• شنبه / ۲۷ دی ۱۳۹۹ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 99102720188
  • خبرنگار : 71573

برگزاری جلسه شورای علمی گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی

برگزاری جلسه شورای علمی گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی

نخستین جلسه شورای علمی گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی فرهنگستان، در این جلسه غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی،  محمد دبیرمقدم، معاون علمی و پژوهشی فرهنگستان، و مریم دانشگر سرپرست گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، حضور داشتند. 

در ابتدای جلسه محمد دبیرمقدم تشکیل شورای علمی گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی را به‌عنوان مغز متفکر گروه امری مهم در پیش‌برد اهداف آن دانست و گفت: امضای سه تفاهم‌نامه بین فرهنگستان زبان و ادب فارسی و دانشگاه فرهنگیان، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان نشانه توجه فرهنگستان به حوزه آموزش  است.


او در ادامه با اشاره به ارتباط تنگاتنگ دو گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی و واژه‌گزینی با وزارت آموزش ‌و پرورش و بخش‌های مختلف آن، به تصمیم مشترک فرهنگستان‌های چهارگانه جمهوری اسلامی ایران برای ارائه تک‌نگاشتی با عنوان «بازخوانی آموزش‌ و پرورش ایران در آستانه قرن پانزدهم شمسی: داشته‌ها و خواسته‌ها (تک‌نگاشت مشترک فرهنگستان‌های چهارگانه جمهوری اسلامی ایران)» پرداخت و افزود: طراحی و برنامه‌ریزی این طرح در محورهای آینده‌پژوهی، آسیب‌شناسی، عدالت آموزشی، سلامت همه‌جانبه و جهانی‌ شدن در جلسات مشترک میان فرهنگستان‌ها شکل گرفته است. 

سپس غلامعلی حداد عادل با اشاره به وظیفه ذاتی فرهنگستان که نگاهبانی از زبان و تقویت آن در ساحت‌های گوناگون است، وظیفه گروه آموزش را فعالیت برای بهبود وضعیت آموزش زبان و ادبیات فارسی در کشور دانست.
او با اشاره به عوامل دخیل در بهبود آموزش به موضوعاتی اشاره کرد که می‌توانند مورد توجه شورای علمی گروه قرار گیرند؛ موضوعاتی چون: رسم‌الخط، ویرایش متناسب با زبان و فهم کودک بر پایۀ زبان معیار امروز، جایگزینی معادل‌های فارسی در کتاب‌های درسی، توجه به سهم زبان و ادبیات در کتاب‌های درسی، وضعیت املا و انشا در مدارس، و جایگاه آموزش دستور زبان.

در ادامه مریم دانشگر با معرفی اعضای گروه، گزارشی مختصر از فعالیت‌های پژوهشی و اجرایی شامل بررسی کتاب‌های درسی ازنظر توجه به هویت ملی، بررسی وضعیت املا و انشا در مدارس، کاربست واژه‌های مصوب در کتاب‌های درسی، تهیه خبرنامۀ برخط و نشر مجازی آن ارائه کرد و مهم‌ترین اولویت گروه آموزش را ارتباط همه‌جانبه با آموزش ‌و پرورش دانست.

پس از آن هریک از اعضای شورای علمی با اشاره به اولویت‌های آموزشی زبان و ادبیات فارسی در وضعیت کنونی، به ارائۀ دیدگاه‌ها و نظریات خود پرداختند و راهکارهایی برای ارتقای وضعیت فعلی آموزش زبان و ادبیات فارسی در مدارس و دانشگاه‌ها ارائه کردند.


نتیجه مباحث این جلسه در این موارد خلاصه می‌شود: تنظیم پیش‌نویس برنامۀ اجرایی گروه با توجه به امکانات و اولویت‌ها، برنامه‌ریزی تشکیل کارگروه‌های پیش‌دبستانی، ابتدایی، متوسطۀ یک، متوسطۀ دو و دانشگاه، تشکیل جلسات شورای علمی به‌صورت ماهانه.

نسرین پرویزی، محمدرضا ترکی،  حسن ذوالفقاری،  علی شیوا،  هوشنگ مرادی کرمانی، سیدعلی‌اصغر میرباقری‌فرد،  ملاحت نجفی عرب و  محمدجعفر یاحقی، و نیز مرتضی قاسمی، سرپرست روابط عمومی فرهنگستان، از دیگر حاضران این جلسه بودند.

 انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha