• یکشنبه / ۲۸ دی ۱۳۹۹ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 99102820560
  • خبرنگار : 71469

سیلی «هادی ساعی» به خودش!

سیلی «هادی ساعی» به خودش!

آنچه در ذهن مردم نقش می‌بندد، بازتاب رفتار شماست و اگر روی بلندترین سکوها ایستاده باشید، باید بدانید که ممکن است فاصله شما تا سقوط، تنها یک قدم است.

به گزارش ایسنا، تنها مدال، قهرمانی جهان و المپیک نیست که در ذهن مردم، هویت ماندگاری را برای ورزشکاران رقم می‌زند، بلکه برای جاودانه شدن باید فراتر از ایستادن روی سکو عمل کرد؛ اینکه بتوانی در قلب مردم بنشینی. در این بین اما شرایط برای آن هایی که به مدال های رنگین تری رسیده اند هم آسان تر و هم سخت تر است؛ آنها به همان سرعت که می توانند به دلیل تلاش های بی وقفه و کسب افتخار برای کشور، محبت مردمی را به دست آورند، در یک چشم به هم زدن نیز می توانند با کوچکترین رفتار ناشایست از دیدگان مردم دور شوند.

زمان زیادی از سالروز درگذشت غلامرضا تختی نمی گذرد، او یک مدال طلا، دو نقره و یک مقام چهارمی المپیک، یک طلا و دو نقره قهرمانی جهان به همراه طلای بازی‌های آسیایی را در کارنامه خود دارد، اما این ویترین اغواگر، کمترین نقش را در ماندگاری نامش پس از نیم قرن ایفا می کند و آنچه تختی را بر دل ها حک کرده چیزی جز سادگی، صداقت، مردمداری، مهربانی، مروت و دستگیری نیست.

همانند تختی قهرمانان بسیاری آمدند، مدال‌های رنگارنگی را نیز یکی پس از دیگری به گردن آویختند و از سکوهای جهانی و المپیک بالا رفتند، اما هیچکدام نتوانستند همچون او تا ابد در ذهن و قلب مردم جاودانه شوند.

پهلوان شدن چه مشکل!

به تازگی هادی ساعی، قهرمان سابق تکواندو که با کسب دو مدال طلا و یک برنز المپیک، پرافتخارترین ورزشکار المپیکی ایران به شمار می آید، دقایقی بعد از حضور در سالن مسابقات لیگ برتر تکواندو به سمت دبیر سازمان لیگ حمله کرد.

وی در رابطه با اتفاقات به وجود آمده در سالن مسابقات لیگ برتر عنوان کرده است: از سال قبل چند باری به دوستان اعلام کردم که نام مرا پشت میکروفون اعلام نکنند. من عادت ندارم به جایگاه ویژه بروم و معمولا کنار بچه ها روی سکوها می نشینم. هفته گذشته هم من از صبح در سالن بودم، اما نزدیک ظهر بود که رییس فدراسیون وارد سالن شد و من وقتی کنار او رفتم، تازه گوینده اعلام کرد که هادی ساعی هم در سالن است و به او خوشامد می گوییم. من هم به آقای پولادگر گفتم این عین بی احترامی است که بعد از چند ساعت نام مرا اعلام می کنند. امروز نیز دقیقا همین اتفاق افتاد. من در سالن بودم که تمجید رییس سازمان لیگ آمد و گفت که به جایگاه ویژه بروید، اما من از او تشکر کردم و گفتم که روی سکوها راحت هستم. شاید ۱۰ بار به او تاکید کردم که نام مرا پشت بلندگو اعلام نکنند، اما بازهم دیدم بعد از نیم ساعت دبیر سازمان لیگ نام مرا گفت. به همین خاطر دیگر از کوره در رفتم.

وی افزود: با این کارها می خواهند مرا اذیت کنند. برخی در فدراسیون تکواندو ناراحت هستند که من آنجا هستم. حتی نحوه اعلام کردن نام من هم عجیب است. می گویند قهرمان تکواندوی جهان آمده، اما من پرافتخارترین ورزشکار المپیک و مدیرفنی تیم ملی هستم. به این آقا گفتم که یا مرا نمی شناسی یا از روی عمد این کار را می کنی.

در مورد رفتار ساعی چند مسئله قابل تامل وجود دارد، به طور حتم هر قهرمانانی همچون هادی ساعی به دلیل شهرت زیاد، باید در قبال هر رفتاری سعه صدر داشته باشند و بدانند که چه جایگاهی در بین مردم دارند، هویتی که برای ساخت آن سال ها تلاش کرده اند و مردم نه تنها چهره یک قهرمان بلکه چهره یک پهلوان را از چنین ورزشکارانی در ذهن خود ساخته اند.

گذر زمان به خوبی نشان داده برای مردم، اخلاق فرای ورزش است و اگر یک ورزشکار صاحب عنوان طلای المپیک و جهان هم باشد اما اخلاق را زیر پا بگذارد، چه بسا به راحتی هرچه تمام تر به تمامی زحمات چندین و چند ساله خود پشت کرده و گویی تمامی مدال ها را زیر پا گذاشته است. به همین دلیل نیز همواره مرز مشخصی بین قهرمانی و پهلوانی در ورزش ایران وجود داشته و دارد و هرگز یک ورزشکار صرفا با کسب مدال نمی تواند در قامت پهلوان ظاهر شود.

آنچه به عنوان ایراد به هادی ساعی وارد می شود، رفتار خشونت آمیز وی و اظهاراتش پس از این اتفاق است. ساعی که عضو هیات اجرایی کمیته و رییس کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک نیز هست به عنوان یک الگو، باید به خوبی از جایگاهش محافظت کند و اجازه ندهد که هر فردی با عصبانی کردن وی به آنچه در ذهن مردم و سایر ورزشکاران ساخته و سال ها برایش تلاش کرده، خدشه وارد کند.

حال اما این سوال مطرح می شود که آیا فردی همچون او، گزینه مناسبی برای عنوان ریاست کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک است؟

ساعی در اظهاراتش عنوان کرده: من را قهرمان تکواندوی جهان خطاب کردند، اما من پرافتخارترین ورزشکار المپیک و مدیرفنی تیم ملی هستم!

سوال مهم اینجاست که ساعی اساسا چه نیازی به نام بردن از این عناوین دارد؟ جز این است که مردم و تاریخ ورزش ایران او را پرافتخارترین ورزشکار المپیک می دانند؟ شاید حق با ساعی باشد و برخی با شیطنت سعی در آزرده خاطر کردن او داشته اند، اما آیا واکنش او به عنوان پرافتخارترین ورزشکار المپیک به این اتفاق قابل قبول است؟

وی همچنین با اشاره به درگیری‌اش با دبیر سازمان لیگ تکواندو، گفته است: آن آقا که اسمش را نمی‌آورم، چون گُنده می‌شود، عنوان کرد ساعی من را زده است، من او را نزدم چون در حد و اندازه من نیست.

 آیا چنین ادبیاتی در حد و اندازه هادی ساعی است؟ قطعا به کار بردن چنین عباراتی از زبان هادی ساعی طرف مقابل را کوچک نمی کند، بلکه بیشترین تبعات را برای پرافتخارترین ورزشکار المپیکی ایران به دنبال دارد و ترکش چنین کلماتی اعتبار و هویت ساعی را نشانه می رود.

در پایان باید تاکید کرد آنچه از یک قهرمان، پهلوان می سازد، اخلاق است. چه بسیار ورزشکاران ایرانی که به مدال طلا در مسابقات المپیک و جهان دست یافته اند اما هرگز نتوانسته اند به جایگاه ویژه غلامرضا تختی‌ها در دل و یاد مردم برسند.

کاش ساعی‌ و ورزشکارانی از این دست به خوبی بدانند که به چه کسی سیلی می زنند؟ به صورت دیگران یا به اعتبار، جایگاه و وجهه خودشان در میان مردم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۸ ۱۱:۵۶

متاسفانه دوستانی که به یک مقامی می رسند و عضو شورای شهر هم می شوند، عجیب رفتار می کنند! سیلی را نمی‌توانی توجیه کنی آقای ساعی.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۸ ۱۳:۲۸

سقوط از عزت به ذلت. خدا جای حق نشسته, هر کسی بالاخره ذات اصلی خودش رو که پشت دکور ظاهر پنهان کرده نشون میده.

avatar

این مقاله رو بر اساس نظر من نوشتی. در روز اولی که خبر سیلی ساعی رو درج کردید من یه نظر طولانی پایین اون خبر نوشتم در خصوص چرایی و جاودانگی تختی. و همون نظر رو اینجا بسط دادین. اشکالی نداره ولی بدونید خواننده ها هم حواسشون جمع هست و هم حافظه خوبی دارن و هم نقطه نظرات دقیقی می‌نویسند. امیدوارم که بقیه نظرات مردم رو هم همینطور به صورت مقاله منعکس کنید.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۸ ۱۷:۲۲

پهلوان ماندن چه مشکل.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۸ ۱۷:۳۷

سلام به نظر بنده حق با جناب ساعی است. ایشان قهرمان ارزنده ای هستند و کسانی که ورزش قهرمانی آنهم ورزش پربرخورد و پر آسیبی مثل تکواندو را انجانم داده باشند می‌توانند درک کنند. بنظر بنده کسانی که سعی در حاشیه راندن این قهرمان دوست داشتنی هستند قطعا منافع شخصی و حزبی خودشان را جست‌وجو می‌کنند. قهرمان المپیک شدن استهلاک زیادی برای ورزشکاران دارد که ایکاش این آقایان مسوول کمی حرمت نگاه می‌داشتند. درود بر ساعی. هیچ وقت تنها نیستی حتی اگر رسانه ها هم علیه تو باشند.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۱۰:۰۵

باشه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۸ ۱۸:۳۵

ورزشکاران قهرمان و مدال المپیک گرفته زیادی سراغ داریم که منش پهلوانی که ندارند هیچ، به شدت اسیر زد و بندهای سیاسی برای گرفتن یک پست شده‌اند. یک عده هم از این شهرت استفاده کرده و برای برخی بنگاه‌های اقتصادی تبلیغ می کنند که کلاه‌برداری آشکار می‌کنند از مردم. سوء استفاده البته. کاش حداقل اینترنت نبود نمی‌دیدم کسایی که بزرگشون کردیم و آقاشون کردیم چطور تو زرد از آب در آمدن.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۸ ۱۸:۳۸

شاید مربی‌اش این شعر را برای او نخوانده است: افتادگی آموز اگر طالب فیضی هرگز نخورد آب زمینی که بلند است؛ امروز دیگر هادی ساعی هیچ کس نیست.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۸ ۲۰:۱۳

مشخصه همتون قصد تخریب ساعی رو دارید و این کارتون از تبلیغ منفی که تو رسانه ها راه انداختند مشخصه ولی این و بدونید که هیچ وقت ماه پشت ابر نخواهد ماند و دستتون در این کار فریب کارانه رو خواهد شد و در انت‌ها با این کارتون یک قهرمان دیگر را از دست خواهید داد.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۸ ۲۱:۲۲

بزرگی کردن خیلی سخته بی‌جنبه.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۸ ۲۲:۰۵

چطور مردم به او رای دادند که نماینده شود؟؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۸ ۲۳:۱۸

بقولی استادی در درس‌شان: بزرگان اشتباه بزرگ می‌کنند.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۸ ۲۳:۲۱

قهرمان پوشالی!

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۸ ۲۳:۴۰

نظرم نسبت به ایشان خیلی تغییر کرد.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۸ ۲۳:۴۴

آقای ساعی این کار رو نکرده واسش حرف درست نکنید

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۸ ۲۳:۴۵

هادی ساعی انسان بالیاقتی است. اون مدیر چه کار کرده که زده تو گوشش.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۰:۲۲

آدم کوچک رو هر چی گنده کنی نمیشه...کوچکه دیگه.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۰:۳۲

قطعا ایشان را جان به لب کردند که همچین حرکتی صورت گرفته شک نکنید یک طرفه قاضی رفتن خطاست.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۰:۳۵

مگه آقای عباس جدیدی را فراموش کردیم که راننده اتوبوس بیچاره را زده بود که به کما رفته بود متاسفانه ورزش ما هم به دست نا اهلان افتاده باید همه چیمون به همه چیمون بخوره

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۱:۳۹

جناب هادی ساعی و خیلی از ورزشکارانی که با اعتبار ورزشی وجهه سیاسی به دست آوردند در سیاست هم یاد گرفتند که بانقاب زندگی کنند. مانند سباسنمداران فقط نمایش میدن شعار میدن و جملات و سخنان کلیشه ای استفاده می‌کنند و حالا که وجهه سیاسی رو از دست دادند دیگه فراموش کردند که مانند یک پهلوان رفتار کنند یا بهتره بگوبیم که اصلا دیگه دنبال منش پهلوانی نیستن و هنوز حال و هوای رجال سیاسی رو دارند.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۳:۵۵

سلام،ایشان نباید،تو دام این رفتار گرفتار می‌شد. قشنگ معلومه که نقشه بوده. ولی ما دوستش داریم. او اسوه و.......تو ورزش است.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۷:۲۷

خیلی مونده مثل جهان پهلوان تختی کسی بیاد. واقعا این جور آدم‌ها فقط منفعت مالی را می‌دونن

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۷:۲۹

از نوع نگرش یک‌جانبه شما هم پیداست که شما هم قصد کمک بیشتر به تخریب آقای ساعی دارین نه ارسال خبر، خیلی به خودتون ننازین، مخاطبها هم به اندازه شما می‌فهمند.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۸:۰۳

تاباشه از این قهرمانان المپیکی. می‌خواهید ازکاه کوه بسازید خودتان را بزرگ کنید.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۸:۰۹

دوستان هر کی رفت تو عالم سیاست آخرش اینه.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۸:۱۶

خیلی کارت بد بود. کسی که مدال میاره باید پهلوان باشه تو مرام پهلوانی نداری و این کار زشت ازت سر زد. رد دستت روی صورتش بود همه دیدن که تو سیلی زدی بزرگ نمایی نیست.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۸:۲۷

ساعی را از نزدیک دیدم و می‌شناسم خیلی متواضع و افتاده هستند. حتما مواردی بوده که باعث این رفتار شده.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۹:۰۳

اینجاست که تفاوت پهلوان با قهربان مشخص میشه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۹:۴۲

خیلی خیلی بی ظرفیت هستش پس از سالها درون خودش رو گذاشت بیرون. هر کس بدون خودسازی به شهرت و ثروت و قدرت برسه همین میشه سلبریتی های بی‌سواد و بی‌ادب که فقط ادای فهمیدن را در می آورند و چیزی نمی‌فهمند و در هر چیزی هم اظهار نظر می‌کنند.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۹:۵۷

اخلاق خوب شرط انسانیت است و همه چیز را به دنبال خود برای انسان می‌آورد.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۰:۰۰

بعد از این حرکتی که انجام داد از چشم مردم افتاد

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۰:۱۶

بعضی آدم‌ها تا به شهرت میرسن گذشته خودشون و فراموش میکنن.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۱:۰۵

سلام دقیقا همینطور هست. واقعا خودش از جشم مردم انداخت.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۵:۱۹

بنده با سی سال سابقه ورزش رزمی نمی خواهم ندانسته از اصل جریان وپشت پرده ها قضاوت کنم ولی با رویدادهای موجود در سیستم ورزشی حق را به ساعی جهت مدافع حقوق ورزشکاران می دهم چون دست‌های کثیف و آلوده پنهان بسیاری هستند که می‌خواهند اشخاص کاربلد و زحمتکش و رنج ورزش کشیده‌ها را ازمدیریت دور کنند تا به مقاصد خویش که فساد و دزدی است برسند. به عنوان مثال از وزارت ورزش گرفته تا سلسله مراتب پایین ورزشی نود درصد اشخاص ورزشی نیستند و این عامل بزرگترین نزول و افول جایگاه ورزش در ایران است و تمام.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۸:۰۴

فعلا از علی دایی بهتری پس دوست دارم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۲۰:۵۸

پهلوان هیچ موقعه توگوش کسی نمیزنه اگرم زد مثل مرد میگه زدم اشتباه کردم نه این که بگه کی دید من زدم ..مسلمان مگه خدا ناظر نیست برای خدا هم لایی میکشی

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۲۱:۰۱

طرف بره خدا رو شکر کنه که لگد نزده

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۲۲:۲۴

اینو بدونید هیچ کسی بدون دلیل عصبی نمی شود وبه طور حتم اونی که سیلی خورده گناهکاره ..ساعی بی گناهه ..قضاوت نکنید....بعضی موقعه ها دفاع از حق آدم و بد جلوه میکنه ..

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۲۳:۴۴

هادی ساعی عزت و اعتبارش و یکساله به دست نیاورده که یک روزه از دستش بده، بهتره به شعور مخاطب احترام بگذارید و این قهرمان رو بی‌خودی خراب نکنید که بعدها وجدان درد نگیرید.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۱۱:۰۵

نباید ورزشکاران شاخص را در مقام مقایسه با جهان پهلوان به چالش کشید و تاثیرات شرایط فعلی با نیم قرن پیش در نحوه عملکرد را از نظر دور داشت و با رسانه ای نکردن این گونه رخدادهای نادر در خانواده ورزش به رفع دوستانه این قبیل سوء تفاهمات همت کرد.