومی‌تر با دیگران به اشتراک گذاشته باشد، اما وقتی از یک پیام‌رسان استفاده می‌کند، اطلاعات خصوصی‌تری در مقایسه با شبکه‌های اجتماعی دارد و از این به بعد فیس‌بوک قرار است به کل اطلاعات واتس‌اپ دسترسی داشته باشد. واتس‌اپ به کاربران صفحه‌ای را نشان می‌دهد که در آن آمده است: این قوانین جدید ماست و برای استفاده از این اپلیکیشن باید قوانین را تایید کرده و در غیر این صورت، دیگر نمی‌توانید از این اپلیکیشن استفاده کنید. در این اطلاعیه حتی با ادبیات تندی نوشته شده که اگر این قوانین را نمی‌پذیرید، می‌توانید راهنمایی حذف اکانت را بخوانید.

کاربران تاثیرگذاری که از واتس‌اپ می‌روند

در این رابطه میلاد نوری - کارشناس فناوری اطلاعات - با اشاره به واکنش‌ها درباره تصمیم واتس‌اپ به ایسنا اظهار کرد: این اتفاق باعث شده بسیاری از افراد تاثیرگذار مانند پاول دوروف، مدیر تلگرام و ایلان ماسک، مدیر تسلا درباره این موضوع اظهار نظر کنند و کاربران در کل دنیا که برایشان حفاظت از دیتا مهم‌تر است، عکس‌العمل نشان دادند و حتی تصویری را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند که در حال حذف واتس‌اپ هستند. در اپ‌استور اپل در کشورهای زیادی، روز گذشته پیام‌رسان سیگنال و تلگرام،‌ در ترندهای اول قرار گرفتند و این نشان می‌دهد کاربران دنیا برایشان مهم است و در حال مهاجرت به اپلیکیشن‌های دیگر هستند.

نوری خاطرنشان کرد: در سیستم‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی و استفاده کلان از دیتا، از اطلاعات ردوبدل‌شده الگوبرداری می‌شود. همانطور که وقتی وارد سایتی می‌شوید، تبلیغات مرتبطی به شما پیشنهاد می‌شود، چون بر اساس رفتار شما، محتوا را کدگذاری و الگوی رفتاری ایجاد کرده‌اند؛ بنابراین اینکه  اطلاعات پیام‌رسان در اختیار فیس‌بوک قرار ‌گیرد، به این معنا نیست که کلمه به کلمه چت را بخوانند، بلکه به این معناست که رفتار کاربر را تحلیل می‌کنند و بر مبنای آن، یا اتفاقات دنیا را پیش‌بینی کرده یا استفاده اقتصادی و تبلیغاتی می‌کنند.

وی با اشاره به ادعای واتس‌اپ مبنی‌بر کدگذاری دوطرفه پیام‌ها بیان کرد: اینکه واتس‌اپ می‌گوید اطلاعات را دوطرفه کدگذاری می‌کند، ادعایی است که ثابت نشده است؛ کما اینکه بنیان‌گذار تلگرام بارها در کانال تلگرامی و توییتر، واتس‌اپ را به خاطر این مساله به چالش کشیده است. بنیان‌گذاران سیگنال هم بارها واتس‌اپ را به دلیل این موضوع به چالش کشیدند زیرا سورس واتس‌اپ در اختیار ما نیست و کسی نمی‌تواند ادعای رمزنگاری پیامها را تایید کند.

این کارشناس فناوری اطلاعات ادامه داد: این در حالی است که تلگرام یک پیام‌رسان اوپن سورس است و کارشناسان فناوری و برنامه‌نویسان در دنیا می‌توانند سورس تلگرام را بررسی و این ادعا را راستی‌آزمایی کنند و این مساله که این پیام‌رسان‌ از کدگذاری دوطرفه استفاده می‌کند، ثابت‌شده است. حتی زمانی داعش که می‌خواست در کشورهای مختلف عملیاتی را انجام دهد، از تلگرام برای پیام‌رسانی به اعضای خودش استفاده می‌کرد و پس از مدتی که استفاده داعش از این پیام‌رسان زیاد شد، تلگرام همه اکانت‌ها و کانال‌هایشان را بست.

نوری با بیان اینکه واتس‌اپ در دنیا بزرگ‌ترین کاربر را میان پیام‌رسان‌ها دارد، افزود: صرف نظر از اینکه ممکن است خیلی از کاربران از واتس‌اپ ناراضی باشند، این پیام‌رسان قدمت زیادی دارد، زیرمجموعه برند فیس‌بوک بوده و تماس صوتی تصویری باکیفیتی داشته که مورد استفاده بسیاری از کاربران در دنیاست؛ در حالی که‌تلگرام در یک سال گذشته تماس صوتی و تصویری را اضافه کرد و برای مردم دنیا خیلی شناخته‌شده نبوده است. ایران و روسیه و بعضی از کشورهای آسیایی از ابتدا از تلگرام استفاده کردند،‌ اما الان موجی شروع شده که کاربران اروپایی و آمریکایی هم با این پیام‌رسان آشنا شده اند؛ همانطور که همین حالا هم تلگرام و سیگنال در ترندهای اپ‌استورهای مختلف بالا آمده است.

نشر اطلاعات برای کاربران ایرانی حساسیت‌برانگیز نیست

با این اوصاف وضعیت آماری استفاده از واتس‌اپ در ایران در این شرایط چطور خواهد بود؟ این کارشناس در این باره گفت: بعید می‌دانم در ایران عدد و رقم جابه‌جاشده قابل توجه باشد. اولا در ایران تلگرام فیلتر است؛ در حالی‌که مردم جهان به عنوان یک پیام‌رسان جدید به سمت تلگرام می‌روند، در ایران مردم از قبل تلگرام داشتند و فیلترینگ باعث شده مردم کمتر از آن استفاده کنند. شاید همچنان برخی کاربران در تلگرام باشند، اما کمتر به آن مراجعه می‌کنند.

این کارشناس فناوری اطلاعات ادامه داد: از طرفی در ایران قانون خاصی درباره حفاظت از اطلاعات کاربران وجود ندارد و به مردم هم اطلاع‌رسانی نشده است. اگر با کاربران ایرانی صحبت کنید که قرار است اطلاعات خصوصی‌تان از طریق واتس‌اپ با فیس‌بوک به اشتراک گذاشته شود، خیلی برایشان حساسیت‌برانگیز نیست. همانطور که در نشر اطلاعات، زمانی که یک اپراتور هک می‌شود، لیست سفرهای کاربران منتشر می‌شود، سامانه‌ای هک شده و کدملی و آدرسش فاش می‌شود، برای کاربر مهم نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۰۷:۳۳

همه به برنامه سیگینال برن خوبه سریع و روان کارمیکنه. امکان هک هم نداره

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۱۷:۱۴

چقدر حاضری بدی عکس کنم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۲۱:۰۰

سیگنال دیگه کدومه؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۶:۵۰

فقط روبیکا

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۳ ۱۳:۵۶

به نظرم همه بریم شاد😅

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۰۷:۴۳

حالا چند میلیارد نفر میان سروش!

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۰۹:۰۶

خوب ما الان چیکار کنیم؟؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۰۹:۰۹

تشریف بیارید ایتا و سروش

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۲۳:۵۱

فرقی نداره اصل خود برنامشه من یو واتساپ دارم بازم هنگ کرده واتساپم پیامام ارسال نمیشن ولی پیامای بقیه میان فیلم هاهم زود دان میشن ولی پیاما نمیرن

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۰۰:۰۹

گوشی ساده دستم بگیرم سروش نمیرم یه اپلیکیشن مزخرف بعداز اینکه تلگرام فیلتر شد نصبش کردم یه چند هفته داشتم دیدم به درد نمیخوره حذفی کردم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۲۲:۵۷

خیلی هم عالی اما بریم شاد بهترع... البته اکه درستش کنن

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۰۹:۱۸

همه واتساپ جی بی نصب میکنن 😂😁

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۱۸:۳۷

قاطی داره قبلا نصب کردم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۲۳:۵۹

من استفاده کردم ایرانیا رو تعریفی نداره اما خوبه که از خودمون و کشورمون استفاده کنیم اما بعضی جاها مثل اینجا ادم واقعا ترجیه میده بره از خارجی ها استفاده کنه چون هم سرعتش بهتره هم با کیفیت تره هم امکان هک کمتره تو خودت قبول نداری

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۰۷:۵۷

اره

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۷:۰۱

پس درس و مشق ما چی میشه فقط به فکر خودتونید پس ما کنکوری ها چی

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۰۹:۴۲

برید توی پیام رسان های ایرانی. همین. هیچی بهتر از پیام راست داخلی مثل گپ و روبیکا و ایتا نمیشه.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۰۰:۵۳

اره تو ایتا دو تا ادم اضاف میشن هنگ میکنه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۰۱:۱۱

اینا و سروش و... بقیه پیام رسان های ایرانی از سرعت خیلی پایینی برخورد دار هستن ولی واتساپ چون یک اپلیکیشن آمریکایی هست سرعت اینترنتی کم هست

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۱:۰۷

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۳:۵۱

جی بی واتساپ و بیزنس و یاهو واتساپ اطلاعاتش میرن یا نه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۶:۲۶

ینی الان باید واتساپ رو حذف کنیم۰

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۸:۱۴

😅😅😅

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۲۲:۱۸

خب تو خوبی. یه شاد دارن به زور عکس و فایل ارسال میشه باید یه ساعت وایستی که یه درصدش پر شه.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۳ ۰۱:۰۶

این پیام رسان های داخلی فقط تو ایران کار میکنه با افرادی که خارج هستن نمیتونیم ارتباط داشته باشیم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۳ ۰۴:۴۸

اشتباه میکنید برنامه هایی مثل شاد که داخلیه چی

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۱۰:۳۱

اطلاعات من اصلا به چه درد میخورد که نگران باشم که در دنیا پخش شود.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۱:۰۰

والا اخه یه شمارست و یک اسم شمارتم که میتومی عوض کنی

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۱۰:۵۷

واییییییی نه نگو که میخوان واتساپ رو بردارن 😓😓

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۱۲:۱۲

برای کسانی که فیس بوک ندارند و یا برای ما که فیس بوک فیلتر است چه اتفاقی می افتد ؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۱۲:۱۶

من که واتساب رو حذف کردم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۱۷:۲۱

الان من فقط وات دارم این چه مسخره بازییع اه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۲۰:۵۹

منم😢😥

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۰۱:۳۹

من تازه دیروز گروه تشکیل دادم وچون اکثرن بخاطربرنامه شاد واتساپ میرند میخوام کارهام رو واتساپ تبلیغ کنم.نتش هم از تلگرام و جاهای دیگه قوی تره

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۹:۵۰

ایرانه دیگه هرروز یه برنامه جدید والله

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۱۹:۱۱

چطوری؟؟؟ یعنی باید فیسبوک نصب کنیم؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۱۹:۱۵

۸ فوریه واتساپ را حذف خواهم کرد :/

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۱۹:۲۶

تنهاخوشی ما بود هعی روزگار هعییییی

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۱۹:۳۸

اون هایی که مدرسه دارن تو واتساپ چی میشن

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۲۲:۲۰

پاشین برین شاد.😃 به این خوبی مگه چشه؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۳ ۰۰:۴۵

هیچی ، فوقش ترک تحصیل میکنند.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۱۹:۴۹

ایتا حرف نداره

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۱۹:۵۷

حالا باید چ کنیم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۲۰:۱۴

🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۲۱:۱۴

من یو دارم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۲۱:۲۲

من واتس اپ رو حذف کردم و گپ و تلگرام و سیگنال رو نصب کردم و تمام

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۲۱:۲۵

من که یکساله فیسبوکمم بازنمیشه با اینکه پسوردشو حفظم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۲۱:۳۲

واقعا

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۲۱:۴۰

اسکایپ خیلی بهتره اونجا میتوان با تعداد بیشتری تماس تصویری گرفت

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۲۱:۵۲

واتساپ بیزینس نصب کنیم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۲۲:۴۱

ای بابا اینام گندش در آوردن

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۲۳:۰۶

حذف میکنیم از پبامرسانای داخلی استفاده میکنیم قابل تحمل ان

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۲۳:۵۵

واتس اپ جمع شه از دست استوریا خلاص شیم 🤣🤣

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۲۳:۵۶

اگه واتساپ رو بردارن همه برنامه پاتوق را نصب کنن بهتره از هزار واتساپه 😂😂🤭🤭🤭😳😤😤

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۰۰:۱۲

دروغ باو باور نکنین

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۰۰:۲۹

فکر کنم همه برن تو شاد😂😂🤣

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۰۱:۵۲

آیا هک واتساپ هست؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۰۲:۰۵

وای اگه اطلاعات من فاش بشه چیکار کنم؟ ؟ ااونوقت همه دنیا میفهمم من تصادف کردم پام معلول شده. بعد اگه بخاطر اینکه به بقالی سر کوچمون بدهکارم منو ببرن دادگاه چی بپوشم؟ ؟ این واقعا مهمه چی بپوشم؟ اگه بدونن با مدرک فوق لیسانس بیکارم ، نکنه منو بندازن زندان ؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۴:۱۸

🤣🤣🤣🤣

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۰۳:۰۳

همه برن واتساپ جی بی دان کنن چون واتساپ جی بی مال شرکت فیسبوک نیست و سازنندا واتساپ جی بی سازنو وات خودمون نیست جی بی دان کنید هم امکاناتش زیاده هم بخاطر این موضوع

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۰۵:۲۷

تلگرام که تو ایران فیلتره، ما بیشتر ارتباط مون از طریق واتساپ صورت می گیره، حتی بیشتر آموزش دروس هم تو محیط واتساپ صورت می گیره، خب واتساپ را بردارن ما باید چیکار کنیم؟اصلاً این اطلاعات شخصی که قراره انتشار پیدا کنه شامل چه اطلاعاتیه؟ آیا تمام پیام های کاربران واتساپ در اختیار همه قرار می گیره؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۰۷:۳۱

بهترین چیز همون تلگرامه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۳ ۰۵:۰۱

عالیه فقط تلگرام کی میگه فیلتره من ۲۴ساعت بازه فیلترم نی

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۰۷:۳۱

بهترین چیز همون تلگرامه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۰۸:۲۰

آن زمانیکه که واتساب اطلاعات کاربران را به اشتراک بگذارید خیلیها رسوامیشوند به حال ما هیچ فرقی نمی کنه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۰۸:۳۴

حاجی همتون بیاید شاد امن و مطمعن زیبا و پیشرو

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۰۸:۴۱

اطلاعات من به چه دردتون می خوره هرکار خواستین باهاش بکنید.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۰۸:۴۲

اطلاعات من به دردتون می خوره هرکار خواستید باهاش بکنید. من عمرا واتساپمو حذف کنم پیام رسان فوق العاده ایه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۰۸:۴۳

اطلاعات من به دردتون می خوره هرکار خواستید باهاش بکنید. من عمرا واتساپمو حذف کنم پیام رسان فوق العاده ایه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۰۹:۴۶

سلام بچه‌ها به نظر من بیاید سیگنال شبیه واتس هست خیلیم سرعتش بالاس

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۰۹:۴۸

سلام لطفاً پیام رسان ایتا را نصب کنید.حمایت از کالای ایرانی یادتان نرود!

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۰۹:۵۶

این برادرایی که میان میگن پیام رسان داخلی استفاده کنید خیلی با مزه ان. پولی که درمیارید حلالتون باشه خوب خندیدم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۰:۲۴

دانش آموزایی که کارشون به واتساپ بنده چی؟ من خودم فقط به خاطر مدرسه شاد و واتساپ نصب کردم و اجازه نصب هیچ برنامه دیگه ای ندارم خب من چیکار کنم الان

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۰:۳۰

برنامه signal (سیگنال) از نظر امنیت بهتره از واتساپ وکارائی بیشتر داره

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۰:۳۰

برنامه signal (سیگنال) از نظر امنیت بهتره از واتساپ وکارائی بیشتر داره

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۰:۴۱

وااای من بدون واتساپ نمیتونم زندگی کنم اصلا من اطلاعاتمو میدم گرچه اگه دیگه مخاطبی تو واتساپ نداشته باشم دیگه به چه دردم میخوره..مثل تلگرام که خیلی از مخاطبامو به خاطر فیلتر شدنش از دست دادم خب واتساپم اینجوری میشه...آخه یعنی چی اینم شد پیشرفت اینکه پسرفته..من واتساپمو میخامممم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۶:۲۰

گریه نکن درست میشه 😶😶😶

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۰:۴۵

واتساپ یه پیام رسان خیلی مزخرفه که پیامو پاک مییکنی معلوم میشه که ‌شما اینو پاک کردی. به نظر من ایتا خیلی بهتر از واتساپه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۴:۲۳

وا 🙄😐

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۲۱:۱۲

اینجا را راست میگی یه ویژگی شاد اینه که پیام یا فایل رو اصلا پاک نمیکنه ولی واتساپ خاک تو سرش بکنم بعد دو هفته پاک میشن ولی یه پیشنهاد سیگنال هم خوبه از اونم استفاده کنین خوبه👍

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۰:۵۵

دقیقا من کلا کارم با واتساپ هست😕😕

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۱:۱۵

وا آخه این کارا چیه دیگه میخوان واتساپ را حذف کنند

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۲۰:۵۴

من اطلاعاتی ندارم همش چت مینم یا درس میخونم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۱:۲۰

والا هر کی اطلاعات وات منو بخونه مخش سوت می کشه همش راحل درس و امتحان ما کارای مخفیمون تو تلگرامه😂✌

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۱:۲۰

بهترین کار استفاده از پیام رسان های داخلی است👌👌👌👌

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۱:۳۶

به نظر من همه بریم توی واتساپ جی بی

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۱:۵۴

با سلام از نظر امنیت ظاهرا سیگنال اپ بهتری است، ولی از نظر ظاهری برای رقابت با سایر پیام رسان ها باید جذابیت بصری بیشتری ایجاد کند ولی بزرگترین مشکل کاربر این است که افراد کمتری در حل حاضر از آن استفاده می کنند

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۲:۰۸

بهتره به جای واتساپ بریم تو شاد

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۲:۳۳

واتساپ داره شرمنده مون میکنه یکی بهش بگه بخدا ما کسی نیستیم بخوای افشا کنی .همه چت های من مامانمه بهم گفته داری میاری نون بگیر 🙅. بیاید بریم سروش به نظرم اینا ول کن نیستن

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۲:۳۴

همون بهتر که واتساپ جمع بشه خیال همه هم راحت میشه چی بهتر از ایتا سروش یا روبیکا!!

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۹:۱۱

دقیقا. انگاری واتساپ چه تاج گلی روی سرمون گذاشته. چهاربرابر نت داخلی داره حجم اینترنت میبره چه فایده ای داره واقعا؟ من که خیلی وقته سروش و ایتا دارم و منتظرم بقیه دوستانم هم بیان اونجا که راحت واتساپو پاک کنم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۲۲:۲۲

خب تو خوبی.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۳:۱۹

وااا ما الان چه کنیم😐

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۳:۳۷

خیلی مزخرفه می‌خوان کاربر برنامه های ایرانی رو بالا ببرن

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۴:۰۱

جریان چیه‌ یعنی دیگه از واتساپ استفاده ‌نکنیم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۴:۱۴

همون بهتر که برداشته بشه اصن خوب نیس😐بعد راستی ما کجا بریم؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۴:۲۲

واتساپ به همه چی فایل های گوشی اسم پروفایل عکس پروفایل فیلم های رد و بدل شده و خیلی چیزای دیگه دسترسی پیدا میکنه و یه جا از اطلاعات شما استفاده میکنه یا اونو به اشخاصی میفروشه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۵:۱۸

خیلی هم اطلاعاتمون برامون مهمه ولی وقتی گروه های مدرسه و همه اطرافیان اونجا هستن کار دیگه مگه میشه کرد؟؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۵:۳۶

ما که خیلی وقته جی بی نصبیدیم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۵:۴۹

بابا الکی هست بروید دنبال زندگی خودتان بارها گفتن واتساپ اینطور می شود اونطور می شود آخرشم هیچی نشد.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۶:۴۳

تلگرام خوبه سروش بدترین برنامه جهانه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۷:۰۶

خیلی بعد میشه اگه واتساپ بره بچه ی من در واتساپ درس داره معلمش بعضی وقت ها نمی تونه توی شاد فیلم یا ویس و عکس بده تو واتساپ میده یا اگرم نت ضعیف باشه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۱۸:۵۶

تلگرام طلایی یا الماس گرام بدون فیلتر هست عالیه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۲۰:۴۱

اصلااا همه هجوم آوردن واتساپ مگه میشه نبااشه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۲۰:۴۷

این خارجیا چقد سوسولن .آقا من خودم‌شمارم رو به هرکسی که خواست میدم حالا اگه واتساپ‌این کار رو بکنه که ممنونشم میشم😅

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۲۰:۵۱

پاشید بیاید ایتا

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۲۲:۰۰

ایتا عالیه.. فقط اگه تماس صوتی و تصویری هم بزاره بهتر میشه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۲۲:۱۵

وات ساب نباشه من دیونه میشم هی گوشی یعنی وات ساب😔😔😔😔😔😔😔😔یه کاری بکنن این کار کنان😡😡😡

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۲۲:۵۱

ایتا هم خیلی خوب، هنگ نمی کنه، سرعتشم خوبه. اطلاعات ما اگه بدردشون نمی خورد اینقدر اصرار به گرفتنش نداشتند. لطفا قبلش مطالعه کنید بعد اطلاعاتتونو در اختیار دشمن بذارید، اگه فردا روزی انگ جاسوسی بتون زدن خودتونو سرزنش کنید.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۲ ۲۳:۵۳

سلام لطفا ساده‌انگاری نکنیم. جی‌بی‌واتساپ نصب کنیم؟!! بیشتر تحقیق کنید. ما ایرانی‌ها انگار بی‌حس شدیم...! الان واتساپ فقط کیفیت تماس‌هاش خوبه. همین. ابری نیست مثل بقیه(ضعف بزرگ). اگر از این برنامه‌های داخلی بیشتر حمایت میشد، سرعت‌شون زیاد می‌بود. برنامه‌های داخلی بهشت نیستن اما شرف دارن نسبت به ضعف‌های واتساپ. اینترنت نیم‌بها و فضای ابری دارن. از بین داخلی‌ها ببینید با کدوم راحت‌تر هستین، بعد خانواده و دوستان رو هم بیارید.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۳ ۰۰:۰۰

همیشه مرغ همسایه غاز نیس! اگر قبلا داخلی‌ها رو تست زدی باگ داشتن یا کند بودن، دلیل نمیشه الان‌م همینطور باشن. کیفیت مکالمه گپ، الان واقعا در حد واتساپ هس، ولی تصویری هنوز بنظرم ضعیفه. سروش، مکالمه صوت‌و تصویر کلاً رایگانه، اما کیفیت هنوز پایین. و...

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۳ ۰۱:۳۸

سلام سیگنال چطورنصب کنیم میشه یه نفر واتساب داره پیام بدهیم یافرق داره

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۳ ۰۱:۵۱

یه زمانی پیجربود چه صفاییذداشت شبکه پی جوی ستاره

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۳ ۱۲:۳۵

واییی نه مردم الان همش به واتساپ عادت کردن از خیلی از برنامه های دیگه بهتره ما همین جوری تو شاد داریم درجا میزنیم انقد مزخرفه سریع میریم واتساپ چه طرحای مزخرفی هی میگین

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۳ ۲۱:۳۸

سروش پلاس مشکلات قدیمی سروش نداره خیلی سریع هست

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۴ ۰۱:۴۵

من هیچ مشکلی نداریم اطلاعاتم شامل اسم و عکس ومحل زندگیم فاش بشه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۴ ۰۹:۵۵

سلام یعنی اطلاعات اینستگرام و کل گوشی رو میده به فیسبوک؟؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۴ ۱۳:۱۱

بریم تلگرام بهتره

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۷ ۲۰:۱۴

نه اصلا خوب نیست . من عاشق واتساپم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۵ ۱۶:۱۰

اشتباه به عرضتون رسوندن اتفاقا ایرانی ها اولین کسانی خواهند بود که از واتساپ کوچ میکنند چیزی که هست هنوز در انتخاب یک برنامه جایگزین مردد هستند

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۷ ۱۶:۲۶

فقط ایتا عشقه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۷ ۱۹:۵۲

ای کاش از این اتفاق برای کمک به پیام رسان داخلی استفاده بشه انشاالله

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۷ ۲۲:۳۵

هرکی به فکر کشورشه فقط پیام رسان داخلی

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۲ ۲۲:۳۳

لطفاً در واتساپ فقط امکان چت داخل کشور و دیگر امکانات مجاز داخل کشور باز گذاشته شود و نیازی به فیلتر کل واتساپ نباشد