• شنبه / ۲۷ دی ۱۳۹۹ / ۰۹:۲۲
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 99102719814
  • خبرنگار : 71523

"پالایشی یکم" ثروت توزیع می‌کند؟!

"پالایشی یکم" ثروت توزیع می‌کند؟!

ریزش ارزش "پالایشی یکم" همچنان ادامه دارد؛ همان صندوقی که به گفته مسئولان قرار بود فرصتی برای توزیع ثروت بین آحاد ایرانی باشد.

به گزارش ایسنا، بازار سرمایه در هفته ای که گذشت روزهای چراغ قرمزی را تجربه کرد و شاخص کل فقط برای یک روز صعودی بود. به طوریکه این شاخص مجددا و برای دومین مرتبه طی چند روز به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد، یعنی همان جایی که بعد از ریزشی که از مردادماه آغاز شده به آن رسیده بود، عقب گرد کرد.

در این میان پالایشی ها سهم عمده ای در ریزش بورس داشتند. سهم هایی که صندوق پالایشی یکم را تشکیل داده اند (باقی مانده سهام دولت در پالایشگاه های تبریز، بندرعباس، تهران و اصفهان) و روند کاهشی این سهم ها باعث شد ارزش واحدهای این صندوق از ۱۰ هزار تومان به ۶۰۰۰ تومان کاهش پیدا کند.

هرچند نوسان در ذات بازار سرمایه است و نمی‌توان همواره از این بازار توقع روندی صعودی داشت اما وعده های داده شده پیش از آغاز پذیره نویسی این صندوق تاثیر زیادی به ترغیب افراد برای سرمایه گذاری روی این صندوق گذاشت.

وزیر اقتصاد بارها تاکید کرد که این صندوق فرصت خوبی برای توزیع ثروت بین آحاد ایرانی است. همچنین تخفیف ۲۰ درصدی که این صندوق دارد که اگر فردی پنج میلیون تومان پالایشی یکم بخرد، یک میلیون تومان تخفیف خواهد گرفت و در واقع به میزان یک میلیون تومان از ثروت بهره مند خواهد شد.

بر این اساس اعتماد مردم برای خرید این سهام جلب شد و حدود چهار میلیون نفر در پذیره نویسی این صندوق مشارکت کردند اما اکنون سرمایه‌هایشان ریزشی شده است. در این میان سوال مطرح می‌شود که آیا دولت سهام خود در شرکت‌های پالایشگاهی را که قرار بود توزیع بهینه ثروت بین آحاد مردم باشد با قیمت بالا به مردم فروخته است؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۷ ۱۰:۲۶

من خودم 5 میلیون پول زبون بسته که حاصل دسترنج کارگریم بود رو آوردم پالایشی خریدم همش با امیدهای واهی....-بخدا موندم به کی بگم فقط و فقط واگذارشون کردم به خدا. الهی....

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۷ ۱۱:۱۶

ما با وام و قرض با حقوق کارگری ۱۵ تومن جور کردیم و پالایش یکم گرفتیم تا بتونیم بعد از ۱۸ سال صاحب ماشین بشیم.الان پراید ۲۰ میلیونی شده ۱۰۰ میلیون و ۱۵ میلیون ما شده ۸ میلیون.دیگه بازهم میشه اعتماد کرد؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۷ ۱۱:۴۷

5تومن به سختی جور کردم الان سرمایم شده 2ونیم!!!

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۷ ۱۲:۱۹

سلام الان که دارم این متن می نویسم ارزشش۵۵۰۰هستش قیمت۱۰تومن شده نصف یعنی ۳۰درصدباتخفیف دولت ونصف شدن پول خودمون ازصداوسیما میخواهم مسئول پالایشی رودعوت کنندجهت پاسخگویی وعلت کم شدن پالایشی

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۷ ۱۲:۲۷

دولت باید جبران خسارت کنه به دلایل زیر یک ماه دیر تر سهام را واگذار کرد یه عده کد بورسی نداشتن که بفروشند دولت وعده سو داد با وجود 30درصد تخفیف الان 50 درصد در ضرریم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۷ ۱۲:۳۵

دولت بدون اعلام قبلی باقی مانده سهام خودشو در پالایشی ها فروخت به بانکها به دلیل کسری بودجه اونها هم ریختن تو بازار معلومه چی پیش میاد .

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۷ ۱۲:۳۷

توزیع پول مردم بدبخت که با کارگری جمع کردند بین خودشون تقسیم کردن به این کار چی میگین شما دزدی از این آشکارتر

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۷ ۱۲:۴۱

من وام گرفتم و خریدم،کلی طول کشید تا بیاد تو پرتفوی و بعد از چند ریزشی شد،متاسفانه گرون فروخت به ما دولت،هر روز به سر افکندگیمون جلوی زن وبچمون اضافه میشه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۷ ۱۲:۵۳

از بین بردن پس انداز و دسترنج کارگران بی انصافی است

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۷ ۱۳:۴۹

کلاهبرداری

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۷ ۱۳:۲۶

چرا ... چرا یک گزارش جنجالی نمیدید ؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۷ ۱۳:۳۱

قطعا چنین است

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۷ ۱۴:۱۹

خدا ازشون نگذره اینجوری با سرمایمون بازی کردن.تو رو خدا پیگیر باشین

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۷ ۱۶:۱۴

مشکل ما اینکه فک‌میکنیم قراره تو بورس راه صدساله رو چند ماهه بریم،بورس همینه،این ذات بورسه،کسی باید بیاد تو بورس که اولا بلد باشه،ثانیا پول نون شب و رهن خونه و عمل مادر و وام قرض‌الحسنه رو نیاره تو بورس تا اینجوری نه خودش ضرر کنه نه بقیه ضرر بزنه،تو بورس باید آمادگی هرچیزی رو داشته باشی،باید با علم و برنامه و استراتژی کار کنی... الانم نترس،صبر کن...

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۷ ۱۶:۴۸

زندگیم نابود شد/ هیچ کس هم پاسخگو نیست.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۷ ۱۷:۲۳

بورس کلاهبرداری نوین شده

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۷ ۱۷:۵۱

بیشتر کسانی که الان دارند آه و ناله میکنند، دلالایی هستند که بعدها و تو قیمت پایینتر خریدند و میخوان با ننه من غریبم بازی به سود آنچنانی برسند. من هر کسی را که میشناسم و سهام پالایش ثبت نام کرده بوده، تا حالا فروخته.

avatar

آیا کسی هست یاریمان کند ؟؟ ؟؟؟ آه و داد ما مظلومان را بگیر ی.....

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۷ ۲۲:۲۱

از خدا بترس البته فکر کنم به خدا اعتقادی ندارین

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۷ ۲۲:۳۶

هشدار امام(ره) به مسئولین: بترسید از روزی که مردم بفهمند در باطن ذات شما چیست!

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۷ ۲۲:۴۹

اون کسی که سهام پالایشی رو خریداری کرده صد در صد طبقه متوسط و ضعیف جامعه هست و واقعا خیلی بی انصافی هست با سرمایه ی چنین قشری چنین بازی انجام بشه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۸ ۰۱:۰۲

.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۸ ۰۹:۱۰

معلوم میشه اینها کی هستن...........؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۱:۵۶

همه چیز از آن زمان شروع شد که رییس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد به دلیل مخالفت وزارت نفت، صندوق پالایشی تأسیس نخواهد شد. از آن زمان رشد بازار به افت و زوال تبدیل شد. البته شاید در بلندمدت و در حدود دو سال، واقعاً جبران شود. کسی چه می‌داند. من خریدم و هنوز هم دارم و نفروخته‌ام.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۲:۳۲

یک پراید قدیمی مدل 83 داشتم فروخته بودم 20 تومن برای خودم و همسرم و دو تافرزندم گرفتم امروز بعد از 4 ماه شده 10 تومن . ما که زورمون نمی رسه . همه کسایی که تو این دزدی از مردم نقش داشتن رو به خدا واگذار میکنم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۲۳:۱۱

با سلام من یکی از خریداران این سهام بودم با توجه به وعده بالاترین مقام اقتصادی کشور در خصوص تقسیم ثروت متاسفانه گول این فریب را خوردم و امروز ارزش این سهام به نصف کاهش پیدا کرده است.آیا نباید دستگاه های نظارتی ورود پیدا کنند ؟ چگونه این مقام مسئول میتواند با اندک سرمایه مردم بازی کند؟ خواهشمندم سریعا به این موضوع رسیدگی شود و با مسببین این اتفاق تلخ برخورد جدی و قاطع گردد و به اطلاع سهامداران بدبخت این صندوق برسانند.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۰۱ ۰۸:۵۰

این از بازیهای حقوقی ها هست که سهام خوب را ارزان کردند تا هم جیب مردم را بزنند و هم سهام ارزشمند پالایشی را نصف قیمت از چنگ مردم در بیاورند.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۶ ۰۷:۵۲

سلام من عمل داشتم پول جراحیمو گذاشتم تا کفاف کند که کم نیارم الان شده نصف