• چهارشنبه / ۲۴ دی ۱۳۹۹ / ۰۸:۳۱
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 99102417958

هشدار جدی نسبت به وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های گلستان

هشدار جدی نسبت به وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های گلستان

ایسنا/گلستان از امروز با تقویت جریانات جنوبی، وزش باد گرم و خشک شدن علوفه های مراتع و برگ های کف جنگل، احتمال وقوع آتش‌سوزی در سطح جنگل‌ها و مراتع استان گلستان افزایش می‌یابد.

کارشناس هواشناسی گلستان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از ابتدای هفته جاری با تقویت جریانات جنوبی شاهد افزایش دمای هوا در گلستان هستیم به‌طوری‌که میزان افزایش دما به ۲۰ درجه رسید. از روز دوشنبه موج کوتاه ناپایداری مناطق غربی استان را تحت تأثیر قرار داد و موجب رشد ابر طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه شد.

اراز محمد قرنجیک بیان کرد: از ظهر امروز مجدداً با تقویت جریانات گرم و خشک جنوبی شاهد وزش باد گرم، کاهش محسوس دما و کاهش رطوبت خصوصاً در مناطق کوهپایه‌ای جنوبی و نواحی شرقی استان خواهیم بود.

وی افزود: از امروز تا روز جمعه شاهد افزایش ۱۰ درجه‌ای دمای هوا در سطح استان خواهیم بود به‌طوری‌که طی دو روز آینده دمای هوای برخی از شهرها به ۲۹ درجه سانتیگراد نیز خواهد رسید.

مدیر روابط عمومی هواشناسی گلستان تصریح کرد: با توجه افزایش دما، وزش باد گرم و کاهش رطوبت، با کوچک‌ترین جرقه احتمال آتش‌سوزی در مراتع و مناطق جنگلی وجود دارد.

نیروهای منابع طبیعی در آماده‌باش کامل

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان به ایسنا گفت: با توجه به بارش‌های مناسب نزولات آسمانی طی ماه‌های اخیر و استقرار پوشش گیاهی متراکم و از طرفی پیش‌بینی افزایش دما طی روزهای آینده، وزش باد گرم و کاهش شدید رطوبت نسبی محیط و خشک شدن لاشبرگ و خاک برگ‌های کف جنگل‌ها، ضریب خطر وقوع حریق در عرصه‌های منابع طبیعی به‌ویژه در سطح مراتع و زیراشکوب جنگل‌ها افزایش یافته است.

عبدالرحیم لطفی بیان کرد: با توجه به گرم شدن هوا و پیش‌بینی حضور مردم در عرصه‌های طبیعی، احتمال وقوع آتش‌سوزی بسیار زیاد بوده و هر گونه سهل‌انگاری می‌تواند فاجعه عظیمی به بار آورد.

وی از ساکنان حاشیه جنگل و گردشگران و کوهنوردان خواست تا جایی که مقدور است از روشن کردن آتش پرهیز کرده و در صورت نیاز مبرم، سعی کنند در محل مناسب و عاری از خاشاک و برگ‌های کف جنگل و به دور از تنه درختان و با رعایت ایمنی لازم اقدام به روشن کردن آتش کنند و به‌محض رفع نیاز، با ریختن آب یا خاک آتش را کاملاً خاموش کرده و پس از اطمینان از اطفای کامل آتش، محل را ترک کنند.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان خاطرنشان کرد: طی این مدت ۵۷۰ نفر از نیروهای منابع طبیعی استان گلستان در آماده‌باش کامل هستند تا در صورت وقوع آتش‌سوزی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن آتش را مهار کنند.

لطفی گفت: از عموم هموطنان درخواست می‌شود با مشاهده هرگونه حریق در مناطق جنگلی و مرتعی استان گلستان، مراتب را به سامانه‌های ۱۵۰۴ و یا ۱۳۹ گزارش کنند تا اقدامات لازم صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، طی چند روز گذشته نیز هشدارهای لازم نسبت به احتمال وقوع آتش‌سوزی در مناطق جنگلی و مرتعی داده شده بود و متأسفانه شاهد وقوع تعدادی آتش‌سوزی در این عرصه‌ها بودیم که با حضور به موقع نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست از گسترش آتش‌سوزی جلوگیری شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha