• دوشنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99102216256
  • خبرنگار : 71477

جمع بندی سیاست‌خارجی دولت ترامپ در حساب توییتری وزیر خارجه

جمع بندی سیاست‌خارجی دولت ترامپ در حساب توییتری وزیر خارجه

وزیر امور خارجه آمریکا، رئیس جمهور سابق کشورش را متهم کرد که با ادامه دادن به پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) در حالی که روسیه آن را نقض کرده بود، جان شهروندان آمریکایی را به خطر انداخت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با استفاده از حساب کاربری خود در توییتر در حال انتشار توییت‌هایی است که به نوعی جمع‌بندی کارنامه وزارت امور خارجه آمریکا در دولت دونالد ترامپ است.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در توییتی گفت: در پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد دو طرف وجود داشت. باراک اوباما با محدود کردن ارتش کشورمان، جان آمریکایی‌ها را به خطر انداخت در حالی که روسیه تقلب کرد و سیستم‌های خود را تقویت کرد. هنگامی که در یک پیمان دو طرفه تنها یک طرف آن را رعایت می‌کند، به آن "حماقت" گفته می‌شود.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد که در سال ۱۹۸۷ میلادی توسط آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق امضا شد، تمامی موشک‌های کوتاه‌برد و میان برد (۳۱۰ تا ۶۲۰ مایل) و موشک‌های پرتاب از زمین با برد متوسط (۶۲۰ تا ۳۴۲۰ مایل) را منع کرد. ‌این پیمان هسته‌ای دوم اوت سال ۲۰۱۹ میلادی خاتمه یافت، آن هم پس از آنکه آمریکا رسما از شش ماه قبل از آن از این توافق خارج شده بود.

پامپئو همچنین از واکنش بین‌المللی به تسلیحات شیمایی سوریه سخن گفته و تاکید کرده بود که باید با عمل از معاهده‌ها دفاع کرد. او به حمله مشترک سه سال قبل آمریکا، فرانسه و بریتانیا علیه تاسیسات شیمیایی سوریه اشاره کرده است. به ادعای او این حمله برای بازداشتن دولت سوریه از استفاده از سلاح شیمایی انجام شد. پامپئو نوشت‌: «ما خط قرمزهای واقعی داریم.»

وزیر امور خارجه آمریکا در توییت دیگری نوشت که در سیاست‌های خود آمریکا را مقدم قرار داده و باور دارد که توافق‌ها زمانی کارآمد هستند که همه طرف‌ها به آن عمل کنند.

او همچنین به چین به عنوان «چالش عصر ما» اشاره کرد و از توجه آسیای میانه در دولت ترامپ سخن گفت که به گفته او در دولت‌های قبلی کمتر مورد توجه قرار گرفته بود.

وزیر امور خارجه آمریکا از نتیجه دیپلماسی آمریکا بین استرالیا و هند ابراز خرسندی کرد و کار با همتای کانادایی خود را «فوق‌العاده» توصیف کرد.

او گفت که رابطه با بریتانیا واقعا خاص است و دولت ترامپ بیش از هر دولت دیگری به  آن ارزش گذاشته است.

پامپئو همچنین به تعهد مالی یک میلیارد دلاری آمریکا با اروپا برای تقویت امنیت اقتصادی مناطقی اشاره کرد که هدف روسیه و چین قرار دارند.

به گفته پامپئو،‌تیم سیاست خارجی تحت فرمان او بیش از هر تیم دیگری در جهت تضمین منافع آمریکا اتحاد ایجاد کردند و چندجانبه‌گرایی موثر آمریکا را امن‌تر می‌کند.

او در یکی از آخرین توییت‌های خود تصویری از دونالد ترامپ را منتشر کرد که می‌گوید «باید آمریکا را در قلب‌هایمان در اولویت و آزادی را در روح خود زنده‌ نگهداریم.»

پامپئو بر خلاف دونالد ترامپ همچنان به این شبکه اجتماعی دسترسی دارد و در روزهای پایانی دولت بیش از گذشته در حال استفاده از آن است. توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی از عصر جمعه دسترسی رئیس جمهور آمریکا به این پلتفرم‌ها را مسدود کرده‌اند. دلیل این اقدام که پس از آشوب در کنگره آمریکا انجام شد، «تشویق به خشونت» اعلام شده است. دونالد ترامپ که رسانه‌های جریان اصلی را غیرآزاد می‌دانست برای ارتباط با مردم به طور گسترده از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کرد و  به طور متوسط روزانه ۱۰ توییت منتشر می‌کرد.

پامپئو از سال ۲۰۱۸ به عنوان هفتادمین وزیر امور خارجه آمریکا در دولت ترامپ مشغول به کار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha