• یکشنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99110502806
  • خبرنگار : 50420

کوکو سبزی بخوریم به‌صرفه‌تر است یا مرغ؟

کوکو سبزی بخوریم به‌صرفه‌تر است یا مرغ؟

ایسنا/خراسان رضوی سرما باعث شده قیمت سبزی دچار افزایش 100 درصدی شود و در پی آن قیمت یک کیلو سبزی خرد شده در برخی واحدهای صنفی معادل با قیمت یک کیلو مرغ قرار گیرد.  

در همین رابطه حیدر ساکن برجی، رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص علت افزایش قیمت چند برابری سبزیجات در دو هفته اخیر بیان کرد: در ابتدا باید درنظر داشته باشید که بخش وسیعی از توزیع سبزیجات را شرکت‌های خصوصی برعهده دارند و تنها بخش اندکی از توزیع سبزیجات در میادین بار تحت نظارت اتحادیه ماست.

وی افزود: قسمت عمده‌ای از سبزیجات را یک‌سری شرکت‌های زیر پله‌ای، توزیع می‌کنند که مستقیم سبزیجات را از محل تولید به عمده فروشان سطح شهر می‌رسانند.

رئیس اتحادیه بار فروشان مشهد دومین علت افزایش نرخ سبزی را اینگونه بیان کرد که سبزی محصول بسیار حساسی است و به دلیل کمبود فضای گلخانه‌ای برای کشت سبزیجات در کشور، سرمازدگی در این‌روزهای سرد سریعا باعث از بین رفتن بخش اعظم این محصولات شده و قسمت مفید باقیمانده برای مصرف کننده بسیار پر هزینه می‌شود.

وی تاکید کرد: سبزی درهم در میادین بار در تاریخ در یکم بهمن ماه با سه رنج قیمت درجه دو، درجه یک و ممتاز از 6_8 تا 10هزار تومان به فروش می‌رسید که این رنج قیمتی بخاطر درجه بندی از نظر کیفیت است، این درحالی است که قیمت سبزی در در روزهای پایانی دی ماه هر کیلو 3 تا 5 هزار تومان بوده است اما حالا به علت سرما زدگی و کمبود سبزی، نرخ آن دچار افزایش صددرصدی شده است. 

رئیس اتحادیه بار فروشان سومین عامل افزیش 100 درصدی قیمت سبزی و کمبود آن‌ را اجحاف فروشندگان خرد عنوان و خاطرنشان کرد: این افزایش قیمت‌ها در بخش توزیع خرد حادتر است یعنی فروشنده‌های سطح شهر در افزایش قیمت‌ها ناعادلانه اقدام می‌کنند.

ساکن برجی در ادامه اظهار کرد: افزایش قیمت‌ سبزی در واحدهایی که سبزی پاک شده و خردشده عرضه می‌کنند به اتحادیه بارفروشان مربوط نمی‌شود و باید از طریق  اتحادیه خرده فروشان پیگیری شود اما سود مجاز فروشندگان خرد 30_35 درصد نسبت به قیمت پایه‌ای است که از عمده فروش خریداری می‌کنند و سود بیش از آن تخلف محسوب می‌شود. 

در همین خصوص حسین مصدق، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مشهد نیز در گفت‌وگو با ایسنا درباره علت افزایش قیمت سبزی گفت: در زمستان امسال، بارندگی کم منجر به کمبود سبزیجات و گرانی‌های اخیر آن شده است، علاوه بر آن شرکت‌هایی خصوصی در سطح بازار فعال‌اند که انواع سبزی را توزیع می‌کنند و  قیمت سبزی را بالا برده‌اند در نتیجه واحدهای صنفی خرده فروش ما نیز به ناچار قیمت‌ها را افزایش داده‌اند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha