• سه‌شنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۳
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 99103022067
  • خبرنگار : 71282

در گفت وگو با ایسنا تاکید شد

منطقه ای کردن دستمزدها نیازمند ثبات اقتصاد است

منطقه ای کردن دستمزدها نیازمند ثبات اقتصاد است

یک فعال حوزه کار لازمه تعیین مزد منطقه ای را ثبات اقتصادی دانست و گفت: تمام کشورها ابتدا مزد حداقلی را پذیرفته و از آن تبعیت کرده و پس از آن در سایه ثبات اقتصادی به مزد منطقه ای ورود کرده اند.

رحمت اله پورموسی در گفت وگو با ایسنا در ارزیابی تعیین دستمزد کارگران به شکل منطقه ای، اظهار کرد:در بحث مزد منطقه ای چند عامل اثرگذاراست؛ اول اینکه ثبات اقتصادی حاکم باشد و رکود بنگاهها، مشکل بیکاری و عدم تعادل در بازار را شاهد نباشیم.

وی افزود: مساله بعد حضور بخش خصوصی در اقتصاد است. بخش خصوصی باید در حوزه های اقتصاد مشارکت قوی و پررنگی داشته باشد و به راحتی ایفای نقش کند ولی وقتی چنین مساله ای دیده نمی شود، تولیدکنندگان با مشکلات عدیده از جمله عدم تامین مواد اولیه مواجهند و هزینه های زندگی کارگران در حال افزایش است؛ یعنی هنوز زیرساختهای اساسی برای منطقه ای کردن دستمزد آماده نیست و نمی توان به مزد منطقه ای ورود کرد.

این فعال حوزه کار گفت: هر سال در زمان تعیین دستمزد مباحثی نظیر مزد منطقه ای به میان می آید و به دلیل آنکه کارفرمایان اعلام می کنند قدرت افزایش مزد را ندارند چنین مباحثی مطرح می شود در حالی که کارفرمایان به خوبی از شرایط کارگران و وضع معیشت آنها آگاهند و کارگران نیز شرایط کارفرمایان را درک می کنند.

پورموسی با بیان اینکه در شرایط حاضر امکان تعیین مزد منطقه ای وجود ندارد، افزود: در بحث تعیین مزد منطقه ای باید شرایط منطقه، امکانات آن و زیرساختهای لازم به دقت بررسی و ارزیابی شود و نمی توانیم برای یک منطقه که از امکانات کمتری برخوردار است مزد کمتر تعیین کنیم.

به گفته وی سالهای سال است که حداقل دستمزد در کشور با تبعیت از ماده ۴۱ قانون کار تعیین شده است و تمام کشورها نیز ابتدا از مزد حداقلی تبعیت کرده و پس از آن در سایه ثبات اقتصادی به مباحثی نظیر مزد منطقه ای پرداخته اند.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha