• جمعه / ۲۶ دی ۱۳۹۹ / ۰۱:۱۶
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 99102619365
  • خبرنگار : 71523

سرنوشت سهام عدالت متوفیان چه می شود؟

سرنوشت سهام عدالت متوفیان چه می شود؟

طبق آخرین آمار، از میان بیش از ۴۹ میلیون مشمول سهام عدالت، حدود سه میلیون نفر فوت شده اند و وراث این افراد باید برای تعیین تکلیف سهام عدالت آن ها اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، آمارها از فوت بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار دارنده سهام عدالت طی ۱۰ سال گذشته خبر می دهد و ورثه این افراد باید اقداماتی را انجام دهند تا فرایند انتقال سهام فرد متوفی طی و سهام منتقل شود. در ابتدا وراث قانونی می توانند جهت اطلاع از وضعیت سهام عدالت متوفیان به نشانی اینترنتی samanese.ir مراجعه و با ورود اطلاعات هویتی متوفی از مشمول بودن وی کسب اطلاع کرده و صورت وضعیت دارایی سهام عدالت مربوط را مشاهده کنند.

سپس بعد از انجام انحصار وراثت، ورثه باید در سامانه سجام ثبت نام کنند و یکی از ورثه با مراجعه به سایت شرکت سپرده گذاری مرکزی، قسمت میز خدمت الکترونیک را انتخاب کرده و اطلاعات مربوط به انحصار ورثه را بارگذاری میکند. در نهایت شرکت سپرده گذاری اقدامات لازم برای انتقال سهام عدالت به وراث را انجام می دهد.

از سوی دیگر زیر ساخت‌های الکترونیکی تخصیص سهام عدالت متوفیان به وراث در شرکت سپرده گذاری مرکزی آماده شده و منتظر تایید نهایی قوه قضائیه است و چنانچه قوه قضاییه تاییدیه دهد کلیه فرایند انتقال قهری به صورت مکانیزه انجام می شود. به عبارت دیگر اگر قوه قضائیه تایید کند، این سهام به صورت خودکار به ورثه قانونی متوفی منتقل خواهد شد.

انتقال قهری مجموعه ای از اقدامات اجرایی و فرایندهایی است که موجب می شود دارایی اوراق بهادار متوفی از کد سهام داری وی خارج و به تملک وراث قانونی در بیاید.  برای فرایند انتقال قهری اماده کردن گواهی فوت شخص متوفی، گواهی انحصار وراثت، گواهی نامه واریز مالیاتی، شناسنامه و کارت ملی شخص متوفی و کلیه وراث لازم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۶ ۱۰:۰۳

فعلا اونایی که سهامشونو از ناچاری برای فروش گذاشته آن چندماهیست بدون تکلیف مونده اند به سرشون گل گذاشتید حالا فکرمتوفی ها هستید هر روز یه جور صحبت میکنید

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۶ ۱۰:۲۵

سلام‌خسته‌نباشیدماازکجابایداطلاعات‌بگیریم ‌هروقت‌میریم‌میگن ‌هنوزنمیشه‌اقدامی‌کرد

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۶ ۱۰:۴۲

سهام عدالت خودمون را اول بدید بقیه پیشکش

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۶ ۱۰:۵۵

شمارا به خدا قسم دیگه دروغ نگید خجالت بکشید شما مال زنده ها را دادید تا چه برسه به این

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۶ ۱۲:۱۶

آنقدر مراحل راپیچیده می کنید که ازخیر سهام بگذریم😡

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۶ ۱۳:۰۰

حالا زنده ها را دریابید مرده ها پیشکش ما اصلا هیچی نداریم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۶ ۱۵:۲۹

سلام آیا بعد از این که سامانه سپرده گذاری مرکزی اطلاعات را وارد کردیم سهام متوفی به شخصی که کار را انجام داده و واگذار می شود یا تمام وراث باید در سامانه سپرده گذاری مرکزی ثبت نام کنند و سهام به صورت مساوی بین آنها تقسیم خواهد شد؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۷ ۱۷:۱۸

فقط وارث که در نامه انحصار ورثه نام انها امده باشه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۶ ۱۷:۴۷

اخه پسرم‌ اولا معلول بود وعضوبهزستی بود ودر همان سال اول ماسهامدار شدیم وبعدده سال در سال ۹۴ فرزندم فوت کردند ونتیجه این شد که سهام اورا از یکمیلیون که افراد بهزستی وکمیته امداد دارند را به ۴۱۲ هزار تومان زدند ودوما بنده که پدر فرزند فوت شده ام هستم وتوی قانون وقتی فرزندی ازدواجی وفرزندی نداشته باشد اموالش به پدرش میرسد چرا مارا دنبال هزار بدبختی میفرستند واگه قراره انتقال بدهند خب بسم الله بریزند به سهامم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۶ ۱۹:۱۸

اینقد پیچیده ووقت گیر وپولی درست میکنند تا وراث هم متوفی بشن. خوب معلومه اونقد سخت میگیرن تا خیرش بگذرن

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۶ ۱۹:۱۸

فعلا سهام زندها رابدهن تابرسد به سهام متوفی.قوه قضاییه دستوریا بخشنامه میدانن نسبت به سهام متوفی را اسان میکردن تا.پدر.مادر.متوفی بتوانن استفاده کنن.خداقوت

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۶ ۱۹:۵۲

ثبت نام در سامانه وهجوم بیچارگان به پست بانکها باعث مبتلا وشیوع بیماری کرونا آیا روش معقولتری ‌پیدا نمی شد

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۶ ۲۰:۳۹

واقعا مال زندها رو فروختن رو ندادین چه برسه مردها

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۶ ۲۳:۰۳

کسی که ۳۰ سال پدر و مادرش تحت تکفل او بودند چه نیازی به همه وارث هست مسأله آنقدر پیچیده می کنید که معنی باد آورده پیدا کند وبعد به باد بدید

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۷ ۰۰:۱۲

سلام.سهام ندارم باید چکار بکنم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۷ ۱۷:۲۲

فقط وارث که در نامه انحصار ورثه نام انها امده باشه

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۰۵ ۱۲:۰۴

من مادرم بیماری خاص دارد و مجبور شد سهامشا بفروشد اما پانصد هزارتمان بیشتر برایش واریز نکردن تکلیف چیست