• سه‌شنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۹ / ۱۷:۲۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 99103022448
  • خبرنگار : 71062

«تاریخ شفاهی جنگ الکترونیک به روایت سردار زارعی» رونمایی شد

«تاریخ شفاهی جنگ الکترونیک به روایت سردار زارعی» رونمایی شد

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در مراسمی از کتاب «تاریخ شفاهی جنگ الکترونیک به روایت سردار دکتر علی‌اصغر زارعی» رونمایی کرد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم که در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد،سردار نائینی رئیس این مرکز گفت:مهمترین  سرمایه انقلاب اسلامی، سرمایه معنوی و انسانی است. سردار زارعی نیز که در مکتب امام راحل تربیت شده بود،شخصیتی در تراز انقلاب اسلامی بود.

وی ادامه داد:زندگی تک تک انسان‌هایی همچون سردار زارعی درس‌آموز است. سردار زارعی در مجاهدت برای انقلاب اسلامی هیچگاه از پای ننشست تا اهداف انقلاب اسلامی محقق شود و در همه تغییرات میدان‌های نبرد پای کار بود و برای حفظ انقلاب در برابر توطئه‌های مختلف از جمله وقایع سال ۱۳۸۸ فداکاری کرد.

سردار نائینی با اشاره به خدمات مرحوم سردار زارعی در دفاع مقدس گفت:این رزمنده دفاع مقدس یکی از چند نفر اصلی رسته تخصصی مخابرات و جنگ الکترونیک بود. متاسفانه تاکنون به رشته‌های تخصصی در دفاع مقدس آنطور که باید پرداخته نشده است.

در بخش دیگر این مراسم،یحیی نیازی که این کتاب به همت این نویسنده و پژوهشگر تالیف شده است، گزارشی از سیر تولید این اثر را ارائه کرد.

در ادامه یحیی نیازی نویسنده کتاب «تاریخ شفاهی جنگ الکترونیک» به شکل‌گیری تدوین کتاب پرداخت و گفت: یکی از رده‌های تخصصی دفاع مقدس موضوع مخابرات و جنگ الکترونیک است که متأسفانه گمنام و ناشناخته است. شکل‌گیری این کتاب توفیقی بود که به‌دنبال انتشار تاریخ شفاهی سردار اسحاقی رخ داد.

وی به اهمیت این رده مهم پرداخت و گفت: در خاطرات فرماندهان دفاع مقدس داریم که با توجه به شنود سیستم مخابراتی رژیم بعث از تحرکات آنها مطلع می‌شدیم و همین موضوع باعث شد توپخانه آنها را هدف قرار دهد، همچنین در عملیات فاو نیز قبل از حضور گارد رژیم بعث آن منطقه گلوله‌باران شد و از حضور آنها ممانعت به عمل آمد.

نویسنده کتاب «تاریخ شفاهی جنگ الکترونیک»  افزود: اگر در عملیات والفجر ۸ یگان‌های دشمن را زیر نظر داشتیم و لشکر گارد را زمین‌گیر می‌کردیم کمتر فرماندهی مطلع از فعالیت گروه شنود و عقبه آن بود که توسط نخبگان دانشگاهی صورت می‌گرفت تا تصمیم سازی در صحنه نبرد صورت گیرد.

نیازی به محرمانه بودن این موضوعات - شنود فعالیت رژیم بعث - پرداخت و گفت: تعداد محدودی از فرماندهان دفاع مقدس در آن دوران از این فعالیت آگاهی داشتند و تیم آقای زارعی به فرماندهی آقای وفای غفاریان این کدها را شکسته و در اختیار فرماندهان عالی قرار می‌دادند.

وی با بیان اینکه ۲۲ جلسه خاطرات سردار زارعی را جمع‌آوری کرده‌ایم؛ خاطرنشان کرد: سردار زارعی حق‌خواه، حق‌گو و حق‌طلب بودند و در بیان هیچ چیزی ابایی نداشتند و همه موضوعات را صادقانه بیان کردند که در نوع خود بی‌نظیر است.

نویسنده کتاب «تاریخ شفاهی جنگ الکترونیک» به برخی از موضوعاتی که در کتاب تاریخ شفاهی مرحوم دکتر زارعی مطرح شده اشاره و عنوان کرد: این کتاب یکی از جذاب‌ترین محتواها را دارا است چرا که خلاق و روایت کننده موضوعات از جمله افراد حاضر در صحنه و با ویژگی‌های منحصر به فرد است.کتاب خواستگاه اجتماعی، شرایط کودکی، ماجراهای مبارزات‌شان، شهادت برادرشان در دوران انقلاب، بودند. ایشان هم دانشگاهی شهید تندگویان بودند. آقای زارعی اولین نمازجمعه آبادان بعد از انقلاب را برپا می‌کند و خودشان سخنران پیش از نماز جمعه بودند.

وی با تاکید براینکه روایت مرحوم زارعی در این کتب یک روایت کاملا صادقانه بود، افزود: همه راویان صادق هستند، اما صداقت مرحوم زارعی کاملا مشهود است؛ ایشان دستاوردهای زیاد این حوزه را متوجه دیگران می‌دانست و کمتر به خودشان پرداختند.

نیازی با بیان اینکه موضوع جنگ الکترونیک یک موضوع پیچیده است، گفت: بنده با اینکه بیست و پنج سال در مخابرات سپاه مسئولیت داشتم،‌ در جریان بسیاری از اطلاعات مرحوم زارعی نبودم و وقتی بازگو می‌کرد، برایم جالب بود. مثلاً در دوران تحریم‌ها و محاصره‌های سیاسی و اقتصادی تیم آقای زارعی و غفاریان توانستند یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های ارتباطی دشمن را در آن زمان نه تنها  خنثی کنند، بلکه استفاده سازنده از آن به نفع جنگ تحمیلی داشته باشند. 

وی اظهار کرد: تجهیزات سازمانی ناتو که در اختیار حزب بعث بود، توسط زارعی مهندسی معکوس قرار گرفت و تا بعد از سقوط صدام کسی از شکسته شدن آن‌ها اطلاع نداشت که مجاهدت عظیمی بود. ما تلاش کردیم این ماجرا را با جزئیات از ایشان سوال کنیم و در بسیاری از جلسات با اینکه خودشان فرمانده و مسئول عملیات جنگال بودند، اصرار به حضور دیگر نقش آفرینان این عرصه بودند.

وی در پایان گفت: در بسیاری از جلسات، مرحوم زارعی با اینکه فرمانده جنگال بود، ولی در موارد حساس، خود را صاحب‌نظر نمی‌دانست و بحث را به کارشناسان محول می‌کرد. شاید الان غبطه شدید من این باشد که حال او در اواخر عمر مساعد نبود و نتوانست کتاب را بخواند، چرا که شهریورماه نگارش کتاب تمام شد، اما همان زمان به بیماری مبتلا شد و خوانش نهایی کتاب صورت نگرفت.

در این مراسم،همچنین سردار کوثری از همرزمان مرحوم سردار زارعی،خستگی‌ناپذیری و زندگی هدفدار را از ویژگی‌های سردار زارعی برشمرد و گفت: برخی تصور می‌کنند نظامیان روحیه خشنی دارند در حالی که سردار زارعی به معنی واقعی پدری مهربان بود.

سردار کوثری همچنین خاطراتی را از دوره نمایندگی سردار زارعی بیان کرد.

در این مراسم با حضور خانواده مرحوم سردار زارعی و تعدادی از همرزمانش، کتاب «تاریخ شفاهی جنگ الکترونیک به روایت  سردار دکتر علی‌اصغر زارعی» رونمایی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha