• دوشنبه / ۲۹ دی ۱۳۹۹ / ۲۰:۵۳
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 99102921623
  • خبرنگار : 50012

بررسی عوامل موثر در آلودگی هوای کلانشهر تبریز

 بررسی عوامل موثر در آلودگی هوای کلانشهر تبریز

ایسنا/آذربایجان شرقی عوامل موثر در آلودگی هوای کلانشهر تبریز به مناسبت روز هوای پاک با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست، مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز و مدیر محیط زیست توسعه و پایداری شهرداری تبریز در خانه فعالین محیط زیست و توسعه پایدار اذربایجان شرقی بررسی شد.

حسن عباس نژاد_ مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در این جلسه‌، با بیان این‌که بدترین آفت در خصوص محیط زیست، درگیر شدن با گرایش‌ها و حواشی‌هاست، گفت: خود را وابسته به جناح خاصی نمی‌دانیم و متعلق به جناح خاصی نیستیم، همواره خود را پاسخگوی  هر طیفی در جمهوری اسلامی می‌دانیم‌.

وی با تاکید بر این‌که همگان در حوزه‌ی محیط زیست موظف به تلاش هستند، گفت: براساس قانون گذاری،  ۱۳ دستگاه به طور مستقیم و غیرمستقیم موظف به تلاش در حوزه‌ی حمایت و  حفاظت از محیط زیست هستند، برخی از دستگاه‌ها در استان مسئولیت مستقیم را بر عهده‌ی محیط زیست واگذار می‌کنند، به عنوان مثال در خصوص کاوه سودا، محیط زیست را موظف به اظهارنظر کرده و و محیط زیست را به حاشیه می‌کشند، هر سازمان باید متولی و جوابگوی مباحث خود در حوزه محیط زیست باشد.

وی بیان کرد: هیچ واحد صنعتی نمی‌تواند ادعا کند که آلاینده نیست، اگر واحد صنعتی می‌خواهد ثابت کند آلاینده نیست باید ادعای خود را در عمل نیز ثابت کند و پاسخگوی مردم شود، اینگونه نیست که ما مسئولیت آن‌ها را برعهده بگیریم، با هیچ واحد صنعتی عقد اخوت نبسته‌ایم که اگر آلودگی داشته باشد با آن‌ها همکاری کنیم.

وی تاکید کرد: ما به دلیل مباحث اشتغال نمی‌توانیم مسائل مربوط به محیط زیست را نادیده بگیریم، تعدادی از تشکل‌های مردمی در استان وجود دارد که با علاقه و بدون هیچ چشمداشتی در حوزه‌ی حفاظت از محیط زیست و حمایت از آن فعالیت می‌کنند و به هیچ سیستمی بدهکار نیستند، تلاش این عزیزان در این حوزه قابل ستودن است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی افزود: همکاران محیط زیست نیز با ظرافت لازم باید در راستای اهداف سازمان محیط زیست با تشکل‌ها در ارتباط باشند .

وی در خصوص استفاده‌ از مازوت در برخی از استان‌ها، تشریح کرد: طبق شنیده‌ها ۲۵ درصد خروجی نفت خام ایران مازوت است، با توجه به این‌که قبلا تحریم نبود این مقدار از مازوت فروخته می شد ولی اکنون نمی‌توان آن را فروخت یا استفاده کرد.

وی ادامه داد: اوایل بحث، سازمان محیط زیست اجازه‌ی استفاده از مازوت را نداد و حتی در برخی موارد این امر باعث پلمب شدن نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه قزوین شد ولی با پر شدن انبارها، امکان ذخیره‌ی مازوت وجود نداشت،  ۲۵ درصد مازوت باید به نحوی مدیریت شود تا به محیط زیست آسیب نرساند، علی رغم میل باطنی مدیران محیط زیست، مجوز استفاده توسط شورا عالی امنیت  ملی صادر شد.

نباید در نیروگاه تبریز از مازوت استفاده شود

عباس‌نژاد با بیان این‌که نیروگاه تبریز با سایر نیروگاه‌ها متفاوت است و نباید در آن مازوت استفاده شود، گفت: نیروگاه در هیچ کدام از استان‌ها کنار شهر قرار نگرفته است با ایجاد خاموشی‌ها در شهر، درخواست ما مبنی بر عدم استفاده‌ی مازوت در نیروگاه جزو اولویت بعدی شد.

وی تاکید کرد: استاندارد استفاده از مازوت ۱۷۰۰ میلی گرم بر متر مکعب است ولی اگر از این اندازه حتی یک میلی گرم تجاوز کند،  علاوه بر مباحث جرایم آلودگی، آن واحد به عنوان تولیدکننده‌ی آلاینده باید به دادگاه معرفی شود.

وی ادامه داد: اقداماتی در زمینه‌ی مازوت نیز توسط نمایندگان انجام شد و نامه‌ای در این رابطه به تهران ارسال کردیم که از سوزاندن مازوت در نیروگاه تبریز جلوگیری شود، آقای استاندار و نمایندگان پیگیر این موضوع هستند، امیدواریم اتفاقات خوبی در این زمینه انجام شود و در غیراینصورت ناچار به اجرای مصوبه هستیم.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: هوای استان تحت تاثیر آلودگی‌ واحدهای صنعتی کشورهای مدیترانه‌ای نیز است و آذربایجان شرقی جزو استان‌هایی است که بیشترین میزان صنایع بازیافتی دارد؛ برهمین اساس برخی واحدهای صنعتی که در اطراف تبریز بودند شبانه پسماند سوزی می‌کردند البته با جلوگیری از این اقدام، تاحدودی از آلودگی هوا کاسته شده است، از اوایل این هفته نیز بحث پایش‌های شبانه در استان فعال شده و به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم واحدهای فعال پسماند بسوزانند.

وی ادامه داد: هر واحدی که در حد استاندارد فعالیت کند با آن مشکلی نداریم ولی اگر خارج از ضوابط فعالیت کند با مشکل مواجه خواهیم شد، هیچ طیفی نمی‌تواند محیط زیست را مکلف کند که بر تخلف واحدی چشم پوشی کند، ما صادقانه کار خود را انجام خواهیم داد.

مازوت تشدید کننده آلودگی هوای تبریز

محمدحسین حسن زاده، مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز نیز در این جلسه با بیان این‌که امسال مازوت تشدید کننده آلودگی هوای تبریز بود، اظهار کرد: البته این امر نباید باعث شود تا عوامل اصلی آلودگی را از یاد ببریم، بخش عمده آلودگی شهر تبریز به حمل و نقل و واحدهای خودرویی در داخل شهر مربوط می‌شود، بالغ بر ۷۰ درصد آلودگی هوا، ناشی از  تردد خودروهاست، خودروهایی که در سال های اخیر تولید شده ولی از کیفیت مصرف سوخت آن‌ها افزایش نیافته است، کیفیت بنزین و گازوییل مصرفی را نیز باید در نظر بگیریم.

 مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز، شهروندان و ساکنین شهر را نیز به عنوان عامل انسانی برای آلودگی هوای شهر تبریز عنوان کرد و گفت: تنها نمی‌توان سوخت مازوت را دلیلی برای آلودگی مطرح کرد، افزایش مرگ و میر حتی یک نفر بیمار ناشی از تنفس هوای آلوده قابل قبول نیست.

وی با بیان این‌که توسعه‌ی حمل و نقل عمومی تنها وظیفه‌ی شهرداری نیست، گفت: طی چند سال اخیر، تعهدات دولت مبتی بر تامین اتوبوس های مورد نیاز حمل و نقل شهرها از جمله شهر تبریز تحقق نیافته است، اکنون نیز از بابت تامین اتوبوس ها وضعیت خوبی نداریم .

حسن زاده ادامه داد: افزایش آگاهی‌ها و مسئولیت و مشارکت مردم می‌تواند اصلی‌ترین نقش برای کاهش آلودگی هوای شهر تبریز باشد،  نمی‌توان عوامل ترافیک را در این امر نادیده گرفت.

طبق تحقیقات۷۰ درصد آلودگی هوا توسط تردد خودروها رخ می‌دهد

وحید امامی کیا_ مدیر محیط زیست توسعه و پایداری شهردار تبریز نیز در این جلسه، با بیان این‌که مشکل اساسی در آلودگی هوا به وضعیت پوشش گیاهی مربوط می‌شود، اظهار کرد: پوشش گیاهی در هرمنطقه اثرات قابل توجهی در کاهش آلایندگی‌ها دارد، طبق تحقیقات۷۰ درصد آلودگی هوا توسط تردد خودروها رخ می‌دهد.

وی با بیان این‌که اقلیم شهر تبریز اقلیمی ویژه است و اختلاف دمای شب و روز باعث بی دوامی اکثر گیاهان می‌شود، گفت: بودجه‌ای برای کاشت برخی از گیاهان باتوجه به وضعیت اقلیمی شهر در نظر گرفته شد تا این اقدام در راستای کمک به کاهش آلاینده‌ها موثر واقع شود.

امامی کیا ادامه داد: فرهنگ سازی مردم‌مبنی بر پذیرش استفاده از حمل و نقل عمومی انجام شده است، اگرمردم به این یقین برسند که استفاده از خودروی شخصی باعث آلودگی هوا می‌شود در مرکز شهر حتما از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند.

وی افزود: فرهنگ سازی اقدامی دراز مدت است و امیدواریم مردم از خودروهای شخصی خود کم‌تر استفاده کنند.

وی با بیان این‌که واحدهای صنعتی مستقر در محدوده‌ی شهر که آلاینده هستند، پلمب می‌شوند، گفت: هیچ واحد صنعتی در حریم شهر نباید باعث تولید آلایندگی شود.

مدیر محیط زیست توسعه و پایداری شهردار تبریز با اشاره به کاهش استفاده از نمک پاشی در شهر، گفت: طی دو سال اخیر ۵۰ درصد اثرات مخرب استفاده از نمک در محیط زیست را با جایگزین کردن محلول‌ها کاهش دادیم.

وی با اشاره با تغییر کاربری اراضی، گفت: باتوجه به حساسیت دادستان شهرستان نسبت به تغییر کاربری برخی باغات کشاورزی، این اقدام با حساسیت زیاد و در حداقل‌ترین مورد انجام می‌شود.

احمد رحمانی_ مدیرعامل خانه فعالین محیط زیست و توسعه پایدار آذربایجان شرقی نیز با بیان این‌که خانه‌ی فعالین محیط زیست مطالبات خود را در بحث آلودگی هوا مطرح می‌کند، گفت: این نهاد با ارتباط برخی سازمان‌ها و رسانه‌ها مشکل را طرح کرده و پیشنهاداتی را نیز در کارگروه‌ها توسط فعالین مدنی انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین خانه در بحث ترافیک، چندین پیشنهاد را برای ارتقای فرهنگ سازی به شهرداری ارائه کردیم.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.