• دوشنبه / ۲۹ دی ۱۳۹۹ / ۰۰:۱۶
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 99102920781
  • خبرنگار : 50223

آخرین آرزوی نخستین بانوی خلبان کهگیلویه و بویراحمد

آخرین آرزوی نخستین بانوی خلبان کهگیلویه و بویراحمد

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد بلند پرواز بود تا آنجا که پزشکی را رها کرده و یکی از ۲۰ خلبان زن ایران و نخستین بانوی خلبان استان کهگیلویه و بویراحمد شده و حالا بزرگترین آرزویش هدایت هواپیمای بویینگ ۷۴۷ در ایران است.

بیش از ۱۰۰ پرواز داشته و از آسمان‌های یزد، رفسنجان و . . . گذشته است اما گلایه‌مند از بها ندادن به زنان خلبان در کشور می گوید که اگر این روند ادامه یابد کشور را به مقصد امارات ترک خواهد کرد و این حرفه را در کشور دیگری دنبال خواهد کرد.

«زهرا اسکندری» نخستین خلبان زن استان کهگیلویه و بویراحمد است که اول مهر ماه ۹۷ در رشته خلبانی دانشگاه بوتیاماهان کرمان پذیرفته شد.

این خانم ۲۲ ساله مجرد اهل شهر یاسوج است، تا حالا بیش از ۱۰۰ پرواز به شهرهای مختلف از جمله رفسنجان، سیرجان، یزد و شیراز انجام داده اما تاکنون به زادگاهش شهر یاسوج پروازی نداشته که امیدوار است شرایط انجام پروازهای فرودگاه یاسوج برایش فراهم شود.

 «زهرا اسکندری» از خلبانان جوان استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص زندگی خلبانی اش، در گفت و گو با خبرنگار ایسنا توضیحاتی جالب و لذت بخشی داده که شاید بهتر باشد از زبان خودش بخوانیم.

خودش را اینگونه معرفی می کند؛ زهرا اسکندری هستم ۲۲ ساله و مجرد(متولد ۱۹ تیرماه ۷۷ ) مهر ماه سال ۹۷ در رشته خلبانی دانشگاه بوتیاماهان کرمان پذیرفته شدم و هم اکنون در حال طی مراحل آخر تحصیل خود هستم.

در کودکی وقتی کسی از من سوال می کرد که می خواهید در آینده چکاره شوید در پاسخ می گفتم می خواهم پزشک شوم، هیچ وقت فکر نمی کردم خانم‌ها هم بتوانند خلبان شوند و مثل یک آرزوی دست نیافتنی به این شغل فکر می کردم تا اینکه اطلاعاتم بیشتر شد و تلاش کردم که خلبان شوم.

علاقه و عشق خلبانی از مهرماه سال ۹۷ شروع شد البته با راهنمایی یکی از فامیل‌مان به سمت این شغل آمده ام و پس از تلاشی که داشتم نتیجه مثبتی گرفتم و موفق شدم به عرصه خلبانی وارد شوم.

او می گوید؛ از بچگی بلند پرواز و همیشه دنبال یک شغل خاصی که کسی نتواند انجامش دهد، بودم و خلبانی شغلی است که برای انجام یک پرواز تا خلبان اجازه ندهد پرواز انجام نمی شود. شغل خلبانی پر مخاطره است و با اطلاع از این موضوع خلبانی را انتخاب کرده ام و هر چه آرزوهای بزرگتر و دست نیافتنی تر باشد مخاطرات بیشتری را به جان می خری که به لذتش می ارزد.

در دوران رویایی کودکی همه پزشکی دوست دارند و من هم رشته پزشکی بودم اما وقتی که قیمت دلار افزایش یافت مسیر خود را نگاه و بررسی که کردم گفتم اگر به آن چیزی که می خواهم برسم قابلیتی را که باید ندارم و از رشته پزشکی در دانشگاه انصراف دادم که نهایتا با شغل و رشته خلبانی آشنا شدم.

از حادثه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج در کوه دنا می گوید و بیان می کند؛ در هر حادثه ای یک نفر مقصر است و در سوانح هوایی نهایتا خلبان که فوت می کند و نمی تواند از خود دفاع نماید، مقصر می شود. هواپیماهای ما جز ابتدایی ترین هواپیماهای دنیاست و بیشتر آنها فرسوده هستند، کشورهای خارجی به ما می گویند خلبانان ایرانی با توجه به هواپیماهایی که آموزش می بینند در صورتی که خلبان هواپیماهای ما شوند بهترین خلبانان هستند.

برخی ها گفتند علت حادثه پرواز" تهران- یاسوج" خراب بودن" وی او آر" فرودگاه یاسوج بوده و برخی گفتند نامساعد بودن هوا اما مساعد نبودن هوا پذیرفتنی نیست چراکه استاندارد حرکت هواپیماها ۱۵۰۰ فیت بالاتر از بلندترین نقطه است که هواپیماها در ایران در ارتفاع ۲هزار پا حرکت می کنند، خلبان پرواز تهران- یاسوج باتجربه و مسن بوده و خلبان مقصر نبود. یکی از سختی های کار خلبان اینست که باید در ثانیه تصمیم گیری کند و در این حادثه اگر جای خلبان بودم سریع در فرودگاه الترنیت می نشستم(فرود اضطراری در  فرودگاه دیگر)و اصلا به سمت فرودگاه یاسوج نمی آمدم.

آخرین آرزوی شما چیست؟

آخرین آرزویم ایسنت که خلبان هواپیمای بویینگ ۷۴۷ یا هواپیمای ۷۷۷ شوم. حدود ۲۰ خلبان خانم در ایران وجود دارد، بعنوان نخستین خلبان استان کهگیلویه و بویراحمد مردم به من احترام می گذارند و خوشحالند که یک خانم از استان‌شان خلبان شد و حتی برخی‌ها برای خلبان شدن دخترشان از من راهنمایی و مشاوره می خواهند.

تاکنون چند پرواز انجام دادید؟

تاکنون ۱۱۵ پرواز به شهرهای مختلف از جمله رفسنجان، سیرجان، یزد و شیراز داشته ام اما تا حالا به شهر یاسوج پروازر نداشته ام. آسمان همه جای ایران قشنگ و با حال است اما آسمان بالای دریای خلیج فارس بهتر از سایر جاهاست.

هدایت هواپیما شباهت نزدیکی نسبت به کشتی دارد اما از شباهت هواپیما به قطار اطلاعی ندارم.

شرایط خلبان شدن چیست؟

یک خلبان باید از همه نظر سالم باشد، عینک هم استفاده کند اشکالی ندارد اما پس از مدتی باید عمل جراحی انجام دهد، یک خلبان تا سن ۶۰، ۶۵ سالگی می تواند پرواز داشته باشد. خلبانان زن دنیا پنج درصد کل خلبانان را تشکیل می دهند و این آمار در ایران کمتر است. در دانشگاه ما حدود دانشجوی ۶۰۰ خلبان دارد که از این تعداد ۱۵ تا ۲۰ خلبان خانم هستند.

"نشاط جهاندار"، از خلبانان خانم موفق کشور است همچنین کاپیتان دلیران نیز خلبان موفق است که به نظر می رسد علت موفقیت‌ش فروتنی‌اش است.

موقعی که پرواز دارید خانواده ات چطور با استرس خود راه می آیند؟

موقعی که پرواز دارم قبل از پرواز با پدرم تماس تلفنی دارم و معمولا استرس خود را بروز نمی دهند اما مادرم زیاد استرس دارند و تنها برایم دعا می کنند. البته با پشتوانه دعای پدر و مادرم بخصوص مادرم پروازها را انجام می دهم.

مجرد هستم و در صورتی که خواستگارم خلبان باشد و معیارها و ملاک‌های مدنظرم را داشته باشد مشکلی برای ازدواج با خلبان را ندارم اما ای کاش خواستگارم خلبان نباشد.

پرواز در آسمان با پرواز در فضا تفاوت دارد، طوری سرعت هواپیما بررسی می شود که نباید هواپیما نزدیک سرعت صوت شود بنابراین سرعت پرواز در فضا بالاتر از سرعت صوت است و هیجان بیشتری دارد.

آیا تبعیض بین خلبانان خانم و آقا وجود دارد؟

بله تبعیض وجود دارد البته عملکرد بانوان خلبان بهتر است اما در کشور کمتر به خلبانان زن بهاء داده می شود مثلا در استخدام زن یا مرد بودن یک ملاک است و در صورتی نمره یک خلبان زن با یک خلبان مرد یکی باشد، خلبان مرد را انتخاب می کنند، در دانشگاه ما بهترین دانشجویان خلبانی خانم هستند البته اخیرا وضعیت بهاء دادن به زنان خلبان بهتر شده است.

پرواز با هواپیمای بوئینگ بهتر از سایر هواپیماهاست. کمبود هواپیما، بیکار بودن برخی خلبانان، و کم بودن حقوق خلبانان از جمله مسایل و مشکلات خلبانان در کشور است. هواپیماهایی در دنیا ساخته شده که سانحه هوایی برای آنها پیش نمی آید چراکه خیلی پیشرفته و به‌روز هستند.

چه توصیه ای به علاقمندان به خلبانی دارید؟

به کسانی که می خواهند خلبان شوند توصیه می کنم اگر می خواهند برای رشته خلبانی که گرانترین رشته است، خرج کنند باید تلاش کنند تا بتوانند با سواد باشند و جبران کنند چراکه خلبانان باسواد بیکار نمی مانند.

هزینه آموزش خلبانی حدود ۸۰۰ میلیون تومان بوده چراکه یک کار خاص است و البته شاید الان این میزان به یک میلیارد تومان هم برسد. وسایل، تجهیزات و هواپیماهای آموزش خلبانی در ایران به اندازه کافی نیست. طول تحصیل خلبانی سه سال است اما بستگی به تعداد پروازهای خریده شده دانشجو خلبان دارد. هزینه تحصیل در رشته خلبانی ام را پدرم که دارای کار آزاد هست با فروش املاک‌مان تامین کرد.

شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطره دوران خلبانی ات چیست؟

برنامه دارم که سطح پرواز خود را بعنوان خلبان در ایران بالا ببرم و پس از آن در صورتی که در ایران بهاء داده نشود به کشور امارات متحده بروم اما در صورتی که بهاء داده شود و شان خلبانی حفظ شود در ایران می مانم و به مردم کشورم خدمت می کنم. در صورتی که از بنده خواسته شود که پرواز فرودگاه یاسوج را انجام دهم با افتخار آماده هستم که به مردم استان کهگیلویه و بویراحمد بخصوص شهر زادگاهم یاسوج خدمت کنم و به فرودگاه یاسوج پرواز داشته باشم.

شیرین‌ترین خاطره ام وقتی است که برای پرواز می روم یعنی از لحظه ای که به فرودگاه می روم، هوا خراب است، تاخیر پرواز، انتظار و دیدن شهرها از بالا، برج های بزرگ را به اندازه یک نقطه دیدن شیرین‌ترین خاطره ام است.

تلخ ترین خاطره دوران خلبانی ام فوت چند نفر از هم دانشگاهی‌هایم در پی یک تصادف رانندگی بوده است.

داستان ریختن آب سرد روی شما چه بود؟

ریختن آب سرد روی خلبانی که می خواهند برای اولین بار پرواز کنند یک رسم قدیمی هست که توسط استاد خلبان انجام می‌شود تا غرور دانشجویان خلبانی بریزد و مغرور نباشند. در آن لحظه که سطل آب سرد روی من ریخته شد احساس خوبی داشتم و خیلی خوشحال بودم چراکه این همه تلاش کردم تا به همان لحظه ریختن آب سرد برسم.

علی اسکندری، پدر نخستین خلبان زن استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در ادامه به خبرنگار ایسنا می گوید؛ دارای شغل آزاد هستم و دو فرزند دارم که هر دو دختر هستند، در واقع بخاطر داشتن چنین دخترانی سرمایه دارترین مرد دنیا هستم، یکی زهرا که خلبان هستند و غزل هم که یک سال از زهرا کوچکتر است رشته حقوق در حال تحصیل می باشد.

بخشی از املاک خود از جمله زمین و خودروام را فروختم تا بتوانم هزینه تحصیل زهرا دختر خلبانم را تامین کنم اما بدلیل بها ندادن به خلبانان خانم آینده روشنی برای شغل دخترم نمی بینم البته با تغییر نگاه مدیریتی امکان پذیر است. ایران اسلامی دشمنان زیادی دارد اما نباید وقتی از خارج کشور تحریم هستیم دچار خود تحریمی شویم.

بعنوان پدر نخستین خلبان خانم استان کهگیلویه و بویراحمد خیلی خوشحال هستم که توانستم برای شکستن تابوی"خانم‌ها نمی توانند" قدمی مثبت بردارم.

او به پدران و مادران پیشنهاد می دهد؛ که هر چه دارند برای آنچه فرزندان‌شان علاقه و دوست دارند هزینه، حمایت و کمک کنند و در صورتی که پشتیبان فرزندان خود باشند، فرزندان‌شان می توانند جایگاه بالا و خوبی به دست آورند.

آرزویم، سربلندی کشورم ایران است و دعا می کنم که این بیماری ویروسی(کروناویروس) از سر دنیا کم شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۱:۱۷

عالیه،انشاالله که همیشه موفق پیروز باشی

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۰۱ ۱۸:۰۶

ممنونم از لطف شما

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۱:۵۴

زنده باد کاپیتان اسکندری انشالله هرجا باشند موفق و موید باشند....پدرشون مستدام باشند

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۳:۰۲

درود به شرفت زندہ باد ایران و ایرانی۔ شما مایه سربلندی زنان ایرانید ان شاالله که ھمیشه موفق و موئد باشی و آرزوھات برات خاطرہ بشن

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۴:۳۵

درود به دوست و عزیز خودم تبریک میگویم به هنر مند استانمان جناب اسکندری عزیز ودختر خلبان ایشان انشالله موفق باشن دوستان جناب اسکندری هنر مند هستن

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۶:۱۷

بنارمت شیرزن دلاور خدا قوت واقعا مایع افتخار ااست

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۶:۴۲

درود بر تلاش واندیشه پاک چه پدر چه فرزند

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۷:۰۱

دمش گرم اما حمایتت نمیکنن

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۷:۰۸

درود بردختران خلبان مخصوصا خلبان زهرا اسکندری مایه افتخار قوم لر

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۷:۳۶

باسلام جای خوشحالی وشادی خیلی زیاد داره که یک خانم ایرانی یک شیر دختر ایرانی به جمع خلبانان اضاف شد انشالله که موفق باشند

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۷:۴۲

عالی درود بر شیر زن لر

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۷:۴۸

اگر یه کم مطالعه می کرد و گزارش سانحه پرواز یاسوج رو می خوند متوجه می شد مقصر اصلی خلبان بوده

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۸:۰۳

شما شیر زنان افتخار آفرینان این مرز و بوم هستید، درود بر شرفتان

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۰:۰۱

احسنت بر بانوی غیور بی غرور ایلمان قاید گیوی.. احسنت برعموی با شهامت که اهمیت به ماهیت چنین فرزاندانی داده، ان شا الله پرواز امن امان در تمام ایران به ایل لر تباران مهربان..

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۸:۲۶

پاینده و سربلند باد بانوی سربلند طایفه بزرگ کی گیوی

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۸:۲۸

به نام خدا با عرض ادب واحترام درود به تمام کسانیکه برای موفقیت خود وکشورشان تلاش میکنند و مخصوصا زهرا خانم انشالله در رده های بالا بتونیم ببینیمش

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۸:۳۷

ماشالله🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺خدایا سلامت بدارش🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۹:۰۰

مایع افتخار دختران ایران زمین زهراخانم درود بر آقای اسکندری بزرگ که همیشه نقش رفیق رو برا دخترانش بخوبی انجام داده و یک حمایت کننده بی منت و بی قیدو شرط برای دخترانش بوده پدران یاد بگیرند ان‌شالله

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۰۰:۰۰

هزاران درود و احسنت برشرف زنانه وغیرت مردانه ات آرزو میکنم به هرآنچه که دوست دارید ولایق و شایسته وجود نازنینت است دست یابی انشاءالله

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۹:۲۶

آفرین به بچه های چرام وهمه بچه های استان کهگیلویه و بویراحمد و ایران

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۹:۳۲

درود بر شیر زن

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۹:۵۴

برو پی آرزوهای بزرگترت

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۹:۵۷

دورد به شیرزن لر

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۹:۵۹

درود بر تو که با پافشاری به خواسته خودت رسیدی و با این همه تبعیض پا پس نکشیدی و درود به شرف پدرت که ازت حمایت کرد و بهت ایمان داشت . پدران سرزمین من از همه چیز برای دختراشون هزینه می کنن چرا فقط پدر های قاتل را نشان می دهید اینها باید سمبل شوند. ممنون ایسنا

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۲:۰۳

درودبر خلبانان عزیز کشورم بخصوص خانمها

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۰:۰۶

درود برتمام خلبانان سرزمینم ایران سرافراز ودرودبرتمام خلبانان دوست داشتنی ودرودبرخانهای بزرگوارخانم ودرودبرخانم اسکندری هم استانی عزیزم بسیارافتخارمیکنم که بسیارشجاع وبلندپروازهستند انشالله به استان محروم مابیشترتوجه کنند

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۰:۰۶

درود بر کاپیتان اسکندری امروز بهترین خبری بود که شنیدم امیداورم بزودی شما رو دربویینگ 777 ببینیم با افتخار و ممنون از پدر گرامیت

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۱:۰۹

خواستن توانستن است درود بر شما ⚘

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۰:۱۶

همیشه موفق و سربلند ، پاینده وسلامت باشند...

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۰:۲۰

سلام خانم اسکندری تبریک میگم باعث افتخار استانمان هستی ان شاءالله موفق باشید.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۰:۵۷

با سلام برای شما وتمامی همکاران تان دراین شغل پرخطر آرزوی سلامتی و موفقیت دارم

avatar

درودبرشیرزن ایرانی آرزومندموفقیتهای بیشتربرای شماهستیم ،به رسم ادب بوسه ای بردستان چنین مادروپدری که مشوق وحامی زهراخانم وغزل خانم هستند،تقدیم می کنم💋💋

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۱:۲۲

واقعا مایه افتخار قوم لر بنازمتون

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۱:۲۴

شیر زن چی تشویقش نکنید زبونم لال فردا میره میمیره

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۱:۴۶

درود بر این خانواده موفق وروشن فکر کشورم به شما افتخار می کنم سعادت شما را از خداوند متعال خواهانم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۲:۰۴

آفرین بر بانوی لر باعث افتخاری

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۱:۵۵

عالی درود بر شما شیرزن و پدر بزرگوارتان و مادر دلسوزتان خوندم و اشک افتخار ریختم بهترین ها را برای شما آرزو میکنم امین یا رب العالمین.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۱:۵۶

بهت افتخار میکنم همشهری

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۱:۵۹

درود به همه خلبان ها خصوصا خانوم ها

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۲:۰۱

آفرین بر پدر این دختر خانم خلبان و دورد بر مادر این دختر خلبان افتخار بالاتر از این در دنیا نداریم خداوند به پدر مادرت عمر طولانی عطا فرماید افتخار ایران عزیزمان

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۲:۰۴

انسان تا توانایی در خود نبیند حرکت نمی کند فلذا ایشان قدرت و توان انجام آن کار را در خود دید و پا به پرواز گذاشت اما باید دقت کند اشتباه در کار پزشکی شاید به مرگ یک نفر ختم شود اما در پرواز به دست کم ۳۰۰ نفر !! و من الله التوفیق

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۲:۰۵

به عنوان یه همشهری و هموطن بهت افتخار میکنم زهرا خانم عزیز انشاءالله که موفق و پیروز و سربلند باشی.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۲:۱۷

درود بر شما

avatar

از اصفهانم محمد طاها بختیاری انشالله هر کجا هستی سربلند باشی

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۲:۳۵

واقعا مایه افتخاره که هنوزم همچین دختران با اراده و موفقی توی مملکت ما پیدا میشن که ما دخترا سرمونو با افتخار بگیریم بالا

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۲:۴۱

اگه شهردار می‌شدی بهتر بود شاید شما برای این شهر که از همه جاش اشغال می‌باره یه کاری میکردی، مسافرت رفتیم یاسوج حالمون به هم خورد از بس کثیف بود

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۶:۴۳

آشغال‌ها را شما مسافرها می‌ریزد

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۲:۴۲

درود به زهرا خانم ازته دل برات آرزوی موفقیت میکنم زنده باشی وپایدار

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۲:۴۴

ایشالا موفق باشی، پ بگو چرا خلبان شدن اینقدر سخت چون هزینه تحصیلش فقط یک میلیارد واقعا متاسفم واسه همچین دانشکده های که همچین پول های گزافی از مردم میگیرند ک باعث میشه خلبان بودن جز قشر های پر در آمد جامعه باشه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۲:۴۶

درود بر شما و درپدر بزرگوارتان به امید روزهای روشن

avatar

واقعا" مایه افتخاره برای هرایرانی ۰۰۰خداحفظش کنه .آفرین به تو شیرزن

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۲:۵۲

دمت گرم من شخصاً افتخار میکنم که شما یک خانم ایرانی خلبان هستی شما هم به خودتون افتخار میکنید مهم نیست که دیگران تحویل می‌گیرند یا نه با رفتن شما به کشور دیگه ارزش خانم هایی که طرز فکرشون مثل منه میاد پایین پس به کشور خارجی نرین وجزو افتخارات ما باشید. یاعلی

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۳:۱۰

آفرین بر شما دختر شجا تومی توانی اینده ازآن توست وموفق خواهی بود

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۳:۲۰

درود به خلبانهای خانوم هواپیماهایی که خلبان زن مسول انهاست غذاهاشون هم با همه فرق میکنه چون خانومها به اشپزی هم اهمیت میدن

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۳:۲۱

بوئینگ ۷۷۷ هنوز وارد ایران نشده بوئینگ۷۴۷_۴۰۰ برای پسنجیر یکی در ایران وجود داره و در اختیار ماهان ایر و بقیه ۷۴۷ ها کار گویا سوخت رسانه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۳:۳۵

زن فقط باید خونه داری کنه. تا جونهای بیکار مشغول کار بشن.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۳:۲۷

نمونه خلبان زن کم نداریم تو ایران، انسان برای هرچیزی تلاش کنه بهش میرسه، بهتر غرور قومی نداشته باشیم.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۳:۳۶

درود برشیرزنان کشور.امیدوارم که درتمام مراحل زندگیتون موفق ومویدباشید.درپناه اقاامام زمان.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۳:۴۲

درود به شما امیدوارم با توکل به خدا سالم و سلامت باشد به عنوان یک ایرانی افتخار میکنم بانو

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۳:۴۵

کجووووونت کنم هم ولایتی عزیزم خداپشت و پناهت بویه لربودن افتخاریه که نصیب هرکس نمیشه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۴:۰۴

سلام هیچ آرزویی بر هیچ انسانی محال نیست چنانچه خودم ۴۵ سن دارم و آرزوهایی دارم که امید دارم با یاری خدا به همه آنها برسم برای خانم اسکندری بهترین و زیباترین ها را آرزو میکنم که به همه آنها برسد.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۴:۰۴

درود بر شیرزنان قهرمان مسلمان ایرانی . چون برای کشورت خدمت می کنی همیشه سالم و موفق و عاقبت به خیر باشی.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۴:۰۸

شیر زن

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۴:۱۲

باعث خوشحالی وافتخاراست این شیرزن خطه دنای سرافراز بویراحمد،انشاالله که موفق وسربلند باشی کاپیتان اسکندری درود به پدر ومادری که تورابزرگ کردند

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۴:۵۳

عالی،، سلامت وموفق باشین عزیزم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۴:۴۴

تبریک به شما خانم قوی و موفق امیدوارم همیشه سلامت و سفرهای شیرین و زیبایی تجربه کنی باعث افتخار تمام زنان ایرانی هستی واقعا به پدر و مادر ت که تونستند همچین دختر موفقی تربیت کنن تبریک میگم ای کاش دختر منم در اینده مثل شما موفق و قوی باشه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۰۴:۱۲

آگه مثل پدرش مال و املاک داشته باشی دختر تو هم به جایی میرسه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۴:۵۹

درود بر شما آفرین به غیرتت موفق باشی

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۵:۰۳

خداوند نگهدارت باشه و همیشه موفق باشی

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۵:۰۵

احسنت

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۵:۰۸

سلام و درود بر شما سر کار خانم زهرا اسکندری و پدر بزرگوارتان .انشالله همیشه در پروازهایی که انجام میدهی خداوند سبحان نگهدارتون باشه .امیری -شاهرود

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۵:۱۰

افتخار برای اقوام لر شیر از بیشه در آید

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۵:۲۹

احسنت با این پدر مهربان دوست داشتنی که همچه دختری را در خانواده تربیت داد که حالا به درجه خلبانی برسه چون پدر دوست داشتنی داره همیشه نگاه برنامه‌هایش میکنم در واقع جذابن

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۵:۳۱

درود خدا بر شیرزن ودلاور خدا نگهدارت باشد ان شاءالله که حمایت کنن از بانوان خلبان افتخار میکنم به شما وپدر دلسوز ومهربان که سرمایه اش را برای چنین دختری خرج کرده

avatar

آفرین بر تو ای لر قربونت هواپیمارو آروم هدایت کن و خونسرد در فرودگاه بشین درود بر قوم لر خصوصا پدر گرامیت

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۵:۳۳

سلام بر خانم اسکندری در واقع افتخار مایه ایران و جهان است

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۵:۳۷

افتخارمیکنم که لرزبان هستم وافتخار میکنم به شما خواهرعزیزم که به همه ثابت کردی که قوم بزرگ لر دخترانی دارد ازجنس کوه استوار وباقدرت

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۵:۴۸

ان شاالله موفق و موید باشند افتخاریست برای استان و ایرانمان...👏👏

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۵:۴۸

درود بر شما، باعث افتخار همه ی زنهای ایرانی هستید🌹 از صمیم قلب برای شما و پدر و مادر بزرگوارتون آرزوی سلامتی و موفقیت دارم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۵:۴۹

درود بر شرف این پدر ایرانی

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۶:۳۸

درود بر عموزاده عزیزم خانم اسکندری مایه افتخار کشور، استان و شهرستان هستی داغت نبینیم دختر خوب و نازنین ان‌شاالله که به آرزویت هواپیمای بوینگ ۷۷۷که هنوز در ایران نیومده برسی و بابات به عشقت پرواز کنه دوست داریم عموجان با تشکر افروغ

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۲۲:۱۸

تبریک میگم موفق و پیروز باشید امیدوارم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۶:۵۲

باید کار را بدست جوانان عزیز ونخبه داد مگر همین جوانان وفرزندان وشاگردان همین انقلاب نیستند کلید کار را بدست جوانان بسپاریم وبزرگان کار هدایت وهدفگیری را دردست داشته باشند جوانان نخبه را از دست ندهیم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۶:۵۷

به امیدهای فردا اعتماد کنیم خود بزرگان حالای کشور جوانان ونوجوانان دیروز ایران بودند درود بر جوانان نخبه وخانم‌های وخواهران همه ایران زمین. بفرمایش رهبر اعتماد به جوانان

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۷:۳۰

گرت پایداری درکارها::شودسهل پیش تودشوارها شما که خلبان شدی هواپیما هم گیرمیاد درودبرشما افتخارکشورایران واستان کهگیلویه وبویراحمد مرحبا به چنین خانواده ای باتربیت

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۷:۵۰

با سلام به شیر زن خلبان ایرانی. انشاله که همیشه سلامت باشید و مسافرین را به سلامت به مقصد برسانی. امثال شما ها تابو شکنان اندیشه های دست و پا گیر زنان ایرانی هستید. خداوند نگهدار خودت و خانواده محترمتان باشد.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۸:۱۰

ایشا الله موفق قهرمان جهان بشی.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۸:۲۰

درود بر سرکار خانم خلبان اسکندری. مایه افتخار و سربلندی شهر و دیدارمان هستید. امیدوارم همواره موفق و تندرست و پیروز باشید. به امید بزرگترین موفقیت ها برای شما و خانواده نخبه پرورتان

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۸:۴۴

سلام به شخصه احساس غرور وسربلندی میکنم. سفرهایت امن وامان ودرزیر سایه ی امام زمان عج.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۹:۰۰

درودبرهم زبون وهمشهری عزیزم خانم اسکندری قهرمان وباافتخار .برات آرزوی توفیق وسربلندی دارم.جواب بعضی که ذهنیت کوته فکری درمورددخترلر دارند را با شجاعت تمام دادی بهت افتخارمیکنیم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۹:۲۶

دروردبرزنان ودختران فرهیخته ایران زمین وهزاران آفرین به خانم اسکندری عزیزکه دراین سن نسبتا کم ۱۱۵ پروازموفق داشته اند.انشاالله درآینده شاهدپروازهای بیشترایشان باشیم.ازخوزستان مقدسیان.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۹:۳۷

آفرین بر شیرزن بویراحمد آفرین بر دیدگاه پدر بزرگوارتان مخصوصا دیدگاهشان در مورد داشتن فرزند دختر

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۹:۳۹

به همچین پدرومادری باید افتخار کرد ودستشونو بوسید کاش همه پدرومادرها پشت بچه هاشون باشن

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۹:۵۹

با سلام وارزوی موفیت درتمام مراحل زندگی انشاالله هواپیما که چیزی نیست بتونی به فضا سفر کنی باعث افتخار اول برای کشور بعد خانواده ات باشی

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۲۱:۳۲

خدایا شکرت ماشاالله به اینهمه اعتماد بنفس انشاءالله به همه آرزوهای قشنگت میرسی

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۲۲:۳۶

آفرین بر شما باعث افتخار استانمان هستی انشاالله موفق باشید

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۲۲:۳۶

آفرین بر شما باعث افتخار استانمان هستی انشاالله موفق باشید

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۲۲:۳۱

لر ...یعنی غیرت..شرافت..عزت.خطاب به همه دخترهای لر..قدر این عزت نفس خودتونو بدونید

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۲۳:۰۵

انشاالله که همیشه سالم باشه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۲۳:۱۴

همچون شیر دخترانی وضع کشور را عوض خواهند کرد .

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۲۳:۱۴

همچون شیر دخترانی وضع کشور را عوض خواهند کرد .

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۲۳:۲۰

ایشالا که موفق و سربلند باشی

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۰۱:۱۵

این شیر زن لر پاسخی محکم به بهاره رهنما

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۲۳:۳۵

شیر زه بیشه دراید چه زن باشد چه مرد..درود بر شماخانم اسکندری افتخار قوم لر...دختری از نژاد آرتیمیس دریا سالار هخامنش

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۲۳:۳۵

سلام واقعا دست خانوادت مخصوصا دست پدرت دردنکنه ان شاالله همیشه موفق بشی خداعمرباعزت مخصوصا اول پدرت که باشغل آزاد هزینه کرده بعد مادرت خوشا به سعادتت منم همچین ارزوی داشتم ولی افسوس حمایتی نداشتم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۰۱:۳۲

خدا پدرشو طول عمر باعزت وافتخار عطا کنه که با سرمایه گذاری باعث پیشرفت دخترش شده.درود بر شرفش

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۰۲:۰۸

درود بر عزم و اراده ات ، درود بر کلام و شهامت ، امیدوارم به همه آرزوهای قشنگت برسی خداوند پشت و پناهت 🌹🌹👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۰۴:۰۳

متاسفانه دختران به جایی که میرسند دیگر به ازدواج و فرزند فکر نمی کنند بهتر است که به جایی نرسیدن

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۰۹:۳۶

افتخار ما لر زبانهاست

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۱۲:۵۱

نمی توانم احساسم را راحت بنویسم گریه می کنم من چتربازم دوست دارم برای یکبار فرود که سکان دستشه کنار باشم درودبرتوومادرپدری که تورابزرگ کردندلباس محلی چارقدکج ازیاسوج بشین

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۲۲:۲۰

سلام و درود بر شیر زن یاسوج به امید موفقیتایه بیشتر

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۲۲:۲۱

سلام و درود بر شیر زن یاسوج به امید موفقیتایه بیشتر

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۰۲ ۱۴:۱۸

ان شاءالله که سلامت و تندرست باشین، همینطور آرزوی توفیق و سلامتی برای خانواده محترم تان...منم 26 سالمه و لیسانس نرم افزار از دانشگاه شیراز دارم، و الان هم یزد کارمند بانکم

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۲ ۱۰:۴۹

درود بر دختر لر

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۲ ۲۲:۴۰

آفرین دختر لر مایه افتخاری