• سه‌شنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۹ / ۰۱:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 99102921266
  • خبرنگار : 71290

یک کارشناس مسائل آمریکا:

بایدن نمی‌خواهد ایران را از دست بدهد

بایدن نمی‌خواهد ایران را از دست بدهد

یک کارشناس مسائل آمریکا اظهار کرد: بایدن تلاش خواهد کرد تا نوعی آشتی کنان با اتحادیه اروپا، روسیه و چین داشته باشد و آمریکا را از یک جانبه گرایی به چند جانبه گرایی برگرداند.

علی بیگدلی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تحولات ناشی از تغییر دولت در آمریکا اظهار کرد: بایدن به عنوان رئیس جمهور منتخب آمریکا سه کار مهم را در سه سطح مختلف در پیش دارد. نخست اینکه او به مشکلات داخلی آمریکا باید بپردازد و با توجه به قولی که به طرفدارانش داده برایش اهمیت دارد و زمان زیادی را از او می گیرد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر او در تلاش خواهد بود تا یک نوع آشتی کنان با اتحادیه اروپا، روسیه و چین داشته باشد و آمریکا را از یک جانبه گرایی به چندجانبه گرایی برگردانده و از انزوا خارج کند.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: مسئله دیگری که بایدن به آن خواهد پرداخت نگاه به برجام است که برای او کار بسیار مشکل و سختی است آن هم با توجه به تغییراتی که در منطقه خلیج فارس رخ داده و پای اسرائیل به منطقه باز شده است. در واقع برخلاف زمان اوباما که آمریکا به صورت یک جانبه با ایران وارد مذاکره شد این امکان برای بایدن وجود ندارد که به طور مستقل با ایران وارد مذاکره شود.

این کارشناس مسائل آمریکا همچنین با بیان این که از سوی دیگر بایدن نمی خواهد ایران را از دست بدهد، ابراز عقیده کرد: او می‌داند که ایران اگر در این نقطه ای که هست باقی بماند امکان امنیت کامل در خاورمیانه نیست. در نتیجه تلاش می کند تا به نوعی دیگر با ایران وارد مذاکره مجدد شود. البته آن طور که مقامات ما می گویند ما با آمریکا احتیاج به مذاکره نداریم باید ابتدا این سوال را مطرح کنند که چرا آمریکا ما را تحریم کرد. 

بیگدلی تصریح کرد: هدف بایدن این است که با رضایت اروپا، روسیه و چین وارد مذاکره مجددی با ایران شود اما نه به این معنا که همه تحریم ها را حذف می کند او می خواهد با دست پر پای میز مذاکره بنشیند.

به اعتقاد وی ایران هم باید تلاش کند تا حدی در سیاست های خود انعطاف پذیری نشان دهد. ایران باید بپذیرد وارد دوره جدیدی از سیاست جهانی شده که با دوره اوباما متفاوت است.

وی ادامه داد: بنابراین بایدن می خواهد طرح جدیدی از برجام جدید را ارائه دهد که در آن بحث حقوق بشر و یا حتی کنترل کردن موشک ها مطرح باشد که این موضوع مورد قبول ایران نخواهد بود.

وی معتقد است: باید در نظر داشته باشیم که اگر ایران تغییری در استراتژی خود در منطقه نداشته باشد امکان حذف تحریم ها وجود ندارد. در واقع شرایط سخت تر خواهد شد و ممکن است به ضرر ما باشد و به شورای امنیت رفته و ذیل فصل هفت منشور قرار گیرد. در واقع تحریم ها مانند گروگان است. البته بحث منع ورود مهاجرین که بایدن مطرح کرده به نوعی چراغ سبز است تا بتواند طرفداران جدیدی را در ایران داشته باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه به واکنش وزیر امور خارجه کشورمان به تروئیکای اروپا هم گفت: آنچه آقای ظریف در پاسخ به لودریان -وزیر خارجه فرانسه- مطرح کرد مسئله حیثیتی است، می دانیم که ترامپ از برجام خارج شد و اروپایی هایی هم به وعده خود عمل نکردند بنابراین حق با ایران است اما در حال حاضر شرایط سختی است که با دوره اوباما متفاوت است. ایران باید خودش را آماده برای نوع دیگری از مذاکره کند.

این کارشناس مسائل آمریکا همچنین با بیان این که ایران باید در نظر داشته باشد که مربعی در منطقه ایجاد شده شامل ترکیه، اسرائیل، مصر و عربستان که هر روز حلقه های امنیتی را برای ما تنگ تر می کنند و ما باید مراقب تحرکات این ها باشیم، ابراز عقیده کرد که از طرفی در مسائل داخلی هم مشکلات معیشتی مردم دیگر قابل تحمل نیست و در نتیجه ایران باید به سمت سیاست انعطاف پذیری پیش برود.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۰۱:۵۱

ما دیگر هیچ مذاکره ای نبایس با آمریکا بکنیم .تمام شد.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۱۷:۳۰

مجید جان دلبندم چرت گفتی در حد فول دست هایت را جمع کن له نشی.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۲۱:۴۳

احسنت مجید دلبندم موتور یخچال ما وسخت 5 میلیون هزینه اش شدش تا پدرم در اومدش درستش کردم تا میتونستم باعث بانیشو فحش دادم فکر کنم شما هم جزوش باید باشی یادم رفته بگم الان میگم بر پدرت لعنت مجید جان

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۲۳:۰۰

انقدر ما ما نکن داش گل نظر زیباتو بزار تو کوزه آبشو بوخور

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۰۶:۱۸

این چه کارشناسی هست؟ کوتاه کردن خبر که نشد کارشناسی!!

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۰۷:۲۴

ایشان کارشناس هستند یا کارش همدلی با امریکا است؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۰۷:۴۱

ایشون لپ کلام را بیان کرده اند

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۰۷:۵۲

باج دادن های زیادی باعث پررویی دیگران شده وهمه دشمنان ایران را خیال خام برداشته هر حرکتی در مقابل حرکت باشد

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۰۸:۱۱

اينكه شرايط تغيير كرده قبول . اما شرايط ما بهتر شده. نه بدتر. در عوض شرايط آمريكا اصلا خوب نيست و اكثر هم پيمانان در اين اواخر با آنها همراهي نكردند. الا دومنيكن. بهر حال اكنون آمريكا با يك اپوزيسيون قدرتمند از روسيه ، چين و اروپا مواجه است. چون هدف تحريم ها در نهايت چين و روسيه است، آنها زير بار تحريمهاي بيشتر و جهاني ايران نخواهند رفت. چرا كه تجربه روسيه اين را نشان داد. و كشوري كه در بهترين حالت به قطعنامه هاي ضد ايراني راي ممتنع مي داد تحريم شد و تنها ايران بود كه فشار را از روي روسيه برداشت.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۰۸:۵۰

بسمه تعالی باسلام هیچ فرقی بین این وان نیست برنامه اصلی نزدیکی بیشتر به غاصبان و اعمال تحریم بیشتر و دخالت زیاد از حد در سایر امور کشورهاست اگر راستگوست که نیست لغو اشغالکری از کشورها کند حمایت خودرا از بابا بزرگ جانش در فلسطین عزیز و قهرمان بردار د طرحی نو برای کشور خود دراندازد و به توانایی درونی امریکا بپردازد و بامورات ملل دیگر دخالت نکند

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۰۹:۳۱

البته در ایران هم کسانی هستند که به هیچ قیمتی حاضر نیستند بایدن و آمریکا را از دست بدهند. از جمله بعضی ها...

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۱۰:۱۵

یک سری خودشیفته وطنی فکر می کنند همه فکر و ذکر جهان ایران است...!!! بروید فکر خود باشید!!! اقتصاد ایران با نفت هفت دهم درصد اقتصاد جهان است و جمعیتش هم یک صدم جمعیت دنیا .... وقت آن است که جایگاه خودتون رو بدونید.... مثل کبک سر زیر برف نکنید!!!

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۱۲:۱۳

عمولبو دیگه چقدر انعطاف پذیری می خوای هرچی داریم بدیم خوبه درزمینه برجامی معلومه توسیاست مدرنیستی نفوذی هستی ماکمترازکره شمالی نیستیم تنها راه موفقیت ماقویشدن واتحادداخلی و برداشتن مشکلات از داخل اگرقوی باشیم همه مجبور میشن به سمت مالیات مثل کشورهای دیگه وگرنه باید تاآخرباخفت زندگی کنیم مردم بهتر زندگی باخفت پس باید مقاومت کنیم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۱۷:۲۴

💯💯💯👍👍👍👍👍

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۱۳:۲۳

این کارشناس بود یا زمینه چین برای سیاست های امریکا.. ما دیگر با امریکا هیچ مذاکره ای نمیکنیم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۱۴:۱۷

موافق

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۱۴:۵۲

خیلی بی شرمانه از مذاکره حرف میزنید!! برجام و تو دهنی بعد برجام که امریکا به بعضی ها زد می بایست دهنشون رو ببندد،، ولی اینطور که به نظر میاد بعضی ها دارن تو زمین دشمن بازی میکنند وگر نه هر کسی میداند که امریکا هرگز نمیخواهد ایران و کشور های مسلمان مستقل باشند و پیشرفت کنند

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۱۵:۲۳

مذاکره نه ...مذاکره شده ...اگر دوست دارند تحریم را بردارن......نتیجه مذاکره قبلی را ببینم اگر کلاه سرمان گذاشته اند

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۱۶:۳۵

هوشنگ جان آرام باش چشم خودتو ناراحت نکن

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۱۵:۲۶

اگر نمی فهمید....داد بزنم مذاکره نمیکنم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۱۵:۵۳

مردم نون شب ندارن شما می‌گی مذاکره نمی‌کنی؟ مشکلی نیست بیا نون شب ما رو شخصاً تأمین کن بعد هر چقدر دلت خواست مذاکره نکن.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۱۸:۰۸

مراقب باش خیلی داد نزنی چون هیچ فایده نداره ، سیاست دست دولتهاست و در نهایت دولتها با هم تعامل دارند

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۱۵:۵۸

سیاست شل کن سفت کن آمریکا که پدر کشور رو در میاره. بهترین کار تمرکز شدید به مستقل شدن و خودکفایی در عین تظاهر به اصلاح طلبی هستش (خیلی رک گفتم ولی واقعیت همینه) باید با لبخند و بوس شب بخیر برا بایدن همون کاری رو کنیم که اگه ترامپ و فشار های روانی اقتصادیش بود باید میکردیم.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۱۶:۰۴

ازبس باج دادیم که دهانشونومثل کفتاربازکردن مادیگه چیزی برای ازدست دادن نداریم خلاص

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۱۷:۳۵

بسه دیگه هی مذاکره... مذاکره... به خدا بجای این مذاکرات و این همه مزاحمت برای بر و بچه های هتل های خوب و مهمان نواز وین بریم کار کنیم و محتاج نامرد و دروغگو نباشیم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۲۱:۱۸

سیامک محمدی

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۲۱:۲۵

اگرقبل ازشهادت حاج قاسم بودشایدعلاقه ای به مذاکرات ان هم تحت شرایطی خاص بود،اماالان همه ملت ایران عصبانی اند.وخشمگین واماده برای جنگ باترامپ پلیدوحرامزاده اش اسراییل وگاوش عربستان.مامشکلات واختلافات زیادیداریم،امادربرابرشیاطین،متحدیم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۲۱:۵۹

دقیقا

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۲۲:۳۸

باسلام دوست عزیز به زبون بختیاری بت میگم ماکه گله آب برداینم روش تا آخرشوبخون که چه میگم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۱۹:۴۷

فعلا قول و قراهای که گذاشتن و عمل نکردند را جبران کنند و به امضا خوشان پایبند باشند این حداقل کاری که میتونن در مقابل ملت ایران بکنند

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۲۰:۲۸

سلا م من طرفدار بایدن نیستم ولی ارق ایرانی بودن در وجودش هست باایران دوست میشه . اون اصالتن ایرانیه .

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۰۳ ۱۱:۱۹

من فرهنگ لغت را نگاه کردم بهتر است فارسی را درست بنویسیم و الا همین وحدت زبان و نگارش را هم از دست می دهیم،عرق ملی به کسره برای ع ،دوست عزیزم