• سه‌شنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۹ / ۲۰:۳۷
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 99103022549

تفاهم محیط زیست فارس و دانشگاه صنعتی شیراز

تفاهم محیط زیست فارس و دانشگاه صنعتی شیراز

ایسنا/فارس اداره کل حفاظت محیط زیست فارس و دانشگاه صنعتی شیراز با هدف تقویت همکاریهای علمی و پژوهشی و تسهیل اولویت دهی به اجرای پروژه‌های عملیاتی و پژوهشی تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

سه‌شنبه 30 دی و به مناسبت روز ملی هوای پاک و با هدف رفع نیازهای پژوهشی و فناورانه در حل مشکلات و تهدیدات زیست محیطی و تقویت همکاری های علمی و پژوهشی و تسهیل و اولویت دهی در اجرای پروژه های عملیاتی و پژوهشی تفاهم نامه ای بین اداره کل حفاظت محیط زیست فارس و دانشگاه صنعتی شیراز امضا و مبادله شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس در جلسه امضا و مبادله این تفاهمنامه گفت: دانشگاه صنعتی شیراز به عنوان یک مرجع تاثیرگذار علمی میتواند در مدیریت کیفیت هوا، حمایتهای ارزشمندی از محیط زیست داشته باشد.

حمید ظهرابی گفت: زمانی این همکاری موثر و نوید بخش است که همکاران ما بتوانند در حوزه اجرا و به صورت عملی از توان متخصصین در حوزه های مختلف دانشگاه استفاده کنند.

وی افزود: باید بر موضوعات آب و آلودگی هوا تمرکز بیشتری انجام شود و دلایل مشکلات را بررسی کنیم.

ظهرابی گفت: مشکلات آب می تواند ناشی از راندمان پایین مصرف، مصرف غیر اصولی و  تناسب نداشتن مصرف با میزان تولید باشد، ارزش افزوده‌ای که به ازای هر مترمکعب آب در کشور ایجاد می شود، کمتر از یک سوم میانگین جهانی است و در مقایسه با کشورهای توسعه یافته وضعیت بدتری وجود دارد.

او با اشاره به معضل مصرف انرژی، اضافه کرد: از موارد مرتبط با انرژی که در افزایش آلودگی هوا نقش دارد، کیفیت سوخت مصرفی در حمل و نقل، استفاده خانگی و صنعت است.

مصرف انرژی در ایران سه برابر استاندارد جهانی است

ظهرابی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن شیوه استفاده از آن برای تبدیل انرژی به خدمات و کالای مورد نیاز نیز شرایط نابسامانی را ایجاد کرده به نحوی که میزان مصرف و هدر رفت انرژی در ایران تقریبا سه برابر استاندارد جهانی‌ست و درمقایسه با کشورهای اطراف هم بسیار بیشتر است.

او با بیان اینکه یک نقیصه عظیم در این حوزه نبود تکنولوژی است، گفت: تولید چنین تکنولوژی در حیطه توانایی های دانشگاه صنعتی است و برای دستیابی به محیط زیستی سالم وتغییر الگوی مصرف، کنترل آلودگی ها، بازچرخانی و استفاده مجدد ازمنابع باید بتوانیم از این تکنولوژی و فناوری های نوین بهره ببریم.

ظهرابی افزود: در گذر از آمایش سرزمین و انتخاب و نحوه توسعه کلان شهرهایمان که خود از دلایل ایجاد و کسترش آلودگی هاست، توسعه نیافتن تکنولوژی نیز از عوامل بسیار مشهود در این زمینه است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس تاکید کرد: محیط زیست در حوزه تکنولوژی‌های نوین برای حفاظت، پایش و کنترل آلودگی ها، حفاظت و مدیریت و مصرف اصولی منابع به همکاری و مشارکت دانشگاه نیازمند است.

براساس این گزارش، در ادامه جلسه موضوع رفع مشکلات صنایع آلاینده، همکاری دو جانبه برای ایجاد بانک اطلاعاتی مربوط به آلاینده‌های هوا، آب، خاک و پسماند و در اختیار قرا دادن نیازها و اولویت های پژوهشی و راهکارهای استفاده از ظرفیت ها و تخصص های موجود در دانشگاه صنعتی شیراز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha