• چهارشنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 99110100230
  • منبع : نمایندگی اردبیل

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل:

بنیاد شاه اسماعیل صفوی ایجاد می‌شود

بنیاد شاه اسماعیل صفوی ایجاد می‌شود

ایسنا/اردبیل نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: امروز بنیاد شاه اسماعیل صفوی ایجاد می‌شود و در همین راستا مفاخر آذری باید به دنیا معرفی شود.

آیت‌الله سیدحسن عاملی در آئین بزرگداشت ۱۹ ژانویه روز آذری‌های مسلمان جهان در اردبیل با بیان اینکه جماعت آذری در دنیا نقش بسیار بزرگی داشته‌اند، گفت: آذری‌ها دارای فخر و شرف بوده و در حکومت اسلامی نیز مفاخر بزرگی داشته‌اند.
وی با بیان اینکه در 19 ژانویه دیدیم که آذری‌های عزیز حماسه بزرگی خلق کردند، ادامه داد: آذری‌ها بعد از هفتاد سال اصل خود را گم نکردند و به اصل و هویت دینی خود بازگشتند.
عاملی با بیان اینکه جلوی تحریفات تاریخی باید گرفته شود تا نسل‌های آینده از این حرکت تاریخی مطلع باشند، گفت: در دنیا هر جا آذری وجود دارد، دارای دو وطن است، اولی جایی که آنجا متولد شده‌اند و دومی ایران.


امام جمعه اردبیل با بیان اینکه ما با واقعیات تاریخی جلو می‌رویم، افزود: در عین حالیکه ما 19 ژانویه را جشن می‌گیریم، در 20 ژانویه نیز عزاداریم؛ چراکه آذری‌ها در این روز 135 شهید و 700 زخمی دادند تا از سیتره روسی‌ها دربیایند.
وی با بیان اینکه 19 ژانویه روزی برای وحدت و همدلی است، گفت: این روز فرصت مناسبی است تا اوضاع آذری‌های دنیا را رصد کنیم و از خطراتی که آذری‌ها را تهدید می‌کند، آگاه شویم.


وی با تاکید بر اینکه باید مفاخر آذری به دنیا معرفی شوند، افزود: باید برای زبان آذری معیار تعریف کرده و لغتنامه جامعی تدوین شود. همچنین هویت دینی و مدنیت آذری‌ها حفظ شده و نسبت به خطرهای پیش روی آذری‌ها هشدار دهیم.
عاملی با بیان اینکه امروز اعلام می‌کنیم که بنیاد شاه اسماعیل صفوی ایجاد می‌شود، تصریح کرد: انتظار داریم علوی‌های دنیا به علوی‌های دوران شاه اسماعیل اقتدا کنند.
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با تاکید بر اینکه به وحدت آذری‌ها بسیار حساس هستیم، گفت: وحدت صرفا با وجود امام امکان‌پذیر خواهد بود و در همین راستا وحدت آذری‌ها با محوریت رهبری مقام معظم رهبری امکان‌پذیر خواهد بود.


وی ضمن اظهار خرسندی از پایان اشغال قره‌باغ، اظهارامیدواری کرد سایر مناطق نیز به زودی آزاد شوند.
عاملی با بیان اینکه دولت آذربایجان درصدد مرمت آثار تاریخی قره‌باغ است، گفت: ما اصرار داریم مرمت آثار تاریخی آن منطقه به متخصصان ایرانی واگذار شود ولی بازهم دولت آذربایجان مختار است اگر بخواهد به متخصصان سایر کشورها واگذار کند، می‌خواهیم تا آثار صفویه و ایرانی از بین نرود.
گفتنی است در این برنامه نورالدین شیرین مدیر کانال قدس تی وی ترکیه و حاجی صفر اولوس فعال فرهنگی و دینی از کشور آلمان به ارائه بیانات خود پیرامون روز 16 ژانویه پرداختند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha