• سه‌شنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۹ / ۰۷:۴۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99103021714
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

فراخوانی برای ثبت نیمه پنهان اصفهان

فراخوانی برای ثبت نیمه پنهان اصفهان

ایسنا/اصفهان دبیر جشنواره عکس «نیمه پنهان» می‌گوید این جشنواره تلاشی است برای جلب‌توجه مسئولان و شهروندان، به آن دسته از آثار تاریخی اصفهان که در سایه غفلت و ناآگاهی دچار آسیب شده‌اند و نیازمند رسیدگی هستند.

وحید مؤمن زاده، دبیر این جشنواره در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: اغلب جشنواره‌هایی که با موضوع بناهای تاریخی برگزار می‌شود، خواستار تولید تصاویری کارت‌پستالی از آن‌هاست است اما اگر واقع‌بین باشیم، باید نیمه پنهان این بناها را هم ببینیم.

او ادامه می‌دهد: میراث تاریخی و فرهنگی اصفهان، میراثی ارزشمند است و حفظ آن بر تمام شهروندان واجب و ضروری اما متأسفانه سالانه و ماهانه و روزانه، شاهد شنیدن اخباری هستیم که به موضوع تخریب یک بنا یا نقض حریم آن می‌پردازند و اگر همۀ نگاه‌ها به سمت همان تصویر کارت‌پستالی باشد، دیر یا زود زیبایی‌های اصفهان را از دست خواهیم داد.

دبیر جشنواره عکس «نیمه پنهان» تصریح می‌کند: از آنجا که حفاظت از این آثار وظیفه تک‌تک شهروندان است و آگاهی‌رسانی نسبت به این وظیفه امری لازم، شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی ورزشی سپاهان اقدام به نشر فراخوان این جشنواره کرد.  

مؤمن زاده یادآور می‌شود: شاید نشر این عکس‌ها به شهروندان بیاموزد که نوشتن یادگاری روی تن بناهای تاریخی، به‌مرور چه منظرۀ زشتی را ایجاد می‌کند و یا تجاوز به حریم یک اثر باارزش، چه خسارت جبران‌ناپذیری به شهر می‌زند.

او در پاسخ به این سؤال که برپایی چنین جشنواره‌ای در نهایت به نفع بناهای تاریخی خواهد بود یا به ضرر آن‌ها؟ خاطرنشان می‌کند: جشنواره عکس «نیمه پنهان» ضد میراث نیست؛ بلکه دوستدار میراث است و می‌کوشد توجه همگان را به سمت آسیب‌ها و ناملایمتی‌هایی که این میراث‌های ارزشمند تاریخی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند جلب کند، بلکه از این وضعیت نجات پیدا کنند و آیندگان هم ‌بخت دیدن و لذت بردن از آن را داشته باشند.  

دبیر جشنواره عکس «نیمه پنهان»، در ادامه، با اشاره به شرایط شرکت در این جشنواره می‌گوید: عکس‌هایی که به این جشنواره ارسال می‌شود، باید تخریب‌ها، ناملایمتی‌ها و مشکلاتی که زیبایی، اصالت و ماندگاری آن‌ها را تهدید می‌کند؛ ثبت کرده باشد و ویرایش عکس نیز در حد تغییر ندادن ماهیت سوژه مجاز است.

مؤمن زاده با بیان اینکه هر شرکت‌کننده می‌تواند ۲۰ تک عکس به دبیرخانۀ این جشنواره ارسال کند، می‌افزاید: قالب عکس‌های ارسالی به این جشنواره باید در فرمت jpg، حداکثر ۳ مگابایت و دارای رزولوشن ۳۰۰ dpi باشد و هرگونه نوشته، واترمارک، لوگو، امضا و حاشیه‌ای بر روی اثر، باعث حذف آن از مرحلۀ داوری خواهد شد.

او تصریح می‌کند: هیأت داوران این جشنواره محمدرضا مومنی، حمیدرضا صیادی و شهرام احمدزاده ترکمانی هستند و جوایز ارزنده‌ای نیز برای منتخبان آن در نظر گرفته‌ شده است.

علاقه‌مندان برای شرکت در جشنواره عکس «نیمه پنهان» تا ۱۶ بهمن‌ماه سال جاری فرصت دارند آثار خود را به نشانی nimeye.penhan ۱۳۹۹@gmail.com  ارسال و برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی www.STDCONLINE.COM مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha