• یکشنبه / ۲۸ دی ۱۳۹۹ / ۱۷:۳۳
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 99102820739
  • خبرنگار : 71626

جعلیاتی به نام مولانا در «دورهمی»

جعلیاتی به نام مولانا در «دورهمی»

شعری منسوب به مولانا که پیش‌تر جعلی بودن آن اعلام شده بود، بار دیگر به این شاعر نسبت داده شد؛ این‌بار این شعر توسط دکتر انوشه، از چهره‌های شناخته‌شده روانشناسی در برنامه تلویزیونی «دورهمی» خوانده شد.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدمحمود انوشه در قسمتی از برنامه تلویزیونی «دورهمی» مهران مدیری که در دی‌ماه جاری از تلویزیون پخش شد، بیت‌هایی را که منتسب به مولانا معرفی می‌کند، می‌خواند و می‌گوید که بنای زندگی‌اش را تغییر داده؛ این درحالی است که این چهره شناخته‌شده حوزه روانشناسی می‌گوید این دو بیت را - که البته و در واقع از مولانا نیستند - تا کنون به هر کسی که می‌توانسته توصیه کرده است.

در پی این ماجرا، کمپین مبارزه با نشر جعلیات که چند سالی است با همکاری فرزندان عده‌ای از نویسندگان و شاعران و نیز استادان دانشگاه در حوزه معرفی آثار ادبی جعلی فعالیت می‌کند با یادآوری این‌که پیش‌تر این بیت‌های منسوب به مولانا را جعلی اعلام کرده، در یادداشتی که سمیرا فرقانی، عضو این کمپین نوشته، آورده است: «چندی پیش در تاریخ دهم دی‌ماه همین امسال آقای مهران مدیری در برنامه دورهمی مهمان ویژه‌ای داشتند؛ جناب دکتر سیدمحمود انوشه که بیشتر ما ایشان را به واسطه سخنرانی‌های صمیمی و بی‌تکلف‌شان پیرامون مسائل زندگی و به‌خصوص جوانان می‌شناسیم. ایشان طبق روال همیشگی‌شان با بیانی دلنشین و صمیمی شروع به تفسیر و توضیح فلسفه زندگی می‌کنند و در توصیف عشق و ازدواج نیز ابیات و عباراتی برای حاضران و مخاطبان تلویزیون می‌خوانند. همه چیز خوب پیش می‌رود تا آن‌جا که آقای دکتر دو بیت جعلی و منسوب به مولانا را خوانده و تاکید می‌کنند که این دو بیت بنای زندگی ایشان را تغییر داده است. چقدر غم‌انگیز است که جعل این‌گونه چون بوته‌ای عبث و هرز بر همه شئونات جامعه ادبی و هنری ریشه دوانده و به فضای مجازی و حقیقی زندگی ما راه یافته است؛ آن هم توسط افراد نام‌آشنا!

این دو بیت قبلا از سوی #کمپین_مبارزه_با_نشر_جعلیات جعلی اعلام شده است:

«هر لحظه که تسلیمم در کارگه تقدیر/ آرام‌تر از آهو بی‌باک‌ترم از شیر

هر لحظه که می‌کوشم در کار کنم تدبیر/ رنج از پی رنج آید زنجیر پی زنجیر»

البته نه این تنها شعر جعلی منسوب به مولانا است و نه این برنامه تلویزیونی تنها جایی است که جعلیاتی به نام مولانا در آن ارائه می‌شود. پیش‌تر جنجالی بر سر شعر «تا توانی می‌گریز از یار بد» که در کتاب فارسی سال نهم آمده است و حذف نام مولانا که البته بعدتر گفته شد شاعر این شعر نیست، به پا شد؛ در نهایت اعلام شد حذف نام مولانا مربوط به شعری در کتاب درسی و گذاشتن عنوان «شاعری» به جایش به موضوع بحث‌برانگیز حذفیات و تغییرات کتاب‌های درسی ربطی ندارد و بر این اساس، این حذف برای اصلاح شعر جعلی منسوب به مولانا بوده است.

از دیگر بیت‌های جعلی‌ای که به نام مولانا در فضای مجازی و حقیقی دست به دست می‌شوند می‌توان به «دل من در گرو یار بگو یار کجاست/ چشم من در پی دیدار بگو یار کجاست»، «تا آب شدم، سراب دیدم خود را/ دریا که شدم، حباب دیدم خود را/ آگاه شدم، غفلت خود را دیدم/ بیدار شدم، به خواب دیدم خود را» و ... اشاره کرد. 

پی‌نوشت:

هنگامی‌که اثری ادبی جعلی اعلام می‌شود، عده‌ای از مخاطبان جویای صاحب واقعی اثر می‌شوند. نازنین توتونچیان، مسئول کمپین «مبارزه با نشر جعلیات» حدود دو سال پیش در گفت‌وگویی با ایسنا در این‌باره با اشاره به نحوه کار این کمپین توضیح داده بود: نحوه کارمان به این شکل است که هرچه در فضای مجازی به نظر جعلی می‌آید، در گروه قرار می‌دهیم و راجع به آن بحث می‌کنیم و آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم و بعد که مشخص شد جعلی است، آن را در کانال قرار می‌دهیم. البته قبلا کارمان به این شکل بود که اگر سراینده اصلی اثر  را پیدا می‌کردیم معرفی می‌کردیم اما چون اخیرا متوجه شده‌ایم که عده‌ای از این جریان سوءاستفاده می‌کنند و خودشان دست به این کار می‌زنند، برای همین در سیاست‌گذاری جدیدمان به این نتیجه رسیده‌ایم که فعلا فقط به بررسی موارد جعلی بپردازیم که به بزرگان ادبیات نسبت داده می‌شود. هرچند که خیلی از مخاطبان هنوز هم می‌خواهند بدانند آثار مال چه کسی است اما به دلیلی که گفتم فقط موارد جعلی را شناسایی می‌کنیم.

او با تاکید بر این‌که هر چیزی را بلافاصله منتشر نکنیم، ابتدا کمی در منابع و سایت‌های معتبر تحقیق کنیم و بعد آن را منتشر کنیم گفته بود: مردم فقط می‌گویند یک شعر، شعر قشنگی است یا این‌که ما محتوای آن را دوست داشتیم در صورتی که این‌ها توجیه مناسبی برای بی‌توجهی به صحت انتساب یک اثر نیست و پخش اثری که متعلق به آن شخص نیست اصلا کار اخلاقی‌ای نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۸ ۱۹:۲۳

به چه چیزهایی مزخرفی گیر میدید... واقعا چه اهمیتی داره شاعر کیه شعر رو بچسبید

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۷:۰۹

دقیقاً

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۰:۵۹

مشکل فقط شعر نیست بلکه این نکته که گوینده از مقام شاعر برای تایید شعر کمک میکیرد نیز مهم است. اگر فقط شعر مهم بود چرا این جناب نام شاعر را ذکر کرد.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۲۰:۰۸

سلام. اگه مدیر سایت نظر من را چاپ کنه باید بگم دکتر انوشه آدم بسیار مثبت و باسوادی هست. فقط علت تخریب ایشون با بهانه این شعر اینه که ایشون تو این برنامه از دولت انتقاد کرد.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۸ ۱۹:۵۶

حالا مهم مفهوم شعر هست واینکه تمرکز روی ان می تواند زندگی انسان رو تغییر بده.اینکه مال مولوی هست یا شاعر دیگه چه اهمیتی داره؟ مهم مفهوم ابیات هست. یک شعر بی محتوا رو که به مولوی نسبت ندادن که اینطور جبهه می گیرین

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۸ ۲۱:۰۵

مال هر کی که هست ، دستش درد نکنه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۱۲:۱۸

خودشون نمیدونند

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۰۱ ۰۶:۲۵

پس اشکالی نداره یکی بیاد مال و منال شما رو برداره و بره؟ چون چیز خوبی داری پس مال هر کسی باشه اشکالی نداره!!

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۸ ۲۱:۴۹

بسیار خوب، ولی نگفتید شاعر واقعی این دوبیت کیست؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۸ ۲۱:۵۴

ای کاش این منتقدان و این کمپین شاعر مورد نطرشان زا هم که این ابیات راسروده است را هم می گفتند و من چه سایت ها را گشتم همه جا به مولانا رسیدم. بنظر ایراد بر آقای انوشه کمال بی لطفی است.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۲:۲۳

جهنم که چندشت میشه... تو به حرفاش گوش نده

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۱:۲۸

واقعا برات متاسفم که راجب دکتر فرهیخته ای چون آقای انوشه اینجوری حرف میزنی، جای تاسف داره باید بری دهنت رو با آب هفت دریا بشوری!!!

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۸ ۲۱:۵۸

این دکتره من که از توصیه هاش چندشم میشه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۲۲:۴۳

چون شما فهمت کمه حاجی، مشکل از دکتر نیست

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۹ ۰۱:۴۷

به یزدان که گر ما خرد داشتیم کجا این سرانجام بد داشتیم؟ خب اگه قرار باشه همه فهم و درک سخنان آموزنده و شیرین اشخاص والامقامی همچون دکتر انوشه عزیز را دارا باشند که الان دنیای ما ، بهشت میبود . به راستی که فرق زنبور عسل با حشرات مزاحم در این است که یکی فقط روی شهد گل می نشیند و دیگری هر دور ریختنی مشمئز کننده ای را به چشم شیرین ترین و لذیذترین طعام می پندارد........

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۸ ۲۲:۱۱

حالا خیلی هم مهم نیست. ببین چی گفته... پیام و دریاب.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۸ ۲۲:۲۵

شعر خیلی قشنگیه خب حالا اگه اشتباها به مولانا انتساب دادن یه بحثه ولی آیا خود شعر مشکلی داره؟ حالا اگه ما شاعری داریم که در حد مولانا توانایی داره کاش معرفی بشه و بشناسیم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۸ ۲۳:۱۹

اسم شاعر این دو بیت رو بگید تا با نام خودش منتشر بشه.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۸ ۲۳:۲۷

شعری که دکتر انوشه خواند برای چه کسی بوده است

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۸ ۲۳:۴۲

تاکید این برنامه بر مفهوم شعر بود و نه اینکه شاعر کی بوده، همانطور که گفتید دکتر انوشه روانشناس هستند و مهران مدیری هم مجری و کارگردان لذا انتظار نیست که ایشان فلسفه اینکه حالا شعر از مولانا هست یا نه، را بررسی کنند. به نظر این حقیر مفهوم آن ابیات متعلق به هر که باشد ارزشمند است و هدف موضوع برنامه را میرساند.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۸ ۲۳:۵۱

اره ارواح عمه ات جعلی چون گویندش اختلاس نمیکنه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۰:۰۲

چه فرقی می کنه روی تاثیرش !؟! البته آگاه کردن خیلی خوبه ولی بلد کردن خیر

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۰:۴۱

آفرین بر شما قاتل بروسلی رو گیر آوردین ، !!! بابا بی خیال مملکت الان تو این اوضاع پر از جعله شما دنبال چی هستین!!!

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۱:۳۷

دمت گرم خیلی خوب گفتین. واقعا دنبال چی هستن اینا.مملکت رو داره اب میبره اینا رو خواب...

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۱:۱۴

ایول بابا دلیل این همه امار طلاق تو جامعه مازیاد شده همین بود ما نمیدونستیم ،جناب دکتر انوشته شعر رو به مولانا نسبت دادن برین بابا برین کشکتون بسابید مردم نون ندارن بخورن شما دنبال چی هستین،،،،والا

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۳:۲۳

حالت خوبه؟ چرا قیمه ها رو میریزی توی ماست ها؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۱:۲۲

دیگه کل مشکلات حل شد خدا رو شکر فقط شاعر این شعر مونده بود که خدا روشکر اونم فهمیدیم مولانا نبوده دیگه خیالمون راحت شد.😆

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۱:۵۱

اصل رو ول کردین گیر دادین به حاشیه .اصل مفهومه حالا هرکی گفته اصلا مهم نیست .

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۲:۰۶

شما گوینده بیت کورن رو به چالش بکشید

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۲:۲۴

بابا گیر ندین شاید پسر عموی مو لوی گفته اخه اونم شاعر بود

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۴:۳۲

حالا یعنی دیگه این کشور هیچ مشکلی نداره که این افراد بیکار شکم سیر کمپین شعر جعلی درست کردن واقعا که.....

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۷:۳۵

ایشان حرف دل مردم را زد چه اهمیتی داره شاعر کیه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۷:۵۵

زیاد عصبانی نشوید.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۸:۰۳

دور همی که خودش برنامه بسیار معمولی هست بدون بازخورد خاص ، دکتر انوشه البته خوب حرف میزنه اما حرفاش بدرد جامعه ای که ۶۰ میلیون زیر خط فقر داره نمیخوره ، حالا شعر بخونه که مال مولانا باشه یا نباشه جعلی باشه یا اصلی دیگه اصلا مهم نیست، به فکر معیشت مردم باشید که خربزه آبه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۸:۰۹

لطفا این را هم اضافه کنید : این برنامه دورهمی نیست!!! بهتره اسمشو بگذارید دور منی!!!! دلیل خیلی ساده است صندلی آقای مدیری بالاتر از مهمان است به نظر شما چرا؟!!!

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۸:۱۰

فارغ از اینکه این شعر جعل شده به نام مولانا، مفهومش هم احمقانه هست، شعر وا دادن و تلاش نکردن رو ترویج میکنه که اگر تلاش و تدبیر کنیم به مشکل میخوریم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۸:۲۶

شما که نام شاعرش نمیدانید پس حق ندارید شعر بدون نام شاعر را در کتاب بیاورید مولانا هم میخاین هدیه بدین اردوغان بیچارهای مفلوک

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۹:۰۶

ایشون روانشناس هستند ...کارشناس ادبیات فارسی که نیستند...ایشون هم جایی مطالعه کردند ک این شعر مال مولاناست و ایشون هم میگن مال مولاناست!چه دلیلی داره بخوان شعر جعلی بخونن!!!برین به حعل کننده های واقعی گیر بدین نه به این بنده خدا.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۹:۲۴

نظرات مندرج زیر این خبر رو خوندم و متاسف شدم.مجتوای 90 درصد کامنت ها این بود که خب حالا چه فرقی می کنه شاعرش کیه؟؟ به نظرم این فاجعه است. اتفاقا مهمه که شعر یک شاعر اون هم در حد مولانا درست و واقعی باشه. بعد همین ها که میگن حالا چه فرقی داره شاعر کیه...موقع بالا کشیدن شاعران و هنرمندان و بزرگان تاریخ ایران توسط دیگر کشورها فریاد می زنن که وای چه مصیبتی شد

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۹:۵۴

اتفاقاً این اشعاری که نوشتین تو خط فکری مولانا هست،آثار مولانا مثل کاسه شیره،هر کس که شیر حکمت نوشیده می‌تونه به این کاسه اضافه کنه،ولی هر مفهوم و تفکر مخالف این(دکان وحدت) مثل مو تو کاسه ی شیر نمایان میشه. به نظر بنده شما کمپین مبارزه با تحریف معنا تشکیل بدین تا اینکه پیگیر اسمها باشین،زیرا به قول حضرت ایشان: اتحاد یار با یاران خوش است،،،،پای معنی گیر صورت سرکش است

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۰:۰۴

حسودان یکی محبوب میشه چرا بی دلیل بهش بهتان میزنیداصلا مشخص کردید شاعراین دو بیت کیه ؟ خاک بر سرتون که به دکتر انوشه حسادت میکنید چون حرف منطقی میزنه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۰:۵۲

اگر به اين قوم باشد كه كم كم مولانا و فردوسى و ....را كلا حذف خواهند كرد

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۰:۵۴

مدرک که ملاک نیس یه سری حرف از چند جا کپی کنی همه جا بگی برات کف و سوت بزنن

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۱:۰۶

تکرار برنامه استاد انوش را این هفته دوباره پخش کنین لطفا خاهشا.. سعادت دیدن نداشتیم 🙏🙏🙏

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۱:۳۴

در کشور های پیشرفته میگن چی گفت ؟ در کشور های جهان سومی مثل ما می گن کی گفت ؟ حکایت ماست . به خود شعر توجه نمیشه فقط نگاه می کنن که گوینده کی بوده . جای تاسفه . پرواز رو به خاطر بسپار . پرنده مردنیست

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۱:۴۰

روحیه بی تفاوتی ای که اکثر کامنت ها دیده میشه، نگران کننده تر است! همین روحیه، می تواند زمینه ساز جعل و تحریف در آثار گرانسنگ تر نیز بشود. روایاتی داریم که در آخر الزمان، متون مقدس دینی هم دچار همین سرنوشت شوم می شوند. با دیدن این کامنت ها، انسان حس می کنه وارد دورانی داریم می شویم که آخرالزمان خیلی دور نیست ...

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۳:۵۳

شعر خوبی بی خودی خودتان رازیاد اذیت نکنید م

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۴:۳۴

چرا پاسخ ها را اعلام نمی کنید؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۴:۵۳

شما ک ادعا دارید جعلی هس لطف کن ثابت کن شاعرش کیه ک دلیل تهمتی ک میزنی چنین فرد شناخته شده ای

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۵:۴۹

بسیار عالیست که بیان می شود که یک شعر مربوط به ان شاعر نیست اما خب این شعر بار ها در جاهای مختلف به نام مولانا ثبت شده ای کاش راهکار گسترده تری پس از فهمیدن جعلی بودن شعر وجود داشت مثلا در سایت ها و رسانه های مختلف اعلام می شد یا از سایت هایی که اشتباه نوشته اند خواسته میشد تا ان را درست کنند بدون شک دکتر اشتباهی مرتکب نشدند ایشون فقط یک شعر خوانده اند و چیزی گفتند که به نظرشان درست بود 🌹🌷

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۶:۴۳

مهم نیست که این شعر از کیست و مهم اشتباه در گفتن شاعر آن نیست مهم خبر رسانی در مورد معنی شعریست که گفته فقط و فقط خداوند گره گشاست و اگر بدشانسی بیاریم شاید درآن بدشانسی حکمتی باشد از طرف خدا که خیری بسیار بالاتر برای بنده اش قرار داده است

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۶:۵۰

مردم دارن از گرسنگی و بدبختی میمیرن اونوقت شما به اینچیز های الکی گیر دادین ... ؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟ به قرآن درگیر دغدغه هاتونم ...!!!

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۷:۲۵

فکر می کنید با مچ گیری های مزخرف خیلی باسواد به نظر می رسین؟ به جای همچین کارای چرتی به حرف ها و مطالب فوق العاده ای که استاد زدن فکر کنین و اونارو موشکافانه بررسی کنین.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۲۱:۴۰

شما که کمپین راه انداختید باچه مدرکی اثبات می کنیدکه بعضی اشعارجعلی هستند یا منتسب؟ آنقدر همه چیز تحریف شده که من دیگه دارم به همه چیز شک می کنم .

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۲۱:۴۳

اگر وجودش را داشتید حداقل اسم شاعر این دوبیت را میگفتید.پس وقتی ندارید .روده درازی نکنید وکسی را خراب نکنید.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۰۰:۳۳

اون دوستی که میگه مهم نیس شعر مال کیه ....ارزش ادبیات ما با همچین طرز تفکری پایین میاد خیلی مهمه واما دکتر انوشه فقط توسخنرانی هاش سه چیز فلان ۵ چیز بهمان ۲ چیز اینه ....چیزی از خودش نداره بگه خلاقیتی در سخنرانی هاش نداره متاسفانه برایت بار گوش دادن بد نیست ولی چندان صاحب نظر نیستن ایشان

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۰۰:۵۷

گیر الکی

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۰۱:۴۸

حالا شما زیاد ناراحت نشین. فشارخون شما میره بالا. شرط می بندم همین کپمین مبارزه با نشر جعلیات شعر که میگید، یکی شون یک بیت از مولانا بلد نیستند.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۰۴:۵۹

وقتی مثلا کسی مثل دکتر انوشه رو به ندونستن و نداشتن اطلاعات درست متهم میکنید و همچین انگی بهشون میزنید،اعضای اون کمپین کی هستن و چطور تشخیص دادن که این شعر از مولانا نیست؟؟تحصیلات و دانششون از دکتر انوشه بالاتر؟؟نکنه خود مولانا بهشون گفته این شعر من نگفتم؟؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۰۷:۰۹

آقای انوشه بهتررررینه شعری هم‌ک خوند بسیار زیبا بود شما اگ‌راس میگید شاعر اصلیشو بگید شاید بین این مردم باشه برید پیداش کنید حمایتش کنید خودتون ی شعر اینطوری بگید ایش:/ 07:07

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۱۳:۱۴

خب مگ چی شده حالا؟؟ نمیفهمم واقعن اصل مطلب رو ول کردین فرعشو چسبیدین؟ چیزای مهم تری هم هست ک بخایین راجبش مطلب بنویسین..حالا دکتر انوشه ی اشتباهی کردن مگ اسمون ب زمین اومده ایشون توی کارشون نمونه هستن با ی همچین اشتباه ریزی ک بینهایت بار واسه بقیه میش میاد اعتبارشون رو از دست نمیدن....مهم مفهموم شعره...بعدم حالا ک شما انقدر تو کارتون دقیق هستین نام شاعر رو میگفتین ک شناخته بشن بین مردم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۱۳:۲۲

البته ضمن احترام و عرض ادب وارادت وافر خدمت مقام شامخ اساتید مبرز کشور و بویژه جناب آقای دکتر انوشه عزیز باید باستحضار رساند که چند سالی است که بدلیل طفره رفتن مسئولان محترم به مشکلات مردم شاهد رواج افراط گونه پدیده ای خطرناک به نام "روان شناسی زرد"دربین مردم هستیم که ضمن تاکید کاذب و سخیف بر فردیت و تفرد ونقش خود فرد در سعادت یا شقاوتش، از پرداختن به موضوعات جنبی واقتصادی یا اجتماعی احتراز ودوری میکند

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۳ ۱۱:۲۵

مهران مدیری در کار خودش هنرمند است . بهتر است فرهیخته نمایی نکند و وانمود نکند به ادبیات هم بسیار مسلط است...اگر عذرخواهی کند بابت این ناآگاهی خودش او را باور می کنم ...گرچه بعید می دانم اهل عذر خواهی و پذیرش اشتباه باشد.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۹ ۰۱:۲۶

ای کاش به جای این همه انرژی منفی و داد و فریاد زدن و تهیه مقاله انتقادی ، به معانی و مضامین بسیاااار غنی و زیبای این اشعار می پرداختین ؟!!! ای کاش به جای راه انداختن کمپین «مبارزه با نشر جعلیات» با عزم جزم ، کمپین «درک صحیح و واقعی حکمت خداوند» یا کمپین «شناخت ژرفای عمیق اشعار عرفانی پارسی» و ........... راه مینداختین !!!!! واقعا باورش سخت و تا حدی غیر ممکن است که دنیایی از معانی و مفاهیم شیرین و قند و شگفت انگیز این اشعار را نادیده گرفته و مقاله ای درباره اینکه " وامصیبتااا که شعر و زبان پارسی را با جعل و جهل ، دارند به نابودی می کشند و چرا در صدا و سیما غفلت صورت می گیرد و نام شاعر را اشتباه می گویند و ........... " نوشته شده !!!!! آیا می توان با ده ها مقاله سنگین چندین و چند صفحه ای ، این چنین زیبا ، شگرف ، واضح و عمیق درس ها و مفاهیم و مضامین حکمت خداوند بخشنده مهربان را ، بیان نمود و تعلیم داد ؟؟؟؟!!!!!! جواب " هرگز " است

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۱ ۱۷:۴۷

آقای دکتر محمود انوشه بیان شعرهای بسیار اموزنده در هر سن کلمه هر بیانش امید پند سخت پشتکار وراهنمای خوب برای هر سن بخصوص جوانان ادبیات فارسی را با کلمات درست بیان نوشتهای شعرش را در قلبم جای دادم

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۱ ۱۵:۲۰

دکتر‌‌خیلی‌قشنگ‌هست‌ توی‌دنیا‌اینجوری‌‌دکتر‌پیدا‌نمیشه‌ حرف‌های‌درست‌میگه‌‌ هاریکادر😍😍😍😍😍👌👌👌👌👌👌👏👏👏👏

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۱ ۱۵:۲۵

فقط‌شاعر‌نیست‌دکتر‌هم‌هست