• سه‌شنبه / ۲۳ دی ۱۳۹۹ / ۲۰:۳۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 99102317831
  • خبرنگار : 71626

کتاب «غبطه همسایه» در تونس

کتاب «غبطه همسایه» در تونس

سفارت کشور مغرب در تونس کتابی را با عنوان «غبطه همسایه: گواهی‌های مشترک فرهیختگانی از مغرب و تونس» منتشر کرده که در بردارنده گواهی‌های فرهیختگان دو کشور درباره تصاویری است که در نتیجه دیدارهایی که میان تونس و مغرب انجام شده، در ذهن آن‌ها شکل گرفته است.

به گزارش ایسنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در تونس، این کتاب که در ۲۴۰ صفحه منتشر شده، سندی است که بر عمق روابط تونس و مغرب از دیرباز تا امروز گواهی می‌دهد، به ویژه این‌که دو کشور در بسیاری از ویژگی‌های فرهنگی و تمدنی که به نزدیکی دو ملت برادر و تقویت روابط دوجانبه میان این دو کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کمک کرده است، با یکدیگر اشتراک دارند. بیش از ۵۰ نویسنده از گروه‌های سنی مختلف و با نگاه‌های فرهنگی متفاوت، در غنی‌سازی محتوای این اثر نقش‌آفرینی کرده و علاوه بر آن، برخی فعالان جامعه مدنی و حقوق بشر و دیپلمات‌ها و وزیران فرهنگ، طی نوشته‌هایی، به صورت مشترک به تشابه نظام اجتماعی در دو کشور و وجود تفکر تجدد در درون آن و ساخت یک حکومت ملی حامل اراده روزآمدسازی و اندیشه‌های آگاهی‌بخش و زندگی مشترک در سایه کثرت‌گرایی و اختلاف و مساوات گواهی‌ داده‌اند.

این کتاب همچنین روابط برادرانه نوآوران و مبتکران دو کشور و فرهیختگان آن را در چارچوب خانوادگی صرف ستوده به گونه‌ای که هیچ اعتباری برای مرزهای جغرافیایی‌ای که در سایه نزدیکی فرهنگی و اجتماعی میان آن‌ها از بین رفته است، قائل نیست.

در این کتاب از گرمای روابط متقابل فرهیختگان مغربی و تونسی با چهره‌ها، دوستان، مکان‌ها، شهرها، فضاها، خوانش‌های مؤثر و چشم‌انداز خیالی و مراجع تفکر و اندیشه در کشورهای‌شان سخن به میان آمده است. در این رابطه، حسن طارق، سفیر مغرب در تونس در مقدمه‌ای که بر این کتاب نوشته، آورده است: «بعد فرهنگی و اندیشه‌ای، به روابط دوجانبه تونس و مغرب، ریشه عمیق می‌بخشد و آن را با تضمین‌های تثبیت و نشانه‌های ارتباط مستحکم یاری می‌دهد. دلیل این امر آن است که قدرت فرهنگی مشترک و انعطاف‌پذیر یک زیرساخت محکم برای همه اشکال همکاری‌های اقتصادی و اجتماعی ایجاد می‌کند».

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha