• دوشنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۹ / ۰۰:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 99102115365
  • خبرنگار : 71049

قهرمان‌پور: اعتبار جهانی آمریکا آسیب دید/ ممنوعیت‌های توییتری ترامپ درست بود

قهرمان‌پور: اعتبار جهانی آمریکا آسیب دید/ ممنوعیت‌های توییتری ترامپ درست بود

یک کارشناس مسایل بین الملل گفت: اگر نظام سیاسی و لیبرال دموکراسی آمریکا به رفتار ترامپ پاسخی ندهد، چند سال بعد این روند و رفتارها ادامه پیدا می‌کند و بدتر از ترامپ ظهور می‌کند.

رحمان قهرمان‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تحولات آمریکا و حمله هواداران دونالد ترامپ به کنگره این کشور با اشاره به اظهارات بوریس جانسون درباره این تحولات و رفتار ترامپ گفت: کار به جایی رسید که بوریس جانسون هم منتقد این اقدام ترامپ شد؛ کسی که شبیه‌ترین سیاستمدار به ترامپ بود. این نشان می دهد مساله برای آمریکا و کلیت ساختار نظام سیاسی آمریکا و لیبرال دموکراسی یک تهدید جدی بود. استعفاها و واکنش مک کانل و لیندسی گراهام نشان داد ترامپ از خطوط قرمز خیلی از سیاستمداران و نظام سیاسی آمریکا عبور کرده است و احساس خطر آنها باعث شد واکنش‌های جدی و تندی را از سوی هر دو طیف دموکرات و جمهوری خواه شاهد باشیم.

وی ادامه داد: اعتبار جهانی آمریکا تحت تاثیر این اتفاقات آسیب دید. اگر توجه کنیم همیشه هدف و استراتژی امنیت ملی آمریکا گسترش لیبرال دموکراسی بوده است و این مساله از سوی دموکرات و جمهوری خواه مورد تاکید بوده است اما وقتی این ارزش توسط شهروندان آمریکایی به چالش کشیده شد، معلوم شد چالش ها از سطح گفتار و رسانه فراتر است و در آینده می‌تواند به بحران تبدیل شود. اگر نظام سیاسی و لیبرال دموکراسی آمریکا به آن پاسخی ندهد چند سال بعد این روند ادامه پیدا می کند و بدتر از ترامپ ظهور می‌کند.

این کارشناس مسایل بین الملل در پاسخ به این که تا چه اندازه اقدامات ترامپ در تجمع هوادارانش از پیش تعیین شده بود و آیا ترامپ حساب شده این اقدامات را هدایت کرد؟ گفت: درباره  فردی مثل ترامپ دور از ذهن است که بگوییم نمی دانسته که این تجمع و فراخوان چه عواقبی می‌تواند داشته باشد. در سیستم آمریکا به او هشدار داده بودند و این مسایل غیرعلنی هم نبود و در رسانه ها هشدار می دادند ممکن است ترامپ دست به چنین کاری بزند و به نظرم عامدانه این کار را انجام داد و اگر فیلم های خانواده ترامپ صحت داشته باشد، این یک اقدام عامدانه برای ضرب شست نشان دادن به دموکرات‌ها و جمهوری خواهان مخالف ترامپ بوده است در عین حال بعید نیست تحولاتی که شاهد بودیم حتی از پیش بینی ترامپ هم فراتر رفته باشد. در جامعه شناسی عواطف و احساسات حرکت های جمعی خیلی قابل پیش بینی نیستند.

وی ادامه داد: ترامپ فکر می کرد بیایند جلو کنگره و شعاری دهند، شاید پیش بینی نمی کرد جمع از کنترل خارج شود و این کارها را انجام دهند. بحث هایی است که برخی گروه های سازمان‌دهی شده بودند و در داخل آنها ماموران امنیتی روسیه هم بودند و این چیز عجیبی نیست و اگر خبرها صحت داشته باشد لپ تاپ برخی نمایندگان دزدیده شده است، از این رو این مسایل ممکن است ابعاد دیگری به موضوع دهد. این افراد حتی ممکن است از تیم خود ترامپ باشند و اطلاعاتی که در فایل های نمایندگان بوده است را بعدها علیه خود آنها استفاده کنند. ترامپ نشان داده است تا کنون که خیلی قائل به قواعد و مقررات نیست و سعی می کند از اطلاعات محرمانه ابزاری برای خود بسازد.

قهرمان پور درباره این تاثیرات بر تحولات منطقه و نیز سیاست آمریکا در دوره بایدن در منطقه گفت: تردیدی نیست وقتی خیلی از رهبران غیردموکراتیک ترامپ را سرزنش می کنند و به دموکراسی آمریکا ایراد می گیرند، از این طریق امتیازگیری کنند و در داخل آمریکا یک شکاف جدی دیده شود که این شکاف در میان هر دو حزب است و این رهبران طبیعی است که تلاش می‌کنند از این شکاف استفاده کنند. از این رو نظام سیاسی آمریکا و دولت بایدن ماموریت سختی دارند و دولت و کابینه بایدن تبدیل به کابینه همه مردم آمریکا باید شود تا این شکاف ها برطرف شود چرا که به این راحتی شکاف‌ها پر کردنی نیستند.

وی ادامه داد: کار بایدن به خودی خود سخت بود و با این مسایل سخت تر هم شده است، تا حدی با پیروزی در جورجیا موقعیتش بهتر شد اما بیش از هر رییس‌جمهور دیگری در تاریخ آمریکا با مسایل داخلی مواجه است و قدرت مانور او طبیعی است که در سیاست خارجی کم شود.

این کارشناس مسایل بین الملل هم چنین درباره تاثیر این تحولات بر سیاست خارجی آمریکا در منطقه اظهار کرد: در یک نگاه کلی می شود گفت که نه تنها موضوع ایران که حتی مساله خاورمیانه از اولویت کاری بایدن ممکن است خارج شود. اگر اولویت بایدن منطقه و خاورمیانه نباشد دو بعد مثبت و منفی دارد. مثبت است چون امریکا برای ایجاد درگیری در منطقه کمتر تلاش می کند و منفی است چون دولت امریکا دیگر برای حل چالش های منطقه ای پیش قدم نمی شود و ممکن است منطقه را به حال خودش بگذارد. از این رو این باید به این مساله از دو جنبه فرصت و تهدید نگاه کرد و در عین حال در بررسی این مساله رفتار کشورهای منطقه نیز مهم و تاثیرگذار است.

قهرمان پور درباره برجام و ایران اظهار کرد: سناریوی بدبینانه درباره برجام این است که با این تحولات پنچره بازگشت به برجام ممکن است مدت زیادی باز نماند و بایدن نتواند زمان زیادی را به برجام یا دیگر کشورهای خاورمیانه اختصاص دهد ولی مشخص است که با این تحولات زمان بازگشت به برجام طولانی می شود.

این کارشناس مسایل بین الملل درباره محدودیت های شبکه های مجازی نسبت به صفحه رسمی دونالد ترامپ در تحولات هفته گذشته گفت: بحث های جدی درباره آزادی بیان مطرح است. بی حد و مرز بودن آزادی بیان الزاما جزو ارزش های دموکراسی نیست. در پیوند دموکراسی با لیبرالیسم برخی می گویند اعتبار با ارزش های دموکراسی است و برخی به لیبرالیسم ارزش می‌دهند. من معتقدم ارزش های دموکراسی در این جا معتبرتر است و زندگی مسالمت آمیز جمعی را بالاترین ارزش در این میان می دانم. ترامپ دارد از آزادی بیان استفاده می کند اما یک خیر اساسی‌تر و کلی تری به اسم "زندگی مسالمت آمیز جمعی" را تهدید می کند و این دقیقا مثل داستان شارلی ابدو است. حرکتی که خیر جمعی در جامعه را مخدوش کند باید محدود شود. در مورد توییت های ترامپ و دیگر حساب های کاربری رسمی وی در فضای مجازی هم معتقدم مسدود کردن یا اعمال محدودیت در آنها کار درستی بود چون ترامپ سعی داشت از اصل آزادی بیان و رسانه برای گسترش خشونت و مخدوش کردن زندگی مسالمت آمیز جمعی استفاده کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha